Poveste neterminată

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Exit2

Spectacolul intitulat Exit este o coproducţie a Teatrului Maghiar de Stat „Cisky Gergely” din Timişoara, a Teatrului Clasic „Ioan Slavici” din Arad şi a Teatrului Naţional din Sombor.

Se fundamentează pe un scenariu dramatic scris sau, mai corect spus transcris de Árpád Schilling şi Láng Annamária (dramaturgia: Bir Bence) după ceea ce a rezultat din replicile improvizate de actori spre a da carnaţie unei serii de teme/situaţii dramatice formulate drept subiecte de lucru de binecunoscutul director de scenă maghiar Árpád Schilling. Una dintre cele mai puternice voci ale regiei nu doar din Ungaria ori din Europa Centrală, ci din întreaga Uniune Europeană. Mai aplicat şi cu un plus de anvergură teoretică s-ar putea spune că spectacolul Exit ar ilustra procesul de disoluţie al dominaţiei regiei, de înlocuire a supremaţiei acesteia prin aşa-numitele tehnici colaborative.

Am putea merge chiar mai departe şi, forţând niţeluş nota, am spune că Exit ar reflecta un moment din procesul de reconversie profesională a lui Schilling care, împreună cu Láng Annamária, ar reprezenta acum aşa-numiţii ecrivains du plateau. Se poate.

Exit1

Dar, redevenind serios, voi spune că este foarte posibil că regia lui Árpád Schilling să fie simţită ca ceva mai discretă. În nici un caz ea nu ilustrează nici formula invazivă, nici pe cea autoritaristă, nici pe cea prestidigitativă.

Însă de aici şi până a putea edicta, doar pentru a părea open mind, că ceea ce vedem pe scenă ar ilustra moartea unui profesii este cale lungă. Fiindcă, deşi născut ca un exerciţiu de improvizaţie, spectacolul are o sintaxă dramatică puternică, o gramatică solidă, are coeziune, are poveste. Se individualizează printr- o riguroasă atenţie la armonizarea, dar şi la păstrarea identităţii stilului de joc al actorilor (un joc al ambivalenţei, un pariu câştigat de regie) ceea ce, la urma urmei, înseamnă una dintre cele mai serioase componente ale acestei profesii căreia, oricât de antipatic aş deveni apostolilor tehnicilor colaborative, nu am nici nu un motiv să mă apuc şi eu să îi cânt prohodul. Sunt mulţi alţii demult înscrişi în corul bocitoarelor cu pretenţii.

Exit4

Despre ce este, totuşi, vorba în Exit? Spectacolul ne istoriseşte povestea neterminată a unui grup de emigranţi - din România, din Ungaria şi din Serbia- grup care s-a format ad hoc, dar nu fără dificultate, nu fără refuzuri nete, la unul dintre punctele de trecere a frontierei, în Marea Britanie. Oamenii aceia modeşti, simpli, cel mai adesea sinceri, hipersensibili, care acceptă să spele în Marea Britanie geamuri deşi s-ar visa, mai curând, regizori de film, mulţi purtând în sufletul lor o dramă, speră că, odată trecând proba Europei, vor avea o nouă şansă. Însă, din cine ştie ce motive, noua şansă deocamdată se amână. Emigranţii/imigranţii sunt poftiţi într-o imensă şi neprimitoare sală de aşteptare (în spectacol, scena, cutia neagră a lui Stanislavski), iar, imediat după ce şi ultimul dintre ei a intrat, uşa se închide.

Exit3

Se creează, cel puţin aparent, astfel o nouă situaţie sartriană, avem parcă de-a face cu o nouă Cu uşile închise, iarăşi L’Enfer c’est les autres. Fiindcă mai scapă şi mici conflicte inter-etnice, cu oarecare prudenţă lăsate să se dezvolte scenic de Árpád Schilling. Deşi există şi un moment de epicriză, bine punctat, în principal, de actorii Branislav Jerković şi Éder Enikö . Noilor prizonieri le vine ideea de a-şi desemna un negociator. Care află motivul în virtutea căruia sunt ţinuţi în carantină şi supuşi unei noi verificări. Nu, nu este, poate aşa cum ne-am fi aştepat Brexitul, ci o epidemie. Căreia chiar unul din grup se pare că i-a căzut victimă.

Uşa se deschide şi, contrar celor ce se întâmplă în piesa lui Sartre, unii din grup evadează. Alţii rămân pe mai departe în acelaşi spaţiu, parcă devenit pentru ei un nou azil de noapte. Cu unica excepţie a celui atins de epidemie, pentru nici unul din cei porniţi în aventura emigrării, foarte bine jucaţi de actorii Balasz Attila, Bandi András Zsolt, Csata Zsolt, Ninoslav Dordević, Éder Enikö,Andrei Elek, Branislav Jerković, Tokai Andrea,Mátrai Lukács Sándor, Dragana Susa, Vass Richárd, Carmen Vlaga-Bogdan, povestea nu a ajuns la final. Şi nici nu prea sunt semn că va avea chiar foarte curând un happy end.

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timişoara & Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad & Teatrul Naţional din Sombor, Serbia - EXIT; Scenariu dramatic scris pe baza improvizaţiilor actorilor de Árpád Schilling şi Láng Annamária; Regia: Árpád Schilling ; Dramaturgia: Bir Bence; Cu: Balasz Attila, Bandi András Zsolt, Csata Zsolt, Ninoslav Dordević, Éder Enikö,Andrei Elek, Branislav Jerković, Tokai Andrea,Mátrai Lukács Sándor, Dragana Susa, Vass Richárd, Carmen Vlaga- Bogdan; Data reprezentaţiei: 8 iunie 2017

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite