Feerii la Ţăndărică, în Festivalul de Animaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Scenă din „Călătorie spre Soare-Apune, povestea din spatele muntelui“, în regia lui Călin Mocanu (directorul Teatrului Ţăndărică) şi Wong Tim Keung                                                            FOTO: Teatrul Ţăndărică
Scenă din „Călătorie spre Soare-Apune, povestea din spatele muntelui“, în regia lui Călin Mocanu (directorul Teatrului Ţăndărică) şi Wong Tim Keung                                                            FOTO: Teatrul Ţăndărică

O extravagantă gamă de păpuşi, dansatori şi muzicieni din întreaga lume îşi dau întâlnire la Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie. În perioada 14-24 noiembrie, cele peste 70 de evenimente ale Festivalului Internaţional al Teatrului de Animaţie „Bucurii pentru copii. Spectacole de colecţie“ includ spectacole de teatru, spectacole-lectură, workshop-uri, lansări de carte, expoziţii şi conferinţe.

În festivalul, care se desfăşoară în Bucureşti, a fost prezentată una dintre cele mai cunoscute poveşti din China, „Călătorie spre Soare-Apune, povestea din spatele muntelui“. Spectacolul, o coproducţie între Institutul „Ming Ri“ pentru Educaţie şi Artă din Hong Kong (China) şi Teatrul de animaţie Ţăndărică, este semnat de Călin Mocanu (directorul Teatrului Ţăndărică) şi Wong Tim Keung Simon. Montarea  porneşte de la romanul cu titlu omonim scris în secolul al XVI-lea, în timpul dinastiei Ming, un text atribuit lui Wu Cheng’en.

Este povestea Maimuţei Soare, născută dintr-un ou de piatră şi care se transformă în Regele maimuţelor. O poveste despre o păpuşă lacomă, alungată din lumea nemuritoare în cea muritoare, despre un călugăr cu chip de monstru, care a fost exilat în lumea muritorilor pentru că a spart în mod accidental un glob de cristal.

Spectacolul, care s-a jucat limba chineză, fiind subtitrat în limba română, a îmbinat opera tradiţională chineză, teatrul de umbre şi pantomima occidentală cu mişcarea corporală. Iubitorii teatrului de umbre au putut afla câteva dintre secretele tehnicilor de mânuire, de lumini şi umbre folosite în spectacolul „Călătorie spre Soare-Apune“, participând la un atelier susţinut de regizorul Li Jianxin.

spectacol china tandarica

Animaţia digitală ocupă un loc important, împletind jocul la vedere al actorilor cu păpuşile mari, cu măştile şi costumele sugestive. Ni se dăruieşte o lume exotică, feerică, bântuită de fiinţe stranii. Aceleaşi probleme, aceleaşi mituri, aceleaşi mici poveşti ne amintesc de propria noastră istorie, de propriile noastre calităţi şi defecte. Lumile sunt ciclice şi dorinţa de a ne depăşi condiţia duce fatalmente la catastrofă. În muzica şi culoarea păpuşilor înţelegem ce importante sunt iubirea, curajul, puterea de a zâmbi printre lacrimi, în marea experienţă a vieţii. 

spectacol china tandarica

De la candoarea lui Oblio la „Tragedia Omuleţului“

a la carte

 La cea de-a noua ediţie a Festivalului de Animaţie, aflată sub mottoul „Construim poduri. Trecem graniţe“, participă 10 state: Marea Britanie, Bulgaria, Croaţia, Franţa, Germania, Hong Kong-China, Italia, Polonia, SUA, România.

Punerile în scenă, după poveşti celebre, sunt reprezentate în şapte spaţii din Bucureşti: Teatrul Ţăndărică, Institutul Francez, Grand Cinema Digiplex, Şcoala nr. 45, Spitalele de copii „Grigore Alexandrescu“ şi „Marie Curie“, dar şi la Pavilionul Romexpo, unde se desfăşorară până duminică şi Târgul Internaţional Gaudeamus.Teatrul pentru copii şi tineret „Ariel“ din Târgu Mureş a prezentat „Tragedia Omuleţului“, iar Maria Mierluţ, căreia i s-a decernat Premiul „Michaela Tonitza Iordache“ de Excelenţă în Arta Animaţiei, ne-a dăruit „Confesiuni cu o păpuşă“. Teatrul Municipal Bacovia din Bacău a fost în festival cu o poveste despre toleranţă, candoare şi rostul lucrurilor, „Oblio“, spectacol jucat în Sala Lahovari.

În „À la Carte“, păpuşarul Jose Navarro, din Marea Britanie, a făcut o balerină păpuşă să danseze, cu mişcări acrobatice. Privind „Punguţa cu doi bani“, o producţie a Teatrului pentru copii şi tineret „Căluţul de mare“ din Constanţa, copiii au descoperit ce înseamnă bine-cunoscutul proverb „Ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face“.

Programul din weekend al Festivalului de Animaţie

Vineri, 22 noiembrie

l Ora 10.00, Ţăndărică Sala Mare: Păcală

(Teatrul de Păpuşi Gulliver, Galaţi)

Regia: Daniel Stanciu. Peste 5 ani; 65 min.

l Ora 18.00, Ţăndărică Sala Mare: Scherzo la trei mâini (Teatro All’improvviso, Mantova, Italia). Regia: Dario Moretti. Peste 3 ani; 55 min.; nonverbal.

l Ora 19.30, Ţăndărică Sala Studio: Cenuşăreasa (Proiect independent Mag, Bucureşti)

Regia: Cristian Pepino. Peste 3 ani; 40 min.

Sâmbătă, 23 noiembrie

l Ora 10.00 şi ora 12.00, Ţăndărică Sala Mare: Crăiasa zăpezii (Teatrul Puck, Cluj-Napoca)

Regia: Traian Savinescu. Peste 5 ani; 50 min.
l Ora 11.00, Grand Cinema Digiplex Mall Băneasa: Albă ca Zăpada (Teatrul de Animaţie Ţăndărică, Bucureşti). Regia: Cristian Pepino. Peste 3 ani; 60 min.

l Ora 10.00 şi ora 12.00, Ţăndărică Sala Studio:

Cocoşelul neascultător (UNATC, Bucureşti). Regia: Adina Barbu. Peste 3 ani; 40 min.

l Ora 19.00, Ţăndărică Sala Studio: Motanul încălţat (Proiect independent Anim’arts, Bucureşti). Regia: Andreea Ionescu. Peste 3 ani; 50 min.

Duminică, 24 noiembrie

l Ora 10.00 şi ora 12.00, Ţăndărică Sala Mare: Frumoasa şi bestia (Teatrul de Animaţie Ţăndărică, Bucureşti). Regia: Cristian Pepino. Peste 5 ani; 60 min.
l Ora 11.00, Grand Cinema Digiplex Mall Băneasa: Punguţa cu doi bani (Teatrul de Animaţie Ţăndărică, Bucureşti). Regia: Decebal Marin. Peste 3 ani; 60 min.

golem
Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite