Lumea celor care s-au născut doar ca să aştepte

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Remus Toderici
Foto Remus Toderici

Unul dintre cele mai aşteptate spectacole din oferta celei de-a şasea ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Oradea a fost cel intitulat „Occidental Express“ pus în scenă de regizorul de origine română Szabó K. István la „Trap Door Theatre“ din Chicago.

Montarea se fundamentează pe cele 9 secvenţe ale unei piese scrise de Matei Vişniec în urmă cu mai bine de zece ani, ca parte a unui program internaţional focusat asupra uneia dintre cele mai încercate zone ale continentului nostru- Europa Orientală.

Piesa lui Matei Vişniec se intitulează Occident Express. Porneşte de la metafora trenului de lux Orient Express, ce avea în compunere celebrele vagoane Pullman, tren care străbătea aproape toate ţările din această complicată zonă europeană şi îşi încheia parcursul în Paris, multă vreme simbolul Europei Occidentale. Care cetăţean al unei ţări precum Ungaria, România, Albania, Turcia, ori cele care au alcătuit o bună bucată de vreme fosta Iugoslavie nu visa ca, la un moment dat, să aibă şansa de a ajunge în Oraşul-Lumină? Simbolul Europei Civilizate?

Pentru cei mai mulţi astfel de visători era însă vorba despre o călătorie interzisă. Fapt simbolizat de detaliul că trenul cândva celebru trecea fără să oprească prin cele mai multe gări de pe traseul stabilit.

Nu mi-am stabilit drept obiectiv să număr câte secvenţe din scrierea lui Matei Vişniec a păstrat în spectacolul său regizorul Szabó K. István. Cert îmi e doar faptul că şase actori americani interpretează mai multe personaje simptomatice pentru zona Balcanilor. O fac într-un spectacol construit pe  formula teatrului în teatru. Cetăţenii uneia dintre localităţile prin care trece fără să oprească Orient Expressul îşi propun să întruchipeze în spaţiul gării lor sordide mai multe personaje având modelele oferite de filmele lui Kusturica. Se dă astfel expresie frustrărilor fundamentale ale celor cărora viaţa, soarta, geopolitica, marile puteri, înţelegerile internaţionale le-au refuzat aproape totul.

Imagine indisponibilă

FOTO Remus Toderici
 

Atât în scrierea lui Vişniec, cât şi în montarea propusă de Szabó K. István, montarea realizată în scenografia sugestivă realizată de directorul de scenă în colaborare cu Florina Bellina Vasilatos (nu ştiu dacă nu e vorba cumva despre un decor anume creat pentru etapa românească a turneului trupei Trap Door Theatre din Chicago) personajul-cheie rămâne Orbul. Un simbol preferat, cu o semnificaţie specială, un personaj-recurent în piesele lui Vişniec. Orbul din Occidental Express - acesta a fost titlul pentru care au optat regizorul montării şi principalii săi colaboratori - Daniela Şilindean împreună cu care Szabó K. István a realizat adaptarea, deja menţionata Florina Vasilatos, Ovidiu Iloc şi Danny Rockett, creatorii muzicii de scenă, dar şi actorii Dennis Bisto, Gary Darnico Michael Garvico, Emily Nichelson, Beata Pitch, Mike Steele, Nicole Wiesner - este omul care a fost luat prizonier de „ruşi“ atunci când au început comunizarea unei bune părţi a Europei Orientale, omul care a stat în Siberia vreme de mai bine de zece ani, omul care s-a întors acasă bolnav şi îmbătrânit înainte de vreme, omul care o viaţă întreg a nutrit speranţa că va avea într-o bună zi  ocazia de a simţi şi el, măcar pentru un minut, pentru o secundă, mirosul Occidentului. Pentru moment îi este îngăduit doar să aştepte seară de seară trecerea trenului cu destinaţia Paris şi să spere că, odată, acesta va opri şi în gara lui.

Cei şase actori din distribuţia spectacolului de la Chicago joacă felurite situaţii, interpretează asumat şi la vedere mai multe personaje, aşa cum le reclamă sus-menţionata formulă a teatrului în teatru, dansează, zămislesc un univers, o lume. Lumea refuzaţilor. A celor care s-au născut parcă anume doar ca să aştepte.

Este de menţionat că Occidental Express nu este primul titlu din creaţia lui Matei Vişniec intrat în repertoriul Trap Door Theater din Chicago. În 2007, cu ocazia unui alt turneu în România, Trap Door Theater a prezentat Angajare de clovn.    

Trap Door Theatre din Chicago SUA - OCCIDENTAL EXPRES de Matei Vişniec; Traducerea în limba engleză: Nick Awde; Traducerea suplimentară: Daniela Şilindean; Adaptarea: Szabó K. István şi Daniela Şilindean; Regia: Szabó K. István; Scenografia: Florina Bellinda Vasilatos şi Szabó K. István; Muzica: Ovidiu Iloc şi Danny Rockett; Cu: Dennis Bisto, Gary Darnico Michael Garvico, Emily Nichelson, Beata Pitch, Mike Steele, Nicole Wiesner; Data reprezentaţiei: 26 septembrie 2018  

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite