AVANPREMIERĂ „Tânăra cu părul alb. Misterul Nabokov“, noua carte a Aurorei Liiceanu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vladmir Nabokov (1899-1977)
Vladmir Nabokov (1899-1977)

Noul volum semnat de Aurora Liiceanu, "Tânăra cu părul alb. Misterul Nabokov", este în curs de apariţie la Editura Polirom, în seria de autor Aurora Liiceanu. Adevarul.ro prezintă fragmente în avanpremieră.

Despre cărţile lui Vladimir Nabokov, unul dintre cei mai importanţi scriitori ai secolului XX, s-a scris mult. Dar şi viaţa lui personală i-a preocupat pe cercetători: provenind dintr-o familie aristocratică, a părăsit Rusia natală de teama bolşevicilor şi a locuit în Germania, Franţa şi Statele Unite înainte să se stabilească definitiv în Elveţia. Datorită personalităţii charismatice, a avut foarte mulţi admiratori. Şi iubite. Cu toate acestea, a rămas alături de Vera, cea care i-a fost soţie timp de 52 de ani. Cei interesaţi de viaţa lor de familie au la dispoziţie numeroasele interviuri ale lui Vladimir, scrisorile sale către Vera, însă nu şi vocea Verei. Vera a stat mereu în umbra soţului ei, şi-a distrus scrisorile destinate acestuia şi a păstrat o tăcere totală în privinţa relaţiei lor. Ca femeie, ea pare că nu există în acest cuplu... Încercând să înţeleagă ce anume i-a făcut să rămână împreună atîta timp, Aurora Liiceanu analizează, pe lîngă operele lui Vladimir Nabokov, articole şi cărţi despre cei doi, dar şi mărturiile fiului lor, Dmitri. Vladimir s-a îndrăgostit de mai multe femei. Despre unele iubiri a scris, pe altele le-a amintit în treacăt ca fiind simple aventuri neimportante. Vera i le-a tolerat pe toate şi l-a susţinut întotdeauna necondiţionat. De ce? Un răspuns, spune Aurora Liiceanu, ar putea fi personalităţile lor atît de diferite: el, traversînd cu uşurinţă graniţa dintre imaginaţie şi real, ea, puternic ancorată în realitate, complet dedicată proiectului său de viaţă – acela de a-şi ajuta soţul să devină celebru –, convinsă că niciodată nimic nu‑i va despărţi.

FRAGMENT DIN VOLUM

După ce s-au reunit la Paris, Vladimir i-a mărturisit Verei că este prins într-o aventură amoroasă delirant de intensă cu o rusoaică stabilită acolo, pe nume Irina Guadanini. El ştia prea bine că se afla într-o situaţie de adulter. Pe de o parte, îi spunea Irinei că nu poate trăi fără ea şi că se va despărţi de Vera şi, în acelaşi timp, îi scria Verei scrisori prin care îi confirma iubirea lui constantă şi faptul că zvonurile nu aveau nici o bază de adevăr, declarându-i că toate Irinele din lume nu-l pot face să nu o mai iubească, să nu mai fie împreună cu ea. În acelaşi timp, ca o tactică pentru a face faţă situaţiei în care se afla, îi spunea Irinei că Vera era convinsă şi insista să-l convingă şi pe el că „tu eşti o halucinaţie“. Pentru Vera exista o discrepanţă între aparenţă şi realitate, iar ceea ce i se întâmpla lui Nabokov nu era decât o fantezie interioară, fără mare legătură cu realitatea obiectivă, chiar dacă ea suferea. Dar ce este mai confortabil într-o asemenea situaţie, minciuna sau adevărul? Vladimir a ales la la început minciuna cu Vera şi apoi i-a spus adevărul.

Imagine indisponibilă

Vera a aflat de la Vladimir şi despre alte trădări ale lui, încă de când erau împreună în Germania. Vladimir avusese aventuri nu numai cu o nemţoaică întâlnită întâmplător, ci şi cu o franţuzoaică, timp de patru nopţi, în 1933, şi cu alte femei, vorbindu-i cu încântare, parcă pentru a-i arăta că îi era cu neputinţă să se opună atracţiei, ca şi cum el ar fi fost victima acestei atracţii irezistibile, despre ochii unora dintre aceste femei, despre frumuseţea tragică a uneia, despre o fostă studentă care i s-a oferit, dar şi despre alte întâlniri erotice pe care le considera cu totul nesemnificative.

Cu Irina însă lucrurile păreau serioase. Era îndrăgostit, chiar foarte îndrăgostit, dincolo de atracţia fizică banală căreia îi căzuse de multe ori victimă. Părea să fie prins în altfel de mreje. Se gândea să se despartă de Vera. Dar cum? Nu avea curajul s-o facă, ştiind sau gândindu-se că Vera era necruţătoare când era vorba despre fidelitate şi despre ataşamentul profund datorită căruia cei ce se iubesc sunt imuni la aventuri, care fusese încălcat. În fond, era vorba despre o trădare.

Totuşi, când, după venirea Verei, i-a zis Irinei că relaţia lor nu poate continua, ea nu a suportat această decizie a lui şi s-a grăbit să vină să-i ceară explicaţii, mai ales că el nu-i mai scrisese.

După unii biografi, totul s-a petrecut pe plajă la Cannes, când Vladimir, care era cu Vera şi copilul lor, i-a întors spatele Irinei. Pe plajă, Irina sigur a suferit văzând că Vladimir nu-i dădea nici o atenţie, ca şi cum n-o cunoştea, ca şi cum ar fi fost doar o străină, dar s-a aşezat, cu speranţe, în apropierea celor trei. A părăsit Cannes-ul şi a plecat în Italia, disperată, aproape într-o stare suicidală şi convinsă că totul se datora manevrelor înşelătoare ale Verei, care-l voia pe Vladimir din nou alături de ea. După un an a venit la o conferinţă a lui Vladimir la Paris, dar de atunci nu l-a mai văzut niciodată.

Vera câştigase. Vladimir stătea docil lângă soţia lui, abandonându‑şi amanta.”

 

Aurora Liiceanu a scris despre rănile memoriei

Imagine indisponibilă

Aurora Liiceanu, doctor în psihologie, a lucrat în cercetare şi a predat psihologie la diferite universităţi din Bucureşti, dar şi la UQAM (Canada) sau EHESS (Franţa). În prezent, este cercetător senior la Institutul de Filosofie şi Psihologie „Constantin Rădulescu-Motru” din cadrul Academiei Române. De aceeaşi autoare, la Editura Polirom au mai apărut: Rănile memoriei. Nucşoara şi rezistenţa din munţi (2003, 2012), Prin perdea (2009, 2012), Rendez-vous cu lumea (2010, 2012), Patru femei, patru poveşti (2010, 2011), La taifas (2010, 2012, 2016, 2018), Viaţa nu-i croită după calapod (2011), Cuvinte încrucişate (2012, 2017), Supuse sau rebele. Două versiuni ale feminităţii (2013, 2019), Legături de sînge. Povestea Ioanei (2013), Soacre şi nurori. La cine este cheia? (2014, 2018), Valurile, smintelile, păcatele. Psihologiile românilor (2015), Nici alb, nici negru. Radiografia unui sat românesc (1948-1998) (2015), Dragostea cea veche îţi şopteşte la ureche. Primele iubiri (2015, 2016), Ea şi El. Biografia unei relaţii (2016), Madlena (2017) şi Putere şi sînge. O aventură indiană (2018).

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite