Teatru

articolul anterior articolul urmator

Regizorul Lev Dodin, ovaţionat la Sibiu, după spectacolul „Hamlet“, invitat din Rusia în deschiderea Festivalului Internaţional de Teatru

0
15 Jun 2019 10:31:13
Autor: Simona Chiţan
Lev Dodin şi echipa sa de la Maly Drama Theatre, pe scena Faust din Sibiu
Lev Dodin şi echipa sa de la Maly Drama Theatre, pe scena Faust din Sibiu

Un spectacol eveniment alFestivalului Internaţionl de Teatru de la Sibiu (FITS) este „Hamlet“, regizat de  Lev Dodin la  Maly Drama Theatre din Sankt Petersburg, care a deschis vineri seară ediţia din acest an a FITS (14-23 iunie). Spectacolul se joacă şi sâmbătă seară, având a doua reprezentaţie în Sala Faust de la Sibiu.

Hamletul lui Dodin / Lev Dodin’s Hamlet - Maly Drama Theatre, St. Petersburg (Rusia) – o piesă clasică, un nesecat izvor de întrebări: Oare cei care fac rău sunt conştienţi că acţiunile lor sunt negative? Sunt ei oare sănătoşi sau nebuni? Este posibil ca un nebun să fie conştient de nebunia lui? Ce ne motivează acţiunile: dorinţa de a face ceva ori imposibilitatea tragică de a face orice altceva? Dacă nu putem rezolva misterul umanismului lui Hamlet, trebuie cel puţin să-i găsim un sens.

Hamlet-ul lui Dodin
(Lev Dodin’s Hamlet)
Regia: Lev Dodin
Adaptare scenică: Lev Dodin
După: Saxo Grammaticus, Raphael Holinshed, William Shakespeare, Boris Pasternak
Scenografia: Alexander Borovsky
Lumini: Damir Ismagilov
Asistent regie: Valery Galendeev
Muzica: Alfred Schnittke, Duke Ellington, Johann Bach



Distribuţie: Danila Kozlovsky (Hamlet); Ekaterina Tarasova (Ophelia); Ksenia Rappoport (Gertrude); Igor Chernevich (Claudius); Stanislav Nikolsky (Polonius) Sergey Kurishev (Horatio); Igor Ivanov (Marcellus); Sergey Kozirev (Bernardo)
În conştiinţa colectivă, Hamlet este personificarea ideilor umaniste. Hamletismul este egal cu Umanismul. Una dintre misterele din această poveste este că acest mare umanist omoară, înnebuneşte şi distruge aproape toţi protagoniştii. Suma reflecţiilor lui reprezintă justificarea urii, a răzbunării, a crimelor. Oare am supraestimat Umanismul renascentist? Oare Renaşterea este o culme a îmbogăţirii intelectuale şi spirituale a vechilor principii ale răzbunării, urii şi anihilării? Poate că progresul este o intelectualizare a instinctelor umane de bază. Săgeata a devenit rachetă, iar scutul de metal s-a transformat într-o maşină de luptă blindată. Prin anihilarea a mii de semeni, oamenii au scăpat de riscul personal. Dorinţa de a reinstaura dreptatea s-a deghizat în terorism personal îndreptat împotriva unor anumiţi oameni răi, iar în final în terorism în masă. Uneori, ajungi la disperare şi te întrebi dacă cele mai mari crime din istorie sunt comise în numele celor mai înalte idealuri, respectiv binele şi justiţia.

„Făcând sinteza temelor ultimelor patru ediţii veţi înţelege ce face FITS de 26 de ani: Din iubire, cu pasiune, construim încredere pentru a putea dărui!“,a subliniat Constantin Chiriac, preşedintele FITS.


Alte spectacole eveniment la FITS 2019

Venezuela – Batsheva Dance Company (Israel), un nou spectacol de superlative în dansul contemporan, în care coregraful Ohad Naharin şi dansatorii săi explorează dialogul şi conflictul dintre mişcare şi conţinutul reprezentat de aceasta. „Venezuela” are multiple faţete şi pune în joc posibilităţile infinite ale artei coregrafice, împingând totodată publicul să pună sub semnul întrebării propria libertate de alegere.

Izvorul dansului / Session – Colin Dunne & Sidi Larbi Cherkaoui (Irlanda, Belgia) este o colaborare între doi artişti extrem de diferiţi care au pus explorarea sunetului la baza relaţionării dintre ei. Graniţele dintre mişcare şi muzică, dintre văz şi auz se transformă în sursă ludică, creând noi modalităţi de exprimare sonoră între graţios şi absurd.

Dama cu camelii / Li Yaxian – Chongqing Chuanju Theatre (China) propune o reinterpretare a dramei şi a sacrificiului unei femei pentru bărbatul pe care îl iubeşte.

Bucuria / Joy - Emilia Romagna Teatro Fondazione & Pippo Delbono Company (Italia) - Orice spectacol de teatru poate deveni o călătorie, traversând diferite situaţii, stări de spirit şi percepţii, luându-ne prin surprindere. Punerea în scenă a unui spectacol despre Bucurie reprezintă căutarea acelei unice circumstanţe, traversarea unor râuri de sentimente extreme în încercarea de a surprinde, în final, explozia de Bucurie.

Furtuna lui K. / K. Tempest – Matsumoto Performing Arts Centre (Japonia) – bazat pe „Furtuna” lui Shakespeare, considerată o piesă romantică specifică perioadei sale de creaţie târzie. Kazuyoshi Kushida, autorul acestui spectacol, spune că „Furtuna” pare un basm, iar minunile neînţelese ale planetei şi ale universului pot fi revelate doar prin metode teatrale. Spectacolul atinge mai multe teme, cum ar fi magia, trădarea, răzbunarea şi familia, iar muzica evocă spiritul insulei fermecate.

Starea de asediu / State of Siege – Théâtre de la Ville, Paris (Franţa) este o adaptare după Ciuma, opera lui Camus în care sunt reunite toate temele din scrierile autorului: revoltă şi rezistenţă, libertate şi manipulare, curaj şi resemnare, umanitate împotriva pasivităţii, precum şi idealul unei lumi în care femeile şi bărbaţii beneficiază de avantajele umanismului asumat. Spectacolul propune întrebări despre prezent, dar şi despre viitorul societăţilor noastre: ce fel de oraşe şi de comunităţi umane trebuie construite pentru viitor, cum putem conecta multiplele diversităţi, cum ne putem reconecta cu natura, respectând-o şi preluând din ea forţa de a fi umani?

Peer Gynt – Dramaten, The Royal Dramatic Theatre of Sweden (Suedia) - reprezintă o combinaţie unică şi ameţitoare între satiră, suprarealism şi saga. Spectacolul de faţă, bazat pe o adaptare semnată de Michael Thalheimer, aduce în faţa publicului o nouă versiune asupra vieţii excepţionale a lui Peer Gynt.  Michael Thalheimer este unul dintre cei mai renumiţi regizori europeni, fiind cunoscut pentru producţiile sale intense bazate pe texte clasice şi animate de imagini şi sentimente puternice.


După ce a găzduit Summitul Uniunii Europene, chiar de Ziua Europei, Sibiul îşi continuă vocaţia de gazdă bună a marilor evenimente culturale. Sezonul România-Franţa aduce un regal de instituţii, artişti şi companii care vor prezenta peste 70 de spectacole pe parcursul întregului festival.Théâtre de la Ville-Paris, Théâtre des Bouffes du Nord, Théâtre de Suresnes,Théâtre du Rond-Point,Plasticiens Volants sauCie Aérosculpturesunt unele din cele mai dorite companii de organizatorii de festivaluri din toată lumea.

Parteneriatul strategic Româno-American ilustrează cel mai bine tema de anul acesta, Arta de a dărui. Cadoul pe care FITS il face de trei ani militarilor NATO sunt spectacolele aduse din SUA, chiar în cadrul Academiei Forţelor Terestre „Nicolae Bălcescu”. Parteneriatul strategic dezvoltat cu Republica Populară Chineză, la aniversarea a 70 de ani de parteneriat,  dă şansa publicului FITS să vadă spectacole unice, de o calitate şi diversitate remarcabile. La final de festival se va derula un alt eveniment de amploare, „Lantern Festival – China în 20 de legende”, în Parcul Astra. Thalia Theater aduce în premieră absolută „Fenomenul Woodstock”, Michael Thalheimer primeşte o stea pe Aleea Celebrităţilor, iarHochkant Stelzentanzkunst - Feuer – Percussion, împreună cu Dundu, vor fi vedete spectacolelor în aer liber. Unele din cele mai importante companii de dans vin din Israel, Vertigo Dance Company şi Batsheva Dance Company vor aduce marea calitate în faţa publicului din lume care vine special să-i vadă.

Mai multe informaţii despre spectacolele FITS 2019 se găsesc pe www.sibfest.ro.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii