Spiritualitate

articolul anterior articolul urmator

Ortodoxia, Papa şi data Paştelui

93
14 Jun 2015 14:13:11
Eugen Tănăsescu
Papa Francisc cu Evanghelia în mână în timpul Sfintei Liturghii FOTO AP
Papa Francisc cu Evanghelia în mână în timpul Sfintei Liturghii FOTO AP

Cine a spus ca Papa Francisc a fost ales pentru a revigora imaginea problematică a Bisericii Catolice a avut mare dreptate. Dar mi-e teama că doar imaginea. Lângă multele afirmaţii referitoare la unificarea Bisericilor mai apare una: stabilirea Paştelui la o dată comună. Ce se ascunde în spatele afirmaţiei?

Propunerea Papei Francisc nu este deloc originală, aşa cum a titrat mai toata presa. În luna aprilie, Papa Tawadros al II-lea al Bisericii Copte a Alexandriei i-a propus Papei Francisc stabilirea unei date comune a Paştelui pentru toate Bisericile creştine, susţinând că aceasta este o urgenţă, în special pentru comunităţile creştine din nordul Africii şi Orientul Mijlociu, care, datorită multiconfesionalităţii locului, sărbătoresc Paştele la date diferite.

Răspunsul de atunci al Nunţiului Apostolic din Egipt, Arhiepiscopul Paul Gobel, a fost o invitaţie adresată Papei Tawadros II de a trimite o delegaţie a Bisericii Copte la Adunarea Episcopilor Catolici ce se va desfăşura în Octombrie la Roma.

Cum însă Papa Francisc a declarat deseori că este nevoie de o unificare a Ortodoxiei şi Catolicismului, ideea i-a plăcut, drept pentru care propunerea a fost trimisă către doi lideri importanţi ai Ortodoxiei: Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I (cu care, reamintesc, Papa a avut o întâlnire mai mult decât protocolară) şi Patriarhului Rusiei, Kiril.

Practic, este încă o declaraţie prin care Papa Francisc îşi exprimă credinţa că într-o lume puternic secularizată şi cu provocări din ce în ce mai mari la adresa creştinismului ar fi nevoie de o minimă strategie comună de acţiune a Bisericilor creştine.

Rămâne de văzut şi ce răspuns va primi propunerea. Deşi este una din chestiunile minore ale diferendelor dintre Ortodoxie şi Catolicism, problema calendarului a generat polemici chiar în sânul Ortodoxiei, odată cu adoptarea calendarului pe linie civilă.

În 1923 Congresul interortodox din Constantinopol a adoptat calendarul gregorian, însă nu fără polemici, unii ortodocşi crezând că adoptarea noului calendar presupune o unire forţată cu Catolicismul. Pentru a aplana aceste polemici, Sinodul de atunci a decis ca fiecare Patriarhie să treacă la calendarul gregorian când va crede de cuviinţă. 

Au adoptat îndreptarea Patriarhia Ecumenică, Patriarhia Română (octombrie 1924), Patriarhia Antiohiei, Bisericile din Grecia, Albania, Polonia, Cehoslovacia, Finlanda. Bulgaria şi Arhiepiscopia Ciprului. Nu au îndreptat calendarul încă Patriarhia Ierusalimului, Biserica Rusă şi Biserica Sârbă, la care se adaugă mânăstirile de la Muntele Athos.

De aceea, data Paştelui Ortodox se sărbătoreşte în toată Ortodoxia după vechiul calendarul iulian, chiar şi pentru Patriarhiile care au în uz calendarul gregorian, în scopul păstrării unităţii liturgice a Ortodoxiei.

Aşadar, unificarea datei Paştelui se poate realiza doar printr-o alternativă:

1. Fie întreaga Ortodoxie va renunţa la stabilirea datei Paştelui după calendarul iulian şi îl va folosi pe cel gregorian astfel încât să coincidă cu Paştele Catolic. Cum însă unii ortodocşi încă mai văd în îndreptarea calendarului o erezie, această soluţie va lua foarte mult timp pentru a lămuri problema. Suficient de reamintit că Patriarhia Rusă, o voce importantă ce se visează a fi „a treia Romă”, nu a îndreptat calendarul, iar Patriarhiile care deja folosesc calendarul gregorian fac totuşi o excepţie la serbarea Paştelui, mergând pe calendarul iulian.

2. Fie Catolicismul, deşi foloseşte calendarul gregorian, va face o excepţie, asemenea Patriarhiilor care folosesc deja calendarul gregorian, şi va stabili data Paştelui după calendarul iulian, pentru a coincide cu Paştele Ortodox. Această soluţie pare puţin probabilă, din moment ce Papa Francisc, atunci când a mai vorbit de unificarea Bisericilor,  a spus că „nu vrea să impună o anumita cerinţă”. Aceasta, în limbajul codificat al diplomaţiei bisericeşti, înseamnă că, de fapt Biserica Catolică nu este dispusă să renunţe la modificările pe care le-a făcut după Marea Schismă, pentru a reveni în sânul Ortodoxiei.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

93 Comentarii

Nicholas Kazan
14.06.2015, 14:24:35

Pentru că teatrul absurdului ne-a adus faimă, de ce să nu ne lăsăm imaginația să zboară liberă și să speculăm: Ce ar spune Isus despre toată tărășenia asta? Eu cred că în primul rând s-ar răsti la șarlatanii care se pretind ca slujitorii lui. Spunea Tolstoi: „Niciunde şi în nimic, cu excepţia celor zise de biserică putem găsi că Dumnezeu sau Hristos au fondat ceva similar cu ceea ce popii înţeleg ca fiind biserica”.

+3 (15 voturi)
Vanatorul/d.c.
14.06.2015, 15:02:16

Mare ..gugustiuc mai esti..! Hi..hi..hi..! Te folosesti de citatele unui..mistic ca Tolstoi, pentru a lovi in BOR..! Amice, maimutoii aia iredentisti care te-au..legendat, reciclat si basculat in virtual, nu te-au invatat ca inercand sa lovesti in unitatea teritoriala a Romaniei si romanilor prin datul obsesiv la geoale bisericii lor si traditiilor lor religioase, nu faci nimic altceva decat sa obtii ..contrariul..? Adevarul e ca stati cam prost la capitolul..strategii, asa explicandu-se si de ce, de aproape un secol, nu va mai iese nici o smecherie cu.."independenta" Transilvaniei si invrajbirea pe tema ..regionala, intre romani..! Uite si tu cum am devenit EU aparator al BOR, datorita propagandei unor papagali iredentisti ca tine..! Ti-e si mai tare drag de mine acum, asa-i..?:))

-5 (19 voturi)
Nicholas Kazan
14.06.2015, 15:25:38

V, Tolstoi mistic? Păi mă frate, nu cumva s-ar putea să fi și incult pe lângă faptul că ești fățarnic? Ș-apoi chestia aialaltă m-a dat gata! Mătăluță, apărător al BOR? Ei Aș!

+1 (17 voturi)
G M
14.06.2015, 14:47:04

Papa este ortodox, impreuna cu toata Biserica Catolica, nu are la ce sa renunte.

-8 (12 voturi)
Iulian Arion
14.06.2015, 15:54:46

Cred ca trebuie abolita mandria si sa sarbatoreasca toti crestinii Invierea Domnului in aceasi zi, conform traditiei, adica la data stabilita de credinciosii de rit vechi. Au zis ca focul sfant de la Biserica Invierii din Ierusalim este un truc. Sa probeze ca il pot aprinde in alta data calendaristica!

+1 (13 voturi)

Vezi toate comentariile (93)