Poster de epocă al marii Expoziţii Jubiliare Regale de la 1906

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Poster de epocă al marii Expoziţii Jubiliare Regale de la 1906
Poster de epocă al marii Expoziţii Jubiliare Regale de la 1906

Marea Expoziţie Jubiliară Regală de la 1906 a reprezentat un moment de referinţă al culturii şi economiei tânărului Regat al României. A marcat de asemenea debutul fazei mature a stilului arhitectural neoromânesc, prin înalt calitativul design al multora din pavilioanele târgului. Principalul edificiu a fost Palatul Artelor, în interiorul căruia erau adunate obiecte simbolizând contribuţiile poporului român de-a lungul istoriei sale.

Acesta a fost de asemenea mesajul central al evenimentului, denumit şi Exopoziţia Naţională, sau Română, văzut ca o dubla celebrare, pe de o parte, a jubileului a patruzeci de ani de domnie glorioasă a Regelui Carol I, care au adus câştigarea independenţei ţării pe câmpul de bătălie, procesul de europenizare şi fenomenala creştere economică ce i-au urmat, şi pe de altă parte marcarea a 1800 de ani de când, în 106 e.n., Imperiul Roman sub Împăratul Traian a cucerit Dacia, iniţiind astfel procesul de formare a poporului şi limbii române. Expoziţia de la 1906 era astfel pătrunsă de un intens şi pitoresc sentiment patriotic tipic perioadei La Belle Époque, având puternice reverberaţii în cadrul lumii vorbitoare de limbă română, care la acel moment includea largi teritorii sub suveranitatea altor state, cum era Transilvania în Imperiul Austro-Ungar sau Basarabia, atunci o provincie a Rusiei.

Palatul Artelor, cea mai importantă sală expoziţionnală, este înfăţişat în toata gloria sa în acest poster color publicat de revista lunară "Vulturul" (o referinţă la stema ţării). Este numărul de duminică, 2 iulie 1906 (în calendarul iulian, sau "stil vechi", în uz la acea dată în ţară). Acesta prezintă ceremonia deschiderii oficiale a expozitiei în prezenţa întregii familii regale, care avusese loc pe 6 iunie (şi-a închis porţile pe 23 noiembrie 1906; datele sunt în stil vechi).

Grandiosul edificiu era într-un fel răspunsul românesc la tradiţia clădirilor iconice de expoziţie, inaugurată cu Crystal Palace în Londra cu mai bine de o jumătate de secol în urmă, simbolizând ambiţioasele aspiraţii ale tinerei naţiuni balcanice. Cuprindea un mare acoperiş vitrat aşezat peste o structură împodobită cu elemente în stil neoromânesc, incluzând şi referinţe la arhitectura clasică, considerată atunci ca cea mai pură forma de design. Proiectanţii au fost arhitecţii Victor Ştefănescu şi Ştefan Burcuş, iar constructorul - inginerul pe jumătate britanic Robert Effingham Grant.

Poster Marea Expozitie de la 1906

Poster al Expoziţiei Jubiliare Regale de la 1906 din Parcul Carol, Bucuresşi, publicat în revista "Vulturul"

Figurile centrale ale acestui poster sunt cuplul regal, Regele Carol I, un excelent administrator, crescut şi educat în mediul complexului militar-industrial al Germaniei de la mijlocul sec. 19, şi soţia sa, Regina Elisabeta, un scriitor de notorietate internaţională, cunoscută sub nom de plume Carmen Sylva. Ei sunt prezentaţi ca primind omagiul populaţiei şi de asemenea în două proeminente medalioane ce flanchează palatul.

image

Monarhul a supravegheat strâns lucrările expoziţiei, un rol întrucâtva similar cu cel al Prinţului Albert pentru evenimentul din Londra la 1851, pe când managerul general a fost Constantin Istrati, un cunoscut om de ştiinţă.

image

Familia regală este prezentă la deschidere, Regel Carol I (al doilea de la dreapta), Regina Elisabeta, imediat la stânga sa, iar la dreapta sa sunt Prinţul Moştenitor Ferdinand şi Prinţesa Moştenitoare Maria. Copiii cuplului princiar sunt în faţă, de la stânga la dreapta: Prinţesa Elisabeta, Prinţesa Maria, Prinţul Carol şi în partea dreapta micul Prinţ Nicolae. O ţărancă le oferă flori.

image

Posterul înfăţişează,de asemenea, în relativ detaliu şi publicul participant la ceremonie, bucureşteni şi vizitatori, într-o atitudine relaxată, mândri de realizările ţării lor, simbolizate de această expoziţie. 

Poster Marea Expozitie de la 1906

Îmi place prezenţa persoanelor îmbrăcate în costume ţărăneşti, cum este grupul din stânga imaginii de mai sus, care erau probabil ţărani adevăraţi, şi de asemenea membrii claselor mai înalte, incluzând aristocraţi. Membri ai claselor se sus, inclusiv femeile şi copii familiei regale, se imbrăcau frecvent ţărăneşte la vremea aceea, la balurile regale sau alte recepţii şi ceremonii, fiind o modă patriotică, introdusă şi promovată de Regina Elisabeta şi Prinţesa Moştenitoare Maria, care incidental erau de origine străină, germană în cazul reginei şi englezească în cel al prinţesei.

În 1923 Muzeul Militar al României a fost stabilit în cadrul Palatului Artelor, funcţionând până spre sfârşitul anilor 1930, când clădirea a luat foc, fiind demolată în 1943, cu intenţia de a se construi o nouă clădire de muzeu cu arhitectură modernă. Acele planuri, din cauza războiului şi a instaurării stalinismului în 1947, nu s-au mai înfăptuit. Cu toate acestea, spre sfârşitul anilor 1950 s-a ridicat, în locul palatului, Mausoleul Eroilor Comunişti, care acum e probabil cea mai frumoasa structură arhitecturală a erei comuniste în România.

Posterul prin trăsaturile şi culorile vii, redând simbolismul evenimentului, intr-o perioada când fotografiile de presă erau rare, ne înfăţişează lumea românească la apogeul dezvoltării sale în cadrul perioadei La Belle Époque, cu numai un an inainte de criza financiară globală şi a Marii Răscoale ţărăneşti ce a însoţit-o, ultima Jacquerie medievală a Europei. Expoziţia de la 1906 şi Răscoala de la 1907 ne dezvăluie astfel contradicţiile, tensiunile şi problemele nerezolvate ale dezvoltării ţării, probleme care sunt în mare parte la fel de actuale şi acum, la mai bine de un secol de la acele evenimente. Acest poster într-un fel ne prezintă "linistea dinaintea furtunilor" abătute asupra României secolului 20.

Articol publicat iniţial pe blogul Case de Epocă, iar în limba engleza pe blogul Historic Houses of Romania.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite