Bulandra, Teatru al Europei

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Alexandru Darie la Adevărul Live FOTO Eduard Enea
Alexandru Darie la Adevărul Live FOTO Eduard Enea

Cu acte în regulă, Bulandra este de câteva zile Teatru al Europei. Primăria Capitalei a omologat decizia UTE, ca atare îşi va putea adăuga pe frontispiciu această titulatură onorantă. E o certificare, o oficializare a apartenenţei la Uniunea Teatrelor Europene dar şi a faptului că prin prestigiul său artistic este un etalon pe continent.

Membre în UTE mai sunt şi alte teatre (vreo 12), dar Teatru al Europei sunt doar încă trei: Odeonul din Paris, Piccolo Teatro din Milano şi Malîi Teatr din Sankt Petersburg. Membre fondatoare ale Uniunii, acestea au contribuit, de-a lungul timpului, la consolidarea clubului select creat de Giorgio Strehler şi condus, după dispariţia acestuia, mulţi ani la rând de Alexandru Darie ca director al Bulandrei, devenit între timp membru UTE.

Au trecut douăzeci şi cinci de ani din momentul în care în foaierul Teatrului din Dusseldorf, cu ocazia primului festival al UTE, vesticii auzeau pentru prima oară numele Bulandra. Mi-l amintesc pe Ion Caramitru, care, de la prezidiul unei întruniri pe tema noii relaţii Est-Vest, flutura fotografia cu pălărie a celebrei doamne a teatrului românesc care ameninţa în dreapta şi stânga cu bastonul ei elegant, făcându-i să tremure şi pe comunişti. Silviu Purcărete, director pe atunci al Bulandrei, privea şi el curios scena şi cred că se gândea ce mare răspundere îi apasă pe umeri. În culise, actorii acestui teatru, toti unul şi-unu, Rebengiuc, Iureş, Oana Pellea, se pregăteau pentru spectacolul cu Visul unei nopţi de vară, în regia legendarului Liviu Ciulei, programat într-o companie de elită. După Strehler (Gâlcevile din Ghioggia) şi înaintea lui Ingmar Bergman (Peer Gynt).

Primit în UTE, Teatrul Bulandra a avut apoi multe aventuri frumoase alături de partenerii europeni, participând la festivalurile anuale organizate în diferite oraşe europene şi la alte activităţi comune, schimburi de artişti, coproducţii. Până în ultimul an al vieţii, care a fost şi ultimul al mileniului trecut, Strehler a fost sufletul acestei mişcări care a anticipat semnarea tratatului de la Maastricht. A pledat cu patos pentru comuniune spirituală şi pentru păstrarea specificităţii culturale, iar ca membru al Parlamentului European a obţinut multe facilităţi pentru lumea teatrală, printre care un Premiu european  pentru teatru, consistent ca valoare şi important ca semnificaţie.

În 1995, Teatrul Bulandra a găzduit şi el o ediţie a Festivalului UTE, foarte reuşită, când la Bucureşti au putut fi văzute spectacole de Lev Dodin, Declan Donollan, Heiner Muller, Andrej Vajda, ale unor teatre celebre din Paris (Odeon), din Milano (Piccolo), din Barcelona (Lliure), din Cracovia (Starîi)... Viaţa Bulandrei ca membră a UTE a presupus standarde înalte valorice şi un management mereu în pas cu transformările europene. Titulatura dobândită ca urmare a diligenţelor şi perseverenţei directorului Darie obligă şi mai mult. Se deschid perspective noi de cooperare, Bulandra, ca şi celelalte teatre cu aceste însemne, poate să invite şi să fie invitat. Să-şi promoveze cu aplomb amprenta personală, stilistica, să-şi lărgească aria colaboratorilor.

În decembrie va avea loc la Roma o ediţie jubiliară a Premiului Europa pentru teatru, eveniment susţinut de UTE alături de alte foruri teatrale internaţionale, precum Institutul Internaţional de Teatru, AICT, Institutul Mediteranean de Teatru. Conform tradiţiei, vor fi premiaţi oameni de teatru consacraţi şi inovatori. Nu există un premiu destinat instituţiilor, dar s-ar putea să se inventeze pentru a onora branduri precum Bulandra, prin tradiţie fief al teatrului de artă şi al spiritului european.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite