Cafeneaua de la Iaşi - un spectacol frumos

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Maria Ştefănescu
FOTO Maria Ştefănescu

Silviu Purcărete revine la Teatrul Naţional Vasile Alecsandri din Iaşi şi, după spectacolele cu Uriaşii munţilor şi Pălăria florentină pune în scenă Cafeneaua lui Goldoni.

Un autor care ştim cu toţii că îi este drag şi pe ale cărui texte a înregistrat în România cel puţin o mare reuşită. Mă gândesc la Piaţeta, în varianta princeps de la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ.

Spectacolul de la Naţionalul ieşean este, înainte de orice altceva, unul frumos. Caracterizat printr-un continuum de imagini cum nu se poate mai reuşite. Contribuie la aceasta proiectul regizoral desenat cu o peniţă extrem de fină, muiată în tuş de cea mai bună calitate. Purcărete a conceput un proiect regizoral deloc agresiv sau zgomotos, de o delicateţe absolută. Care, fără doar şi poate, ar fi fost pe placul lui Goldoni, cel ce a militat pentru plasarea pe primul plan al miezului erudit al commediei dell arte.

Există în spectacol o serie întreagă de alter-ego ai lui Arlechino, din aceia ce ştim că sunt pe placul lui Purcărete. Îi interpretează cântăreţele superbelor melodii, pe versuri de Giorgio Baffo şi Petrarca (Livia Iorga, Oana Sandu, Diana Roman, Andreea Spătaru) compuse de Vasile Şirli şi actorii ce sunt, rând pe rând, poliţişti, chelneri de la han, băieţi de prăvălie (Radu Homiceanu, Andrei-Grigore Sava, Cosmin Panaite, Lucian Valacu, Adrian Marele). Nu avem, în schimb, decât o singură mască. Cea purtată de Vittoria (Andreea Boboc), soţia dornică să îşi recupereze, cu orice preţ, soţul, pe Eugenio, din cale afară de cartofor şi cheltuitor peste măsură (mult prea plângăcios şi exterior în rol Ionuţ Cornilă).


FOTO Maria Ştefănescu

cafeneaua2 foto maria stefanescu

Purcărete modifică destul de consistent accentele din piesă, astfel încât cafeneaua deschisă de numai opt luni de omul cinstit Ridolfo, al cărui crez în onestitate este amplificat, poate prea didactic, de microfoane (Teodor Corban) îşi schimbă într-o bună măsură şi funcţia, şi rolul. Din locul în care se urzesc şi se pun în circulaţie bârfe şi intrigi de tot felul de un Don Marzio diavolesc (excelent în rol Călin Chirilă, înveşmântat în negru, al cărui costum deţine o multiplicitate de detalii menite să sugereze apartenenţa personajului la categoria imoralului fără cusur care cu siguranţă o va sfârşi în Infern), cafeneaua se transformă în spaţiul în care păcătoşii fie sunt salvaţi, aşa cum e cazul lui Eugenio sau cel al lui Flaminio (Constantin Puşcaşu), fie regăsiţi de femei cinstite, chiar hiper-credincioase - Vittoriei i se asociază Lisaura (Haruna Condurache) şi Placida (Petronela Grigorescu) , fie pedepsiţi fără nici urmă de milă, cum o merită din plin Pandolfo (Horia Veriveş) şi el, semnificativ, îmbrăcat în negru, umflat ca la carte de Căpitanul de poliţie (Daniel Busuioc).


FOTO Maria Ştefănescu

cafeneaua3 foto maria stefanescu
cafeneaua1 foto maria stefanescu

Silviu Purcărete revizitează în mod explicit din perspectiva contemporaneităţii lumea Cafenelei lui Goldoni. De unde şi ideea – excelentă!-de a aduce în scenă două personaje numite generic un client şi o clientă (Petru Ciubotaru şi Puşa Darie) ce se vor dovedi în final un fel de agenţi ai noului şi ai substituirii. Oamenii care vor înlocui cafeneaua lui Ridolfo şi a oamenilor săi - Trappola (Constantin Avădanei), un chelner (Gelu Zaharia).

Senzaţională e în spectacol scenografia lui Dragoş Buhagiar. Veritabile tablouri în mişcare valorate de efecte transferate din sistemul 3D şi de un ecleraj de zile mari. Care surprinde exemplar succesiunea momentelor zilei.

Există un decalaj valoric destul de evident între cele două părţi ale spectacolului (prima e condusă mult mai ferm şi mai legat, a doua e ceva mai laxă), tot la fel cum se vede cu ochiul liber că Purcărete a rămas dator la ceea ce înseamnă lucrul cu actorii.

Teatrul Naţional Vasile Alecsandri din Iaşi- CAFENEAUA de Carlo Goldoni- Traducerea- Constanţa Trifu şi Livia Sava- Regia- Silviu Purcărete- Scenografia- Dragoş Buhagiar- Muzica originală- Vasile Şirli- Cântece pe versuri de Giorgio Baffo şi Petrarca- Cu- Teodor Corban, Călin Chirilă, Ionuţ Cornilă, Constantin Puşcaşu, Petronela Grigorescu, Andreea Boboc, Haruna Condurache, Horia Veriveş, Constantin Avădanei, Daniel Busuioc, Petru Ciubotaru, Puşa Darie, Gelu Zaharia, Oana Sandu, Diana Roman, Andreea Spătaru, Radu Homiceanu, Andrei-Grigore Sava, Cosmin Panaite, Lucian Valacu, Adrian Marele- Data reprezentaţiei- 26 octombrie 2016

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite