Actriţa Mariana Mihuţ, la Costineşti: „Dragi tineri, nu vă aud“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Concurenţii de
la Gala HOP (5-8 septembrie), concurs pentru tineri actori ajuns la a XIX-a ediţie,
au putut fi urmăriţi şi prin livestreaming.    FOTOGRAFII: Florin Ghioca
Concurenţii de la Gala HOP (5-8 septembrie), concurs pentru tineri actori ajuns la a XIX-a ediţie, au putut fi urmăriţi şi prin livestreaming.    FOTOGRAFII: Florin Ghioca

HOP Mulţi dintre concurenţii de anul acesta de la Gala Tânărului Actor, desfăşurată la Costineşti, au fost destul de neconvingători, probele cu texte din Shakespeare fiind o provocare prea mare pentru unii dintre ei.

Joi-seară, după patru zile de festival, se acordă premiile Concursului Galei Tinerilor Actori HOP, care în ultimii ani s-a mutat la Vox Maris, Costineşti. E vorba de un concurs care îi încurajează pe tinerii absovenţi de teatru să deschidă, cu curaj, porţile teatrelor. Timp de patru zile, începând de luni, 29 de concurenţi s-au luptat cu scene din Shakespeare, încercând să dovedească unui juriu, din care au facut parte Victor Rebengiuc, Dorina Chiriac, Ofelia Popii, Andrei şi Andreea Grosu, cât de talentaţi şi de frumoşi sunt. Au reuşit mai mult sau mai puţin, scenele din Shakespeare fiind totuşi un HOP prea mare pentru ei.

Mulţi tineri au pornit, din păcate, cu stângul în concursul Galei HOP, desfăşurat la Vox Maris, la Costineşti. Au fost probabil mai inspiraţi de soarele cald de septembrie, de piscinele sau chiar de „vocea mării“ din numele superbului complex - o oază de lumină şi lux, într-o staţiune aproape complet distrusă, ca şi epava care se vede lângă una dintre faleze. Din Costineşti, staţiunea tineretului de altădată, nu a mai rămas acum decât acest concurs pentru tineri actori de la Vox Maris, organizat de 19 ediţii de UNITER.

Juriul s-a mutat în primul rând

Tema acestei ediţii a Galei Hop a fost „Ne-bun pentru această lume“. În sala unde s-a ţinut concursul, actorii au făcut-o din plin pe-a nebunii, într-atât cât unii vorbeau doar pentru ei înşişi pe scenă, iar publicul nu le auzea replicile. Îmbrăcaţi în negru, ca nişte fantome fatidice care bântuie opera marelui dramaturg, de la a cărui moarte s-au împlinit 400 de ani în 2016, tinerii aspiranţi în arta Thaliei s-au cam poticnit în textele lui Shakespeare. În prima seară de festival, după un moment în care două tinere actriţe vorbau între ele pe scenă, actriţa Mariana Mihuţ s-a ridicat indignată, din sală, şi a spus:

„Vorbiţi, vă rog, mai tare. Nu vă aud. Aveţi un public în sală. Vorbiţi ca oamenii să vă audă, trebuie să transmiteţi publicului emoţiile şi stările voastre“. - Mariana Mihuţ

Sfatul ei nu prea a fost ascultat. În a doua seară de concurs, juriul s-a mutat pe primul rând să fie mai aproape de scenă, tocmai ca să-i audă pe concurenţi, după ce în prima seară fusese aşezat în mijlocul sălii.



Coregrafii la înălţime

Ada Milea, coordonatorul workshopului de expresie vocală, a lucrat cu cei 29 de actori ce au trecut de preselecţia de la finalul lunii iulie şi a descoperit o generaţie tânără „plină de energie şi idei”: „Sunt bucuroasă că am lucrat cu atâţia actori tineri, talentaţi, haioşi, simpatici, plini de energie şi de idei. Eu m-am distrat. Sper că şi ei”. Andrea Gavriliu, coordonatorul workshopului de expresie corporală se aştepta să „mişte” lucrurile la Gala HOP:

HOP Costinesti
„În atelierul de anul acesta am contribuit, prin coregrafie, la traducerea a diverse situaţii şi teme shakespeariene prin muzică şi mişcare. Muzica Adei Milea, ideile lui Horia Suru şi Tudor Lucanu împreună cu nevoia mea de «a mişca», au constituit un exerciţiu provocant pentru toţi participanţii”.

La secţiunea individual, concurenţii au pregătit, timp de zece minute, un monolog, un colaj sau un studiu bazat pe texte din opera lui William Shakespeare. În construcţia momentului, concurentul a trebuit să integreze maximum două minute performative care să îi pună în valoare calităţile, abilităţile personale (dans, cânt, capacitatea de a folosi instrumente muzicale, capacitatea de a mânui marionete, acrobaţie, magie).

La secţiunea grup, concurenţii au pregătit un studiu multi-media, cu o instalaţie, teatru fizic, dans, performance având ca suport un text shakespearian sau un text al unui autor modern contemporan ce avea ca temă revizitarea operei shakespeariene.

Subiectul Shakespeare a fost atins şi de Ion Caramitru, preşedintele UNITER, la Adevărul Live, care-a spus că Teatrul Naţional Bucureşti îl va omagia până la sfărşitul anului pe marele dramaturg. Totodată, actriţa Emilia Popescu a făcut o comparaţie, tot la Adevărul Live, despre studenţia ei, când această meserie avea importanţă şi semnifica totul, şi cea de acum, când prestigiul îndeletnicirii este mai redus.

Cafea cu juriul

Toţi concurenţii – atât cei de la individual, cât şi cei din cadrul grupurilor, au trebuit să treacă şi prin proba obligatorie, iar scenele propuse nu au fost uşoare: Viola – Olivia, „A douăsprezecea noapte”, Hamlet – Ofelia, „Hamlet”, Brutus – Cassius, „Iuliu Cezar”.

Practica étude-ului în cazul scenelor în doi a fost libera interpretare a textului dramatic cu scopul de a crea un dialog al acţiunilor. A fost un fel de „citire cu picioarele” a textului dramatic.

Dimineţile HOP au început la o „Cafea... cu juriul” – întâlniri zilnice, ca-ntre colegi, dincolo de bariera concursului. Programul celor patru zile a cuprins, dincolo de competiţia concurenţilor, numeroase workshop-uri, întâlniri, discuţii cu juriul sau cu artişti consacraţi, printre care Victor Rebengiuc, Marian Râlea, Dorina Chiriac, dar şi ministrul culturii Corina Şuteu.

image

Emilia Popescu

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite