Spiritualitate

articolul anterior articolul urmator

Povestea Sfântului Valentin. Ce este însă Valentine’s Day?

22
31 Jan 2015 08:02:13
Eugen Tănăsescu
Felicitări vechi de Sfântul Valentin
Felicitări vechi de Sfântul Valentin

La cum arată în România, Ziua Sfântului Valentin este o sărbătoare comercială de import. Social vorbind, Sfântul Valentin, o sărbătoare catolică a familiei, a fost transformată în sărbătoare a sexualităţii. Teologic vorbind, o pervertire a dragostei în desfrâu. Să vedem care este povestea Sfântului Valentin.

Povestea Sfântului Valentin

Pe 14 februarie, sinaxarul catolic pomeneşte pe doi sfinţi martiri cu numele de Valentin, unul preot la Roma, altul episcop la Terni. Ambii sunt sărbătoriţi şi în Biserica Ortodoxă, pe 6 şi respectiv 30 iulie. Detaliile despre vieţile lor sunt oarecum neclare.

Preotul din Roma a trăit în secolul III, prieten al împăratului Claudiu Gotul (268-270). Pentru că era creştin şi foarte critic în privinţa orgiilor sexuale dedicate zeului Faunul Lupercus, a fost trimis la judecată sub învinuirea de nerespectarea religiei romane şi a fost condamnat la moarte, în anii 268 sau 270.

Episcopul din Terni a fost arestat pentru credinţa lui şi anchetat de prefectul Asteria. Pentru a-i testa veridicitatea credinţei, prefectul i-a cerut să se roage pentru fata lui, care suferea de orbire. Minunea s-a întâmplat şi fata şi-a recăpătat vederea, ceea ce l-a determinat pe prefect sa se convertească la creştinism cu toată familia sa. Mai mult, prefectul a dispus eliberarea tuturor creştinilor închişi pentru credinţă. Auzind împăratul Claudiu, l-a arestat din nou pe episcopul Valentin şi l-a condamnat la moarte.

Ambii au fost martirizaţi şi îngropat la Roma, pe Via Flaminia, într-o zi de 14 februarie. Mai târziu, în anul 496, papa Ghelasie I a stabilit data de 14 februarie ca ziua de cinstire a lor.

Cum a apărut Valentine’s Day (Ziua îndrăgostiţilor)?

Pe seama Sfântului Valentin s-au creat numeroase legende de-a lungul timpului, tocmai datorită confuziei uşoare care se poate face între cei doi purtători ai aceluiaşi nume. O legendă neconfirmată susţine că preotul Valentin a fost prins oficiind creştinilor slujba cununiei religioase, încălcând astfel dispoziţiile împăratului Claudiu şi pentru asta a fost martirizat.

În 1382, poetul Geoffrey Caucher face prima legătură documentată între Sf. Valentin şi dragostea romantică. El scria într-un poem „For this was on Saint Valentine's Day, when every bird cometh there to choose his mate.” (Pentru aceasta a fost ziua Sfântul Valentin, când fiecare pasăre îşi alege perechea). Poemul a fost scris în cinstea primei aniversări a logodnei dintre regele Richard al II-lea al Angliei şi prinţesa Anna de Bohemia (căsătoriţi în 1381, fiacre având vârsta de 15 ani). De aici a pornit ideea legăturii dintre Sfântul Valentin şi cei logodiţi.

În anul 1400, o lucrare intitulată „Charter of the Court of Love.” (Carta Curţii dragostei) menţiona ziua de 14 februarie ca zi a îndrăgostiţilor, ce se desfăşura la Curtea Regală din Franţa, cu ample festivităţi: dansuri, jocuri, cântece şi poezii de dragoste.  În acest fel, dragostea, ca sentiment uman, începe să-şi aibă propria zi de serbare. Aşa începe istoria Valentine’s Day.

Apoi, de-a lungul istoriei, Valentine’s Day apare în numeroase opere literare anglo-saxone, inclusiv în opera „Hamlet” a lui William Shakespeare. (Tomorrow is Saint Valentine's day / All in the morning betime, / And I a maid at your window,/ To be your Valentine). De aici, ideea logodnicelor de a fi „your Valentine” logodnicilor lor.

Mai târziu, în sec. XVI-XVIII, sărbătoarea s-a îmbogăţit cu diverse obiceiuri prin care logodnicii şi îndrăgostiţii îşi mărturiseau afecţiunea unuia pentru celălalt: îşi ofereau flori şi ciocolată, îşi trimiteau mesaje de dragoste însoţite de inimioare, simboluri ale zeului Cupidon, responsabil în mitologia greco-romană cu dorinţa de tip erotic.

Interesant este că dezvoltarea acestei sărbători în spaţiul anglo-saxon a determinat până şi Bisericile Anglicană şi Lutherană să-l declare pe Sfântul Valentin patron al logodnicilor.

Povestea Sfântului Valentin. Ce este astăzi Valentine’s Day

Aşa cum apare ea astăzi, Ziua Îndrăgostiţilor este nu numai o deviere de la morala creştină, ci chiar şi o deviere de la tradiţia dragostei fireşti dintre logodnici. Acest lucru convine însă actualei societăţi din două mari motive.

Pe de o parte, cei îndrăgostiţi cheltuiesc sume uneori consistente. Ciocolată, flori, bijuterii şi chiar vacanţe, iată câteva „jertfe” care şi astăzi sunt aduse pe altarul lui Cupidon. Statisticile spun că veniturile comercianţilor cresc cam de trei ori, iar cele ale agenţiilor de turism cresc cu 15-20%. Cheltuielile pleacă de la 50 RON şi se opresc pe la 5000 Euro. Aşadar, Valentine’s Day este un foarte bun vector de marketing, bazat pe ideea creştină, dar dusă uneori în derizoriu, că dragostea trebuie neapărat dovedită cumva. E frumos să ne căsătorim din dragoste, dar e periculos să faci din dragoste comerţ.

Pe de altă parte, anticul Cupidon începe să fie detronat de modernul Eros. Unii sunt prea pofticioşi şi înţeleg dragostea mai mult în nuanţă sexuală. Această deviaţie a stârnit şi un contracurent, de reabilitare a romantismului, prin românescul „Dragobete”, care pare mai purificat de impulsiunile sexuale. Ori, industria sexualităţii are două mari beneficii: odată că are profituri bune, al doilea că sexualitatea poate fi ea însăşi agent publicitar pentru alte forme de afacere.

Aşa că de ce s-ar simţi deranjată societatea de azi de Valentine”s Day?! Dimpotrivă, pare foarte profitabil, chiar dacă îmbracă şi forme imorale, care merg până la exploatare sexuală (nu e tot una cu prostituţia). Că doar nu-şi duc unii iubitele (pasagere sau nu) pe sute sau mii de euro în excursie, doar ca să le arate frumuseţile turistice. Pentru aceştia, cred că mai importantă e frumuseţea nurilor domnişoarei.

În 1998, episcopatul catolic român, constatând turnura mai mult erotică pe care a luat-o Valentine’s day, mai ales prin aşa numitele „căsătorii de probă” şi-a declarat public dezacordul faţă de Valentine’s Day, arătând că, de fapt, preotul Valentin nu a încurajat, ci a combătut imoralitatea sexuală.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

22 Comentarii

Nicholas Kazan
31.01.2015, 08:21:02

Augustin era bine cunoscut pentru pofta carnală și misogenismul său - dar asta nu l-a oprit să devină un "fondator al Bisericii". Să nu ne mire dacă misogenismul bărboșilor, a "tătucilor" Bisericii au transformat-o pe Maria Magdalena în curvă, tot așa și pe Teodora, care a salvat imperiul de revolta Nika, pe celebra Hipatia au sfârtecat-o și ars-o din ordinul lui Chiril. Asta este Biserica: o expresie a suprimării frumuseții naturale și a iubirii dintre oameni, fie ea idealizată sau erotică de către cine? De bărboși, frustrați sexuali, care ne-au schilodit corpurile și mai ales sufletele de mii de ani. I-a mai duceți-vă și voi și cătați ceva alinare de-a dragostei, voi geloși în sutane, care habar n-aveți ce e femeia.

+2 (18 voturi)
Radu Mircea
31.01.2015, 13:49:05

Asta-i culmea ... Daca omu' se bucura lasa-l sa se bucure . Conteaza originea unei sarbatori ??? Conteaza ca biserica nu prea e de acord , ca nu se intrevede nicio moaste , icoana , ceva de pupat si marcat banu' popii ??? Bine ca influenta BOR este in continua scadere (ca sa nu spun prabusire curata) si pe oameni prea putin ii intereseaza parerea lui Tanasescu si vor sarbatori dupa pofta inimii si marimea pungii spre disperarea popilor care vad cum banii se scurg pe distractii fara sa ciupeasca si ei cit de cit , acolea de o ciorbica . Dar nu va pierdeti speranta dom' Tanasescu ! Pina la urma este sarbatoarea indragostitilor si daca lucrurile merg normal se va ajunge la casatorie cind si moara bisericii va incepe sa macine alte boabe , ca de , mai o nunta mai un botez tot pica ceva .

+2 (12 voturi)
G M
31.01.2015, 08:55:21

Parinte, aveti dreptate, societatea de consum a denaturat sarbatoarea sf. Valentin, dar asta nu inseamna ca ea nu trebuie celebrata de cei constienti de adevarata ei valoare. Daca la baza acestei sarbatori stau doi preoti crestini, ce sa mai spunem despre sarbatoarea "romaneasca a dragostei, Dragobetele", care are la baza un talhar desfranat, pe care femeile, cica, il cautau prin paduri "ca sa fie iubite de el". Pe langa faptul ca e o sarbatoare locala de prin Oltenia, despre care n-a auzit nimeni in Romania pana acum cativa ani, si careia i se face propaganda acuma doar pentru a fi opusa "sarbatorii occidentale", ea are la baza tocmai desfranarea. De ce ar fi mai valoroasa decat cealalta ?

+3 (5 voturi)
Paun Al
31.01.2015, 09:04:20

Interesant este de ce avem nevoie de pretexte , de zile dedicate ca sa sarbatorim iubirea , indragostirea ...? Cand ele ar trebui sa fie stari permanente ale constiintei noastre- de crestini declarati -. Ori esenta crestinismului este tocmai iubirea de aproape ca pe tine insuti . Nici sexualitatea in sensul perpetuarii speciei nu ar trebui sa o consideram "pacat". Faptul ca economia de piata nu rateaza nici un moment , nici o sarbatoare pentru a obtine profit nu ar trebui sa ne mire . Nu asa a facut si biserica ? A suprapus sarbatori crestine peste sarbatorile traditionale existente , le-au asimilat , le-au dat sens crestin , le-a tras pe turta ei . Traim intr-o lume darwiniana ...si acum capitalismul cu 'economia de piata " profita de sarbatorile crestine ...si de fapt profita de orice prilej de a castiga . Asta-i viata . Textul dv este o reactie la un adevar pe care nu vreti sa-l recunoasteti si in care va complaceti ... Tot din motive "comerciale " ,spuneti ca repezentati un numar mare de crestini ...declarati ... dar de fapt putini crestini adevarati. Daca crestinii ar fi cu adevarat crestini ...nu ar mai fi necesara reactia bisericilor crestine . Si va complaceti in aceasta situatie "caldicica " ( care nu-i place lui Dumnezeu )... din considerente de bani luati de la buget , de avantaje oferite de stat , de avantaje comerciale , de influenta politica ... In final de profitul pe care religia o aduce ...la fel ca si 'economia de piata "...pe care o criticati !!!

+4 (6 voturi)
Nicholas Kazan
31.01.2015, 09:26:56

Spune domnul Tănăsescu: "Aşa cum apare ea astăzi, Ziua Îndrăgostiţilor este nu numai o deviere de la morala creştină, ci chiar şi o deviere de la tradiţia dragostei fireşti dintre logodnici". Ceea ce ne face să întrebăm, știind Dragostea de Bani pe care Biserica a afișat-o mai întotdeauna, de ce nu crează biserica Ziua Prea-Sfântului Ban, în care ban fețele bisericești cred cu strășnicie, zi în care marketingul produselor "sfinte" să atingă cele mai ridicate cote, când miracolele să se înzecească, moaștele să fie defilate la suprapreț, ce mai - un bairam al banului. Atunci, dat fiind că adevăratul Adevăr devine manifest, am înțelege că Biserica știe că noi știm că ne fură, și ei, acoliții săi s-ar comporta normal, pe față, adică ne-ar lua bănuțul cum pot, potrivit "moralei creștine", da, "morală" definită de Biserică. Baiul este că Ziua Banului la preoți este toată ziua, nu doar una pe an.

+2 (14 voturi)

Vezi toate comentariile (22)

Modifică Setările