Aproximativ 20 de asociaţii şi instituţii din Bucureşti şi din ţară fac apel pentru salvarea teatrelor independente

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Lavinia Cioaca
FOTO Lavinia Cioaca

Aproximativ 20 de asociaţii şi instituţii din Bucureşti şi din ţară fac apel la autorităţi pentru salvarea teatrelor independente şi a unui sector cultural esenţial pentru viitorul României şi cer sprijin financiar pentru umătorul an, potrivit News.ro.

Într-o scrisoare deschisă emisă luni, cei 18 semnatari, între care Teatrul Act (Bucureşti), Apollo111 (Bucureşti), Auăleu (Timişoara), Green Hours & Teatrul LUNI (Bucureşti), Grivita 53 (Bucureşti), Visssual (Braşov), WASP - Working Art Space and Production (WASP Studios si Asociatia 4Culture - Bucureşti) şi ZIZ Art and Social Area (Cluj-Napoca), susţin că sectorul independent românesc al artelor performative se află în pericol de dispariţie.

Zeci de spaţii culturale independente şi mii de artişti şi lucrători culturali independenţi din toată ţara riscă să rămână fără venituri şi în imposibilitatea de a-şi continua activitatea şi de a se auto susţine. Lipsa de implicare a autorităţilor în sprijinirea spaţiilor culturale independente în următorul an ar demonstra o gravă neînţelegere a rolului esenţial pe care acestea îl joacă în prezentul şi viitorul cultural al României.

Blocarea activităţii cu publicul din ultimele şase luni, reglementările sanitare necesare, care vor înjumătăţi locurile din sălile de spectacole, precum şi lipsa măsurilor concrete de sprijin venite din partea autorităţilor pun teatrele independente din toată ţara în imposibilitatea continuării activităţii.

Spaţiile independente pentru arte performative îşi autofinanţează activitatea şi cheltuielile (producţie de spectacole, plata chiriei pentru spaţiu şi a abonamentelor la utilităţi, plata salariilor etc.) în principal prin vânzarea de bilete la spectacole. „Acestea nu beneficiază de bugete de la Stat, dar sunt, de 30 de ani, locul inovaţiei artistice care aliniază România la cultura europeană şi, în acelaşi timp, aduc contribuţii la bugetul de stat (prin achitarea tuturor taxelor aferente desfăşurării unei activităţi culturale) şi la ocuparea unei părţi importante a forţei de muncă tinere din sector“.

„În luna martie, când pandemia SARS-CoV-2 a forţat întreaga lume să îşi închidă uşile, sectorul cultural independent era oricum precarizat şi fragilizat, în ciuda aportului consistent la evoluţia economico-socială a României. Pandemia a acutizat condiţiile problematice de muncă, insecuritatea persistentă, şi a accentuat inechităţile cu care se confruntă scena artistică independentă. Proiectele culturale iniţiate de sectorul privat - reprezentat de asociaţii, fundaţii, PFA-uri şi firme private SRL - au fost şi sunt relevante pe mai multe paliere socio-culturale: au oferit acces la reprezentare şi educaţie culturală în zone defavorizate, au creat cadre de intervenţie socială cu rol hotărâtor în dezvoltarea unor comunităţi, au structurat activităţi culturale variate pentru categorii de public nou, au realizat studii de cercetare şi au dezvoltat politici culturale, au inovat sectorul cultural prin proiecte şi programe care au compensat oferta instituţiilor publice. Sectorul independent reprezintă cultura contemporană din România la nivel internaţional, prin proiecte europene multi-anuale si prin participarea la festivaluri si platforme precum Europa Creativa, Festivalul Europalia, Sezonul România-Franţa 2019, printre altele“.

Reprezentanţi ai spaţiilor independente pentru arte performative din toată ţara fac apel public la autorităţi – Guvernul României, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Fondurilor Europene, primării şi prefecturi – şi cer sprijin financiar concret pentru următorul an, care se va dovedi definitor pentru peisajul cultural.

„Cunoaştem şi susţinem necesitatea regulilor sanitare pentru prevenirea răspândirii SARS-CoV-2, le respectăm şi promovăm activ respectarea lor. Însă, în condiţiile în care, pentru a evita răspândirea virusului, vom relua reprezentaţiile ocupând doar jumătate din capacitatea sălilor de spectacole, venitul obţinut din vânzarea de bilete se va înjumătăţi şi ne vom vedea în imposibilitatea achitării cheltuielilor necesare continuării activităţii”.

Spre deosebire de teatrele şi instituţiile culturale de stat, care beneficiază de bugete pentru producţii, spaţii, utilităţi, salarii, şi pentru care reluarea reprezentaţiilor la interior, cu distanţare fizică, nu ar avea consecinţe asupra continuării activităţii, pentru spaţiile culturale independente consecinţele ar fi devastatoare, mai scriu asociaţiile independente.

„Fără implicarea autorităţilor în susţinerea financiară a spaţiilor independente pe toată perioada restricţiilor şi a reducerii drastice a numărului de spectatori în sălile de spectacole, sectorul nostru va dispărea, iar golul cultural pe care acesta îl va lăsa nu va putea fi recuperat. De aceea, cerem autorităţilor sprijin financiar. Demersul nostru va fi oficializat printr-o serie de propuneri concrete trimise către acestea. Sperăm că apelul nostru să fie ascultat şi să primească un răspuns. Lipsa acestuia ar fi o dovadă de nepăsare, o greşeală care nu ar face decât să condamne la dispariţie un sector cultural esenţial care, până acum, a adus statului şi societăţii doar beneficii“.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite