Spiritualitate

articolul anterior articolul urmator

Decizii promiţătoare

41
22 Aug 2017 10:54:06
Radu Preda

Recentele tulburări din Biserica noastră majoritară provocate de acuzaţiile aduse episcopului de Huşi au avut, ca mereu în istoria eclesială, şi partea lor constructivă. Vechii greci ştiau: crizele sunt şanse de a gândi altminteri.

În cazul nostru concret, un prim şi foarte important pas a fost clarificarea structurii justiţiei bisericeşti. Până acum, din păcate, Statutul Bisericii Ortodoxe din România nu prevedea nimic clar despre ce trebuie făcut în situaţiile de abateri disciplinare ale înaltului cler. Instituţia consistorială se limita la clerul inferior şi la monahi. Potrivit Statutului, episcopii nu păreau să fie niciodată în situaţia de a da socoteală. Să recunoaştem: o abordare abuzivă, arogantă, sfidătoare nu doar teologic, ci mai ales antropologic.

Un alt pas: instituirea cadrului instituţional privind adresarea de sesizări din teritoriu către o comisie sinodală permanentă. Gestul nu are în vedere un plus de centralism şi cu atât mai puţin relativizarea autonomiei eparhiale. Decizia Sfântului Sinod îşi propune altceva: posibilitatea informării din vreme asupra unor situaţii înainte ca acestea să degenereze. În plină epocă a comunicării în masă, a mijloacelor de transmitere instantanee a datelor, nu ne mai putem scuza credibil cu formule de genul nu am ştiut, abia acum am aflat etc.

Mai departe, retragerea din scaun a fostului episcop de Huşi este un moment menit să pună în evidenţă un adevăr pe cât de simplu, pe atât de anevoios şi de dureros de pus în practică: nu Biserica îi slujeşte pe cei care o conduc, ci aceştia sunt în slujba comunităţii de credinţă. De unde şi obligaţia de a ţine departe orice umbră de îndoială şi sminteală, inclusiv cu preţul amar al renunţării, al recunoaşterii de a nu fi la înălţimea aşteptărilor. Altfel spus, nu putem ţine Biserica lui Hristos în captivitatea propriilor noastre slăbiciuni.

Una peste alta, ultimele decizii ale Sfântului Sinod pot fi considerate promiţătoare. Ele promit înţelegerea organică a faptului bisericesc tradusă printr-un dialog mai empatic între ierarhie şi cler, între slujitorii altarelor şi laici, pentru a ajunge la o nouă paradigmă a felului în care Biserica se raportează în general la societate. Faptul că am avut nevoie de o criză pentru redescoperirea tuturor acestor evidenţe reprezintă, în esenţă, modul lui Dumnezeu de a ne certa, învăţându-ne. 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

41 Comentarii

piati
22.08.2017, 11:30:14

Numai sa nu se treaca in partea cealalta. Un staret de la o manastire din Maramures a fost sanctionat pentru ca a discutat pe mesagerie cu unul. " -Am fost abordat de un băiat care a fost cândva în mănăstire şi care a încercat să se răzbune că nu l-am primit pe el şi am primit alt frate aici, la mănăstire " Ca sa sanctionezi pentru asta e putin cam mult

-3 (5 voturi)
Iulian Arion
22.08.2017, 12:30:58

In manastire trebuie primit oricine. Inseamna ca are o boala sufletului. In manastiri nu sunt oameni perfecti, nu sunt sfinti. Sunt oameni imperfecti constienti de starea de pacat in care se afla si care vor sa fie sfintiti.

+1 (1 vot)
g duscanu
22.08.2017, 15:13:55

Nu exista boli ale sufletului. Exista boli ale mintii. Ele se investigheaza, trateaza, controleaza, vindeca de specialisti psihologi sau psihiatrii.

+2 (4 voturi)
piati
22.08.2017, 16:24:22

Iulian Arion " In manastire trebuie primit oricine. " In niciun caz ! Manastirea nu e adunatura de pacatosi. Manastirea e locul desavarsirii. Pacatosii pot sta foarte bine intre pacatosi in lume. Deci nu numai ca nu e primit orice terchea berchea dar pana in ziua de azi se obisnuieste testarea viitorului ucenic. De exemplu sa luam chiar de la inceput: Sfantul Antonie cel Mare avea cca 5000 de calugari asceti in Pustia Sketica din Egipt. Acolo i-a trimis imparatul Constantin Solie sa-l cheme l-a Primul Sinod Ecumenic, si a refuzat sa mearga. Si la un moment dat a vrut sa se faca ucenic al lui Antonie, unul Pavel numit ulterior cel Prost. S-a dus la Pustie la Antonie. Si au venit calugarii la Antonie si i-au zis : A venit unul care vrea sa se faca calugar si asteapta . Bine a zis Antonie lasati-l sa astepte. Dupa 3 zile au venit iar calugarii la Antonie: omul ala care vrea sa se faca calugar asteapta sa-l primesti. Bine a zis Antonie lasati-l sa astepte. Dupa o saptamana iar au venit calugarii la Antonie: omul ala n-a plecat, asteapta sa fie primit. Atunci a zis Antonie: Aduceti-l aici. Si a venit Pavel cel Prost in chilia lui Antonie. Si i-a zis: vreau sa ma fac calugar ! Antonie i-a explicat E greu sa fii calugar ! Vreu si eu sa fiu calugar a zis Pavel cel Prost. Si pentru ca nu manca-se de 5 zile, Antonie i-a adus mancare. Antonie manca 300 grame de paine pe zi, iar lui Pavel i-a dat mai multa paine. Au mancat, iar cand Antonie si-a terminat portia de mancare, Pavel cel Prost s-a oprit si el. Ia si manaca i-a zis Antonie ca n-ai mancat nimic de 5 zile ! Da tu de ce nu manaci l-a intrebat Pavel pe Antonie. Pai eu sunt calugar i-a zis Antonie. Si eu vreau sa ma fac calugar i-a raspuns Pavel cel Prost.

-3 (5 voturi)
g duscanu
22.08.2017, 15:17:38

"Sfantul sinod" - cam mult spus pentru ceea ce este de fapt. Romania este programata din fasa ca atunci cand aude "sfant" sa se gandeasca la un ultramagician, un fel de harry potter cu bagheta magic, care il are pe dumnezeu pe speed dial, cineva in fata caruia sa stai in genunchi, cineva a caror manifestari verbale devin legea pamantului. Asta serveste bineinteles biserica si politic si financiar. Dar nu serveste populatia pe care biserica acum pretinde ca o serveste.

+1 (3 voturi)

Vezi toate comentariile (41)

Modifică Setările