Istorie

articolul anterior

FOTO Ceferiada lui Carol al II-lea din 10 iunie 1939

69
10 Jun 2014 13:09:32
Dorin Stănescu
„Ceferiada, o adevărată paradă, comparabilă cu cele organizate de 1 Mai sau 23 August în vremurile comuniste, a fost, evident, rod al imaginarului societăţii româneşti a anului 1939“ FOTO Muzeul CFR
„Ceferiada, o adevărată paradă, comparabilă cu cele organizate de 1 Mai sau 23 August în vremurile comuniste, a fost, evident, rod al imaginarului societăţii româneşti a anului 1939“ FOTO Muzeul CFR

Acum 75 de ani, Căile Ferate Române au organizat o amplă manifestare pentru a marca  evenimentul fondator al transportului feroviar din ţara noastră – inaugurarea (în 1869) a liniei Bucureşti-Giurgiu.

Desfăşurată sub patronajul lui Carol al II-lea, acţiunea a fost un excelent prilej pentru a sublinia rolul monarhiei în dezvoltarea ţării, dar şi statutul de vedetă a căilor ferate definite drept motor al economiei primei perioade a modernizării noastre.  

Imaginea CFR-ului şi importanţa sa socială au fost, de-a lungul timpului, obiectul a numeroase manifestări prilejuite de diverse ocazii. Una dintre primele manifestări de acest gen a fost creionată la Expoziţia Jubiliară din 1906, când CFR au ocupat un pavilion întreg cu machete, fotografii ale realizărilor sale, dar, de departe, cel mai semnificativ eveniment este cel al anului 1939, când imaginea căilor ferate a fost hiperbolizată, cu ocazia serbării a 70 de ani de la inaugurarea primei linii ferate construite de stat  - linia Bucureşti-Giurgiu. Dacă Homer şi-a intitulat relatarea sa privind războiul troian ,,Iliada", ei bine, societatea românească a anului 1939 a trăit CEFERIADA, o celebrare care fusese proiectată să dureze, ca în basme, trei zile şi trei nopţi dar, la cererea publicului s-a prelungit încă două săptămâni.

Martorul ocular al acestei epopei a fost ,,Revista CFR", care în numărul aniversar aprilie-septembrie 1939, a descris elogios evenimentul:

,,În dorinţa de a da acestei sărbătoriri o însemnare cărturărească şi documentară precum şi tuturor statului, poporului un prilej de  desfătare şi de cunoaştere a rostului adânc pe care drumul de fier îl are în viaţa fiecăruia dintre noi, înfăţişăm într-o ramă sărbătorească, înfăptuirile sale tehnice în desfăşurarea grăbită a veacului, dela întâile lor începuturi până la desăvârşirile timpului de azi… din cadrele diagramelor, răsare unul şi acelaş crez: acel al muncei nesfârşite şi ordonate pe care o armată de optzeci şi şase de mii de oameni o duce zi cu zi pentru propăşirea celei dintâi Administraţii a Ţării noastre. Acesta este deci rostul sărbătoarei Căilor Ferate Române: împreunarea trecutului de acum şapte decenii cu înfăptuirile vremurilor de astăzi, pentru ca din alăturarea lor, să se întrevadă timpurile pe cari ni le va hărăzi viitorul ‘’

Sărbătorile Ceferiadei s-au desfăşurat pe stadionul CFR din Giuleşti. Deschiderea a avut loc la 10 iunie 1939, în prezenţa regelui Carol al II-lea, a voievodului Mihai, a prinţului Paul al Greciei, a guvernului, corpului diplomatic, pe un stadion cu 25.000 de spectatori. Retorica oficială l-a elogiat pe regele Carol I întemeietorul căilor ferate şi nu a uitat nici de grija regelui Carol al II - lea faţă de ceferişti.

Tot cu această ocazie, Direcţia Poştelor a emis şase timbre aniversare având ca tematică activitatea căilor ferate, iar pe 11 iunie 1939, programul manifestărilor a găzduit un concert în onoarea Ceferiadei. Care alegorice ale CFR-ului, parade comparabile doar cu cele ale armatei, alimentând imaginarul colectiv, au indus încă o dată ideea importanţei acestui segment economic şi social.

La această reţetă s-au adăugat, desigur, şi discursuri elogioase vorbind de întâiul călător al ţării - Carol I- întemeietorul căilor ferate, neuitând nici pe regele Carol al II-lea sau viitorul ţării:

Sire, Asigurăm pe Majestatea Voastră că toate aceste mândre tradiţii se păstrează cu sfinţenie, aşa cum o dovedesc lucrările care, sub Domnia Majestăţii Voastre, au înzestrat ţara, în ani de mari greutăţi, cu o reţea de 350 Km de construcţii noi  de cale ferată … La calea ferată … această organizare se sprijină pe devotamentul şi disciplina neclintită a unui personal care a răspuns la toate chemările Ţării, cu o energie nedesminţită şi cu un desăvârşit elan patriotic. Tinerele vlăstare, grupate în şcoli şi organizaţiuni de educaţie patriotică şi de pregătire profesională, reprezintă chezăşia zilei de mâine a acelora care urmează aceeaşi meserie ca a părinţilor lor…“

Eroism, devotament, sacrificiu, elan patriotic sunt termeni pe care îi  vom reîntâlni la un deceniu distanţă în noul limbaj al propagandei Partidului Comunist.

Aceste cuvinte semnificau doar esenţa spiritului ceferist al epocii. Ele arătau aportul feroviarilor la dezvoltarea sentimentului de mândrie naţională: între 1870-1900 spiritul creator al poporului român se leagă de construcţia căilor ferate de către inginerii români, de podurile care sunt traversate de calea ferată- corolarul fiind podul de la Cernavodă construit de Anghel Saligny, iar în perioada interbelică locomotivele, vagoanele şi automotoarele realizate la Reşiţa, Arad sau la Uzinele Malaxa sunt modele ale capacităţilor creatoare ale tehnicienilor români. Căile ferate erau importante! 

Ceferiada, o adevărată paradă, comparabilă cu cele organizate de 1 Mai sau 23 August în vremurile comuniste, a fost, evident, rod al imaginarului societăţii româneşti a anului 1939: credinţa în calea ferată şi rolul acesteia de motor al economiei româneşti, admiraţia fără margini pentru instituţia cea mai bine organizată – a doua armată a ţării şi, nu în ultimul rând, a fost o manifestare pentru a sublinia rolul regalităţii în progresul ţării.


Muzeul lui Carol al II-lea şi al lui Gheorghiu-Dej

Cu această ocazie a Ceferiadei, în zona Giuleşti-Grant s-a organizat un parc de vehicule feroviare care a constituit nucleul  muzeului deschis atunci, în 1939 (muzeu care astăzi aniversează 75 de ani - vezi aici programul activităţilor). Evident că acest muzeu şi inventarul său serveau credinţa în progresul şi prosperitatea României Mari condusă de regele Carol al II-lea.

Bombardamentele anului 1944, executate asupra complexului feroviar al Gării de Nord, au distrus, pur şi simplu, cea mai mare parte a muzeului, cu această ocazie dispărând material rulant - locomotive care se confundau cu istoria tehnicii feroviare.

Muzeul a fost redeschis pe 1 mai 1953, într-o locaţie nouă, unde funcţionează şi astăzi. La inaugurare a fost  prezent şi  Gheorghiu- Dej, ceferistul devenit lider al statului. În  1966, muzeul a fost închis pentru reorganizare, probabil Ceauşescu a încercat să minimalizeze tot ceea ce ţinea de sectorul feroviar, pentru a lovi, şi în acest fel, în predecesorul său, puternic legitimat de aura ilegalistă, pe care Ceauşescu nu o avea. A fost redeschis în 1969, cu ocazia centenarului liniei Bucureşti-Giurgiu.

Astăzi, muzeul CFR din Bucureşti (vezi şi articolul din Historia) este în opinia noastră, muzeul cu cel mai mare potenţial de creştere şi dezvoltare dintre muzeele capitalei. Condiţia majoră: alocarea unor sume pentru a crea un parc feroviar compus din locomotivele care au făcut istorie.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

69 Comentarii

Dorin-Adrian Cristea
10.06.2014, 14:08:31

Se repeta aceleasi greseli cu metroul in Timisoara. Despre importanta strategica ca viol a Romaniei a acestei linii nu se vorbeste. De fapt aceasta linie a adus caderea lui Carol II.

0 (4 voturi)
Dorin-Adrian Cristea
10.06.2014, 15:03:30

Lui Ceausescu ia adus caderea Canalul Bucuresti-Dunare, lui Ghe-Gh-Dej Canalul Dunare-Marea Neagra iar Ponta iarta datoriile MApN dar investeste banii in Metrou la Timisoara si in Tramvai cu linie dubla in tara. Cu atatea datorii in caz de razboi eu nu am chef sa platesc odata cu restul romanilor.

-3 (5 voturi)
Iuliu Banateanu
10.06.2014, 16:10:42

Chiar oricine poate abera orice pe forum? Primarul pnl ( pnl, pdl, psd ... cu litere mici intentionat , desi J Klaus mi-e simpatic) Nicolae Robu a anuntat intr-adevar ca doreste sa construiasca o linie de metrou in Tm, dar a spus foarte clar ca NU are/si ca NU va obtine finantare de la guvern! De unde ai scos-o pe asta ca viorica tonta va investi banii in acest proiect? NU ti-e rusine? Mai ales ca Tim spre deosebire de alte orase vesnic abonate la bani publici, NU a primit nici un leu dupa 89' de la guvernul central! Trebuia sa scrii "tramvai" , "metrou: NU Tramvai/Metrou, ca doar sunt substantive NU subiecte! "aceasta linie ia adus caderea lui carol II"-alte ineptii care NU merita comentate! P.S. E foarte adevarat ca aproape jumatate din banii tarii pe 2014 sunt investiti in zona ilfovului pentru -functionarea hiperbolicului aparat central( 25 de ministere , servicii, regii, agentii nationale cu sute de mii de "muncitori" ( asistati sociali care distrug la propriu statul roman) -finalizarea centurii bucurestiului -terminarea autostrazii care sa-i duca pe ilfoveni la munte prin Comarnic -finantarea metroului ( plus reducerile pentru batrani si alte categorii) -a aeroportului Otopeni -construirea unei noi magistrale de metrou, dar toate acestea NU inseamna ca trebuie sa confuzi cele doua localitati in privinta construirii liniei de metrou!

+1 (9 voturi)
Iuliu Banateanu
10.06.2014, 15:45:18

Un alt articol diletant scris de un ilfovean frustrat, care se prezinta drept "istoric" , cu pretentia balcanica ca stie adevarul absolut! Obrazni..ia se observa usor din sintagma aroganta -"acum 75 de ani, Căile Ferate Române au organizat o amplă manifestare pentru a marca evenimentul fondator al transportului feroviar din ţara noastră – inaugurarea (în 1869) a liniei Bucureşti-Giurgiu"-care incearca sa impuna o minciuna crasa profitand de manelismul poporului. Adevarul e altul, NU ilfovul a avut prima cale ferata din tara, ci Banatul( va las pe voi sa descoperiti care au fost primele rute feroviare construite). Daca tot a vrut sa mentioneze despre evenimentul la care face referire , stanescu putea sa mentioneze ca linia bucuresti-Giurgiu este prima de pe teritoriul vechiului regat. Cu mult in urma segmentelor feroviare din Banat, iar intre noi fie spus chiar si liniile feroviare din vechiul regat tot banatenii le-au construit! Sau poate Banatul NU face parte din Ro, "domnule" stanescu( intentionat cu lit. mica)? Frustrarile provincialiste ale bucurestenilor sunt bine cunoscute in tara, ele reflectandu-se sub masca unei mandrii ilogice "provincie si noi" , in conditiile in care au fost mereu ultimii la toate, iar faptul ca localitatea de pe malurile colentinei are o intindere mai mare de ghetouri ceausiste, NU inseamna automat ca are si un grad de civilizatie, cultura, nivel de trai, mai mare decat restul oraselor din Ro! Calea ferata,iluminatul public (gaz, electric) tramvaiul, telegraful, industria, planul arhitectural al orasului, locomotiva, teatrul, biblioteca publica, ziarul, asfaltul, telefonul, calculatorul si multe altele si-au facut prima oara debutul in Banat, ori aceste adevaruri istorice NU trebuie sa irite/nemultumeasca pe nimeni, indiferent de zona unde sa nascut sau traieste! E vorba de Istorie si trebuie sa respectam aceste lucruri fara vociferari regionaliste frustrante! E drept ca bucurestiul NU a avut canalizare si alimentare curenta cu apa in 1918 in timp ce Tim detinea deja una din cele mai perfomante sisteme ale vremii, dar pana la urma a fost trimis timisoreanul Stan Vidrighin sa construiasca o retea civilizata si acolo pentru ai ajuta sa recupereze diferentele . Asta insa NU inseamna ca ilfovenii trebuie sa poate pica altora pentru aceasta umilinta! Consider ca bucurestenii NU trebuie sa fie anxiosi pentru faptul ca Resita le-a construit in perioada interbelica primul "zgaraie nor"-Palatul Telefoanelor si ca tot vechiul oras muncitoresc banatean a dominat viata industriala -metalurgica/ constructoare de masini si utilaje vreme de decenii , avand cea mai mare si mai dezvoltata uzina din tara -UDR, care producea 70/80 la suta din productia de fonta si otel, sine, poduri, utilaje, motoare si locomotive ale Ro! E trist ca acum dupa construirea si pomparea majoritatii banilor in ilfov de catre intreaga tara, bucurestenii sunt aroganti si au tupeu sa vorbeasca de metrou si de kitschul ala gretos 'casa boborului", obiective care au fost construite cu banii si tehnica intregii tarii ( intre noi fie spus, metroul bucurestean in comparatie cu altor orase europene e vechi si ridicol) P.S. Deci, mai usor 'domnule" stanescu cu laudele alea false si penibile, incercati sa va documentati inainte, lasati la o parte subiectivismul local tipic! P.S. PIB-ul ilfovului este irelevant pentru ca e "produs" de sutele de mii de bugetari ( asistati sociali prin ministere, directii/agentii/ servicii nationale), importuri, sedii de multinationale-datorita hipercentralismului( in timp ce bazele de productie si desfacere sunt in restul tarii) si-a Agentilor Marilor Contribuabili ( principalele fabrici si uzine de pe tot cuprinsul Ro) care sunt impozitate DIRECT de ilfoveni ( in spiritul "fratiei" si-al "unitatii nationale"). Am scris asta pentru a intampina eventualele atacuri ale ilfovenilor care mai mereu au cutezanta de-a se da in stamba cu cifre false si irelevante in privinta arealului lor. P.S. Lasati gogosile "domnule" stanescu, daca vreti sa va faceti muzeu de locomotive in ilfov ( in alte locuri din tara exista de decenii) , fintati-va singuri obiectivul, NU cersiti bani de la guvern( banii tarii) pentru asta, ci de la "'telectualii" oprescu/ vanghelie! E oricum suficient sa stim ca restul tarii trebuie sa finanteze metroul ilfovean si reducerile operate acolo, aeroportul, colosalul aparat admnistrativ, militar si functionaresc al "capitalei" asigurandu-le utilitati, salarii babane, masini, telefoane si alte beneficii ca sa birocratizeze, manelizeze, balcanizeze, corupa intreaga Ro, in timp ce restul tarii sufera! Multumesc pentru intelegere "domnule" stanescu.

+2 (6 voturi)
Dorin-Adrian Cristea
10.06.2014, 16:18:08

Eu scriu din ce anunturi citesc. Cu metroul asa am citit pe Realitatea.net. Cu investitiile in liniile de tramvai in tara vad cu ochii mei. Asa ca bani sunt. Cand stergi de datorii MApN e ca si cum fie ii chemi la datorie fata de tine fie ii trimiti acasa ca s-a Terminat cu Statul Roman.

-1 (3 voturi)

Vezi toate comentariile (69)

Modifică Setările