Audienţele morţilor

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu puţin timp înainte să moară, A.P. Cehov i-a spus unui prieten: „Te duc la cimitir, se întorc acasă, se pun pe băut şi încep să spună lucruri ipocrite despre tine. Este înfiorător să te gândeşti la asta“.

Într-adevăr, e înfiorător câte „lucruri ipocrite“ se spun despre morţi. Mai cu seamă în lumea românească. Presa noastră, răspunzătoare de promovarea morţilor, ar putea să-şi spele păcatele şi să stabilească un top naţional al morţilor care au făcut cele mai mari audienţe. Un fel de box office al ultimilor 30 de ani. Presa să facă o cercetare şi să afle care sunt morţii care au acumulat cele mai multe articole, ştiri radio-TV, postări, afişări, comentarii, bocete, înjurături (de ce nu?), câte ratinguri au acumulat şi, nu în ultimul rând, câte like-uri au primit. Să se facă un top 100. Dacă e prea dificil, măcar un top 50. Poftim, 10 morţi, dacă bugetul de cercetare e meschin! S-ar găsi şi nişte agenţii de PR şi entertainment care să organizeze o Gală cu cei mai populari morţi ai românilor. (Sunt la modă tot felul de Gale.) Sigur s-ar găsi şi nişte sponsori ai evenimentului. Cu siguranţă, televiziunile noastre imbecilizate de rating s-ar bătea pentru drepturile TV de difuzare. Astfel, am putea cunoaşte care sunt cei mai populari morţi la nivel naţional. Adică, locul 1, locul doi, şi tot aşa... până la ultimul loc oficial. Nu cred că în cazul acestui top s-ar putea face aranjamente. Trebuie să avem respect faţă de morţi. Mânărelile se fac în lumea celor vii. Doar Dumnezeu ştie ce fel de topuri se fac în lumea umbrelor.

Cu acest top naţional, am avea parte de o analiză cantitativă a audienţei morţilor. Mai rămâne ca tot presa noastră să facă şi o cercetare calitativă, adică ce-a făcut omul respectiv: ce-a muncit, câţi bani a câştigat, cât de celebru sau derbedeu a fost, cum şi-a câştigat celebritatea, de câte ori a divorţat, a fost gay sau n-a fost (dar de ce n-a fost?), a făcut scandal la televiziuni, a fost un beţivan sau s-a drogat la viaţa lui, bârfe din astea care prind la popor. Astfel am putea afla care este portretul-robot al mortului de succes în România. Pentru că ştim cine sunt viii de succes din România. Cu viii ne-am lămurit, ne interesează morţii!

Presa să facă o cercetare şi să afle care sunt morţii care au acumulat cele mai multe articole, ştiri radio-TV şi bocete.

Un fapt care trebuie neapărat luat în calcul (e doar o sugestie) ar fi şi modul cum a murit respectivul. Una este să moară în patul său şi alta este să fie ucis de amantă. Creşte punctajul în top! Să dăm un exemplu de aiurea... „În iunie 1904, Cehov s-a cazat la un hotel din Badenweiler (Germania), împreună cu soţia lui, Olga. «Plec ca să mor. Totul a luat sfârşit», i-a spus Cehov unui prieten în ajunul plecării lor. În noaptea de 2 iulie s-a trezit cu febră, a chemat un doctor şi i-a spus: «Ich sterbe. (Mor.)» Doctorul a încercat să-l liniştească şi a plecat. Cehov a comandat o sticlă de şampanie, a băut un pahar, s-a întins pe pat şi s-a stins“. *

Nu îndrăznesc să-mi imaginez ce-ar fi scris presa noastră de acum despre moartea lui Cehov.  

* „Dansul Nataşei – O istorie culturală a Rusiei“, de Orlando Figes, traducere de Lucia Popovici, Editura Polirom, 2018.

Opinii

Mai multe de la Petre Barbu


Ultimele știri
Cele mai citite