Aşteptăm cu
emoţie şi nerăbdare orice nouă încercare de punere în scenă a piesei, ne
întrebăm cu multe săptămâni şi multe zile înainte de premieră care va fi
cuantumul de inedit adus de noua montare, ne interesează cine este interpretul
rolului titular şi cât anume din text a decis regizorul să mai păstreze.
Noi,
est-europenii, care mulţi ani, ba chiar şi multe decenii am fost obişnuiţi să
vedem în Hamlet dacă nu cea mai politică scriere a lui
Shakespeare, oricum cel mai la îndemână mijloc prin care s-ar putea transmite
un mesaj politic disident, îl simţim altfel
pe Hamlet. Căci datorită lui Hamlet şi
personajului său l-am simţit mai mult
ca oriunde altundeva pe marele Will mai contemporan al nostru, adică mult mai
contemporan decât l-au simţit occidentalii ai căror contemporani erau la acea
vreme Ionesco şi Samuel Beckett. Cu toate că ştiam ori simţeam, chiar înainte
să ne-o spună John Elsom şi cartea Mai
este Shakespeare contemporanul nostru?, că această contemporaneitate despre
care a scris atât de convingător cu zeci de ani în urmă Jan Kott e una mai
degrabă de conjunctură, de interpretare, de evaluare, de poziţionare decât de
realitate textuală. Că scena, regizorii, actorii făceau ca piesa aceasta să ne
ducă cu gândul la supraveghere, la protest, la revoltă, la contestare a unei
autorităţi nedemne, criminală, impusă cu forţa. La realităţi care ne erau
apăsător de familiare.
Fireşte,
ne-am obişnuit demult să îl vedem pe Hamlet şi altfel decât înveşmântat în
negru şi citind mereu şi mereu o carte. Ne-am lămurit şi că foarte adesea
nebunia lui Hamlet a fost folosită de regizori talentaţi şi curajoşi pentru ca
graţie ei să fie spus cu voce tare ceea ce altminteri nu prea putea fi rostit.
Am început să ne obişnuim şi cu ideea că piesa Hamlet poate fi înscenată şi altfel decât într-o cheie acuzat
politică.
Unei singure întrebări nu am izbutit
să îi formulăm un răspuns definitiv. Celei referitoare la nebunia lui Hamlet. Continuăm
să ne întrebăm şi azi nu doar dacă nebunia aceea e una reală sau doar simulată,
jucată. Ba mai mult şi mai important dacă nebunia lui Hamlet este una de uz
personal, un dat al personajului sau dacă nu cumva nebună e însăşi lumea în
care a trăit Hamlet. Şi dacă nu cumva tocmai nebunia acestei lumi nu l-a
obligat pe Hamlet să o ia asupra sa ori nu cumva s-a transferat în întregime
asupra personajului.
Se vede
treaba că această întrebare, mai corect spus aceste întrebări nu sunt doar
apanajul nostru, al est-europenilor, ci şi al celor din Europa Occidentală sau
chiar din Statele Unite. Care spre deosebire de noi, cei din Est, se pare că au
deja un răspuns. Poate şi din acest motiv piesa aceasta despre care cu toţii ştim
foarte bine că nu vom şti niciodată totul e privită în vremea din urmă ca una a
raportului dintre un eu şi ceilalţi, ca o scriere despre alteritate. Fapt ce se
confirmă în câteva importante montări recente de la Berlin, Londra şi New York
pe care criticul sau, mai riguros spus, eseistul Octavian Saiu le-a văzut şi
despre care a hotărât să scrie în cartea Hamlet
sau nebunia lumii, apărută în 2014, în excelente condiţii grafice, la editura
Paideia din Bucureşti. Şi iată că în
2016 cartea apare în versiunea în limba engleză (Hamlet an the Madness of the World la Editura Institutului Cultural
Român.
Cartea nu este un eseu despre text,
nu e una teoretică, deşi arsenalul teoretic de care dispune şi pe care se
fundamentează comentariul e unul absolut impresionant. Cum impresionantă e şi
capacitatea asociativă a exegetului, înzestrarea sa de a realiza conexiuni nu
numai cu spectacole anterioare, văzute aievea ori doar cu ochii minţii graţie
unor mărturii datorate confraţilor ale căror scrieri Octavian Saiu le-a citit şi
înţeles cu superioară capacitate de asimilare, dar şi de dedublare sau de depăşire.
Iar dacă ne amintim că nu mai departe decât în urmă cu un an acelaşi exeget
ne-a dăruit o carte intitulată Teatrul e
vis în care, după modelul patentat în cultura teatrologică românească de
regretatul Aureliu Manea, ni se vorbea despre spectacole edificate doar în
spirit, ba şi în inimă, aceste asocieri, ineditul şi spontaneitatea lor nu
trebuie să ne mire deloc. Ci doar să ne încânte şi să ne stimuleze preţuirea.
Octavian
Saiu scrie în cele 200 de pagini ale cărţii sale mai întâi despre Hamlet ca descindere din nebunie,
comentând un spectacol de la Wooster Group, „un bastion al avangardei în teatrul
american”. Spectacol care aparent e doar o replică la un alt Hamlet celebru, cu John Gielgud regizor şi
Richard Burton actor, spectacol din 1964. Adică de dinainte de cartea lui Kott şi
de dinainte de „reteatralizarea europeană provocată de Brook”. Şi a cărui miză
a fost „reproducerea în oglindă, ca un fel de joc tridimensional al
actorilor-hologramă”. Care se transformă nu într-o „prelucrare a piesei”, ci în
„prelucrarea unui spectacol” ajungându-se astfel la „o formă de hiper-realitate
teatrală, în care fiecare particulă este rezultanta unei realităţi fake şi a unei falsificări perfect
autentice ”. Un spectacol fără decor sau al cărui decor e un film şi care „mediază raportul între doi timpi istorici radical
diferiţi şi mută piesa, cu personaj cu tot, din zona relaţiilor logice în sfera
raporturilor pur tehnologice”. Spectacolul de la Wooster Group e socotit de Octavian Saiu nu doar un simplu joc cu şi
de-a memoria teatrului, ci ca „un punct de cotitură”.
Cel de-al
doilea eseu e dedicat extraordinarului, copleşitorului spectacol montat de
Thomas Ostermermeier la Teatrul Schaubühne
din Berlin. Spectacol pe care l-am văzut şi eu, pe care l-am apreciat enorm şi
în a cărui voită dezordine stilistică am întrezărit o extraordinară reflectare
a dezordinii lumii noastre postmoderne. Montând Hamlet, într-o formulă concentrată, cu actori puţini, dar inegalabili, jucând mai multe
roluri, cu o scenotehnică impresionantă, Thomas
Ostermeier a vrut să spună „Hamlet sunt eu”, dar nu, nu bovaric, ci apăsat,
categoric. A recurs la ceea ce Octavian Saiu numeşte „violenţa lecturii
regizorale care nu mai lasă loc nici unei melancolii romantice, nici unui
eroism etic”. Spectacolul e văzut de critic ca unul de sinteză, în gramatica
lui dându-şi întâlnire şi câte ceva din felul în care directorul de scenă a
citit Nora ibseniană, şi un pic din
lectura aplicată scrierilor lui Sarah Kane. „Sinteza lor e un Hamlet scos din
sfera înaltă a dreptăţii şi a adevărului căutate doar de dragul lor înşilor, un
Hamlet redus acum la instinctele cele mai primare şi complet monstruos în
monomania răzbunării cu orice preţ”.
În fine, un
eseu ceva mai scurt, intitulat Young Vic
Hamlet. Între supraveghere şi evadare,
dă seama despre o viziune calificată a fi fost „extrem de fermă, aproape
categorică”, riguroasă estetic, care îşi duce spectatorii în miezul coşmarului
hamletian. Ian Rick, regizorul montării, pare să fi fost marcat, crede Octavian
Saiu, nu atât de Freud şi de psihanaliză, cum a crezut marea majoritate a
criticii londoneze, ci de Foucault. Plasat definitiv sub semnul nebuniei
patologice, Hamletul lui Rick e unul sustras normelor sociale consacrate. Nu
doar Danemarca e un ospiciu în acest spectacol, lumea întreagă este un ospiciu,
iar scena e una invadată de nebuni.
În toate aceste trei montări
comentate de Octavian Saiu Hamlet nu mai joacă nebunia, ci este nebun de-a
binelea. Nici nu
putea fi altfel de vreme ce toate trei au fost zămislite după 11 septembrie.
Atunci când lumea însăşi şi-a arătat nebunia, poate chiar a şi conştientizat-o.
Poate chiar a hotărât să se apere de ea într-un imens proces de dedublare.
Cartea Hamlet şi nebunia lumii este una ce se
citeşte cu interes maxim. Fiindcă Octavian Saiu ştie să vadă, dar şi să
„povestească” spectacole. Adică să scrie despre el frumos, cu rigoare
academică, dar şi cu condei de scriitor.
Octavian Saiu- HAMLET AND THE MADNESS OF THE WORLD ( HAMLET ŞI
NEBUNIA LUMII)- Editura Institutului Cultural Român, Bucureşti, 2016
P.S. Ediţia
a XXIII a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu s-a încheiat
duminică seara. Vom continua în zilele viitoare să comentăm spectacolele
prezentate şi cărţile lansate în decursul celor zece zile de festival.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
0 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate