Când dai tot pentru fiul „Familei Tót“

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Actorul Valer Dellakeza, premiat cu UNITER pentru rolul pompierului din  „Familia Tót“ a Naţionalului craiovean                                                                 FOTO: Florin Ghioca
Actorul Valer Dellakeza, premiat cu UNITER pentru rolul pompierului din  „Familia Tót“ a Naţionalului craiovean                                                                 FOTO: Florin Ghioca

În Festivalul Naţional de Teatru (FNT), unul dintre cele mai apreciate spectacole la Bucureşti a fost „Familia Tót“ al Teatrului Naţional "Marin Sorescu" din Craiova.

Câte compromisuri poţi să faci în numele unui copil pe care îl iubeşti? Doi părinţi, pompierul Tót (Valer Dellakeza) şi Mariska (Mirela Cioabă) şi o soră, pe nume Agika (Iulia Colan), trăiesc cu gândul numai la un fiu şi un frate plecat pe front. Le vine în vizită Maiorul (Sorin Leoveanu), şef al fiului lor, care le dă viaţa peste cap complet. Ca să îi fie mai bine pe front fiului, părinţii acceptă regulile absurde ale Maiorului care stă în vizită nu mai puţin de două săptămâni.

valer dellakeza

Victima care devine călău

Pervertit de violenţa fără sens de pe front, Maiorul a devenit un călău dezaxat. Maiorul, care are nervii făcuţi zob de război, întruchipează perfect rolul tiranului, al maniacului, care vrea să controleze tot în jur.

Sorin Leoveanu joacă mania până în vârful degetelor, mai ales când personajul său îşi manifestă fascinaţia faţă de un aparat-ghilotină de ştanţat cutii de carton.

La rândul său, Valer Dellakeza îl întruchipează cu candoare şi bonomie pe pompierul căruia, înainte de venirea Maiorului, îi plăcea să se întindă tacticos, să doarmă în tihnă, să se alinte cu tabieturile lui.  Şi totuşi teroarea pe care o instaurează Maiorul, căruia îi place să taie cutii de carton până în zori, îl modifică pe pompier, care devine din ce în ce mai retractil. Ca să scape de Maior, pompierul Tót ajunge să se ascundă sub patul unui psihiatru sau chiar într-un WC de lem din curtea casei.

Frica este mediul în care survine schimbarea comportamentală: o dată cu venirea Maiorului peste pompierul Tót se prăbuşeşte clopotul groazei, după cum explica dramaturgul maghiar Orkeny István, în 1967, când a scris textul. Încet, dar sigur Tót se metamorfozează la rândul său într-un călău.

Moartea dintr-o telegramă

În spectacolul care a fost jucat în două reprezentaţii, pe 29 şi 30 octombrie, la sala Atelier a Teatrului Naţional Bucureşti în cadrul Festivalului Naţional de Teatru (FNT), apar montaje de fotografii proiectate pe un ecran, care te introduc, pe paşi de dans în atmosfera războiului. Uneori acţiunile din scenă continuă hilar gesturile din colajele fotografice.

scena din Familia Tot

Portrete memorabile sunt şi cel al Poştaşului interpretat de Nicolae Poghirc şi cel al doctorului psihiatru întruchipat de Flavius Glăvan. Poştaşul derutat preferă să nu le rupă inima părinţilor şi să nu le dea telegrama prin care se anunţa moartea fiului, iar psihiatrul însuşi are probleme grave cu propria identitate la vreme de război.

Decorul simplu, care impresionează în final prin sutele de cutii albe reflectate în oglinzi, este semnat de Bartha Jószef, iar costumele Bajkó Blanka-Aliz.

scena din Fmailia Tot

„Am minţit pe fiecare lungime de undă“

Piesa lui Orkeny István (1912– 1979), considerat unul dintre cei mai importanţi dramaturgi din Ungaria, este alertă prin replici acide, pline de umor, cu profunde trimiteri filosofice, psihologice şi social-politice. Dramaturgul, care s-a implicat în Revoluţiei maghiare din 1956, a condamnat atunci propaganda radioului: 

„Am minţit noaptea, am minţit ziua, am minţit pe fiecare lungime de undă“.

Textul lui Orkeny István a devenit cunoscut în România şi datorită lui Victor Ioan Frunză, care monta „Familia Tót“, în urmă cu patru ani. la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu“ din Bucureşti.

Premiaţi cu UNITER

Pentru personajul Tót, Valer Dellakeza a primit anul aceasta pentru rolul lui  Premiul UNITER pentru „Cel mai bun actor în rol secundar“. Astfel, după 60 de ani de teatru, pe care i-a sărbătorit în 2014, actorul a fost distins cu treilea premiu UNITER, după cel adjudecat în 2000 pentru rolul Trufaldino din spectacolul „Slugă la doi stăpâni“ (regia Vlad Mugur) şi cel pentru întreaga activitate, în 2012.

De numele regizorului Bocsárdi László, care semnează „Familia Tót“, se mai leagă un succes al Naţionalului craiovean. Astfel, în 2012, a pus în scenă aici spectacolul „Caligula“, de Albert Camus, tot cu Sorin Leoveanu în rolul principal. „Caligula“ a fost distins cu Premiul UNITER la categoria Cel mai bun regizor, iar interpretul Sorin Leoveanu a primit Premiul UNITER pentru Cel mai bun actor.

Bocsárdi şi Leoveanu au lucrat împreună şi la Teatrul Metropolis din Bucureşti, pentru spectacolul „Hamlet“ în 2009. Sorin Leoveanu, după ce-l interpretase pe Hamlet în celebra punere în scenă a operei shakespeariene a lui Vlad Mugur de la Cuj din 2001, îl interpreta la Metropolis pe regele Claudius.

În „Familia Tót“, actorii Sorin Leoveanu şi Valer Dellakeza îşi dau o întâlnire memorabilă. Urmărindu-i în demonstraţiile de actorie de cea mai rafinată clasă, nici nu simţi că spectacolul durează peste trei ore. 

La final, dincolo de oglinzile în care se văd cutiile albe de carton, poţi să auzi plânsul unei mame care-şi nu va revedea fiul niciodată. În aceleaşi oglinzi, poţi să-i vezi şi tremurul mâinilor care-l caută.
scena din Familia Tot

INFO

„Familia Tót“

Teatrul Naţional Marin Sorescu din Craiova 

de Örkeny István

Traducerea: Crista Bilciu

 Regie: Bocsárdi Laszló

Decor: Bartha Jószef

Costume: Bajkó Blanka-Aliz

Cu: Sorin Leoveanu, Valer Dellakeza, Mirela Cioabă, Iulia Colan (Agika), Nicolae Poghirc (Poştaşul), Eugen Titu (Tomaji), Valentin Mihali (Cipriani), Gabriela Baciu (Giz), Cătălin Băicuş (Proprietarul sacalei), Flavius Glăvan (Dr. Eggen Berger Alfred).

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite