Istorie

articolul anterior articolul urmator

Memoria dreptăţii

6
6 Dec 2018 19:23:07
Radu Preda

Am participat luni, la invitaţia Ministrului Justiţiei şi Afacerilor Europene al landului Baden-Wuerttemberg, la marcarea a şase decenii de la înfiinţarea Procuraturii Speciale privind crimele din timpul naţional-socialismului.

Începând munca pe 1 decembrie 1958, la peste un deceniu de la terminarea războiului şi căderea regimului hitlerist, acest organism federal cu sediul la Ludwigsburg a reuşit să aducă până în prezent în faţa justiţiei – prin procuraturile şi tribunalele landurilor – aproape 20.000 de dosare de posibili făptaşi. În spatele cazurilor concrete sunt peste 100.000 de cercetări punctuale, verificări, confruntări, analize ale deciziilor administrative, inclusiv din alte ţări, baza documentară depăşind peste un milion şi jumătate de intrări.

Sigur, chiar şi aşa, crimele naţional-socialismului nu au putut fi complet elucidate, iar cei responsabili, mulţi cunoscuţi, nu au plătit pentru contribuţia sau complicitatea lor. Statul german insistă însă, la trei sferturi de secol de la evenimente, nu pentru că mai găseşte în viaţă responsabili, chiar dacă mai vedem câte un fost lucrător de lagăr cum ajunge să răspundă judecătorilor. Misiunea şi sensul unei asemenea abordări rezidă în ceea ce am putea numi dimensiunea imaterială a dreptăţii.

O societate matură cultivă nu doar memoria victoriilor sale, ci şi pe ale înfrângerilor, slăbiciunilor, faptelor deloc glorioase. Mai mult decât atât. Câtă vreme cultura memoriei este selectivă, contrucţia socială va fi şubredă. Vedem asta în cazul Rusiei, aflată încă în plin narativ sovietic, fără delimitări clare faţă de crimele regimului totalitar. La polul opus, Germania post-nazistă şi-a propus, nu fără rezistenţe interne, să întoarcă pagina. Dar nu prin rescrierea acesteia, ci printr-o cunoaştere aprofundată.

Pentru Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER) exemplul german este încurajator şi demonstrează că timpul nu poate fi invocat ca stavilă în calea justiţiei. La trei decenii de la căderea comunismului, demersul nostru este cât se poate de urgent şi legitim. Tot exemplul german ne arată şi cum dreptăţii îi precede şi îi urmează deopotrivă o memorie care încadrează, susţine şi ilustrează asumarea nemijlocită a istoriei dincolo de retorică sau sentiment.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

6 Comentarii

Radu Mircea
6.12.2018, 20:17:40

# Radu Preda Am sa va cred cind dosarul '' Dobrescu* '' va fi facut public . * '' Dobrescu '' = nume conspiratv al preafericitului in dosarele securitatii . C-a fost si este mason .... chiar nu mai conteaza ....

0 (4 voturi)
Paun Al
6.12.2018, 20:31:26

Situatiile sunt incomparabile . Daca in Germania , dupa infrangere ... veneau la putere esaloanele 2 si 3 naziste , ( asa cum la noi au venit esaloanele 2 si 3 din PCR , din securitate , militie , armata ...) daca si la ei fostii generali de armata , fostii SS-isti trageau sforile in noua societate germana , daca ocupau politic , economic tara , sau in cel mai rau caz ... ieseau la pensie , cu pensii speciale ( ca gen Plesita si multi altii de la noi , de ex ) . daca la conducere se perindau tot fosi nazisti , si SS-isti , sau discipoli ai lor , cu aceleasi mentalitati ... fiti sigur ca investigarea nu se facea corect si obiectiv ... Se facea ca la noi , formal si cu plevusca ...gen Visinescu ...

+1 (3 voturi)
A(n)
7.12.2018, 01:36:58

Nu cred ca asta a fost scenariul pentru ca e imposibil sa se faca o separatie drastica cand e vorba de un regim de la putere. Inseamna ca are o sustinere populara majoritara. Nimeni nu poate condamna o majoritate de popor. Cazul Germaniei este un caz special care trebuie tratat aparte. Pentru ca vanatoarea impotriva fostilor nazisti este cerut de catre evrei. Su nu! Nu este specifica doar in Germania. Este cat se poate activa si actuala si la noi.

0 (2 voturi)
A(n)
7.12.2018, 01:22:23

Radu Preda "Vedem asta în cazul Rusiei, aflată încă în plin narativ sovietic, fără delimitări clare faţă de crimele regimului totalitar." Da ! Este vorba de doua culturi mult diferite: Cultura rusilor care este ortodoxa si cultura occidental catolica si protestanta. Apostolul Pavel a fost persecutor de crestini. Apoi in loc sa fie condamnat de un tribunal a fost pus in fruntea Bisericii. Asta e diferenta intre Ortodoxie si restul religiilor Dupa persecutiile Romane impotriva crestinilor s-a pus urmatoare problema: crestinii care au cazut sub presiunile persecutiilot mai pot fi primiti inapoi in Biserica ? Decizia a fost ca da. Poporul roman care s-a format ortodox inainte de anul 1000 stie un proverb: razbunarea e arma prostului.

0 (4 voturi)
A(n)
7.12.2018, 01:51:58

Radu Preda "Memoria dreptăţii" Arsenie Papacioc a raspuns odata la o intrebare asa: raportul intre dreptate si iertare sa fie de 1 la 7. Adica o dreptate la 7 iertari Exista o diferenta majora si enorma intre Ortodoxie si Catolicism de unde a derivat Protestantismul: Ei cred ca ispasirea pacatelor se face prin suferinta chiar fizica. Din cauza asta au inventat Purgatoriul unde pacatosul se chinuie fizic o perioada ca sa-si plateasca greselile. Cine e ortodox ar trebui sa-i fie foarte usor sa recunoasca in aceste idei conceptul de Karma din paganismul indian Deci nu, faptul ca Vlad Tepes a tras pe multi in teapa nu l-a facut model decat in epoca moderna. Stefan cel Mare care l-a iertat initial pentru uciderea tatalui sau, pe Petru Aron prins de Stefan la o nunta, a ramas in memoria poporului crestin ortodox.

0 (4 voturi)

Vezi toate comentariile (6)

Modifică Setările