Scrisoare deschisă

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În urma unei conversaţii cu doamna Victoria Balint, coordonatorul festivalului, am aflat că spectacolul „Coada” nu a fost selectat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea pentru că… nu s-a găsit dvd-ul.

Stimate Domnule Director Daniel Vulcu,

Ne adresăm dumneavoastră în calitate de reprezentant oficial al Teatrului Regina Maria din Oradea, instituţia care organizează Festivalul de Teatru Scurt din cadrul Festivalului Internaţional de Teatru din Oradea. 

În condiţiile în care termenul de depunere a aplicaţiilor pentru concursul Festivalului de Teatru Scurt era data de 1 iulie, noi am înscris, pe 16 iunie, “Coada” de Israel Horovitz, un spectacol de Iarina Demian, co-produs de Teatrul Bulandra şi Fundatia artEST. Am trimis DVD-ul cu înregistrarea spectacolului prin curier. A doua zi am primit confirmarea că plicul a fost recepţionat de către un reprezentant al Teatrului Regina Maria.

Pe parcursul lunii iulie, am încercat, atât prin email, cât şi telefonic, să luăm legătura cu echipa festivalului pentru a ne asigura că materialele trimise corespundeau criteriilor de selecţie de bază. Din cauza perioadelor de vacanţă, acest lucru nu s-a putut realiza mai devreme de 4 august, după termenul de afişare a rezultatelor.

În urma unei conversaţii cu doamna Victoria Balint, coordonatorul festivalului, am aflat că spectacolul “Coada” nu a fost selectat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea pentru că… nu s-a găsit dvd-ul.

În ciuda acestei situaţii nefireşti, am presupus, totuşi, că spectacolul va fi vizionat şi că va avea o şansă la selecţie. Însă lista finală fusese alcătuită, iar selecţionerul era plecat din ţară şi, prin urmare, nu mai putea viziona spectacolul. Ni s-a propus totuşi, soluţia de compromis de a fi încadraţi în secţiunea Fringe, în ciuda faptului că spectacolul “Coada” nu este reprezentativ sau elegibil pentru această categorie.

Era o concesie amabilă, dar nu o rezolvare, pentru că intenţia noastră era aceea ca spectacolul să participe în mod corect într-un proces de selecţie. Una dintre mize era participarea la o competiţie, relaţionarea cu ceilalţi performeri, poziţionarea spectacolului într-un anumit context de concurs.

În măsura în care spectacolul “Coada” nu întrunea criteriile artistice ale selecţionerului, acest argument ar fi fost poate suficient, însă nu este de conceput ca un DVD să se rătăcească, nevizionat, anulând, în mod arbitrar, posibilitatea participării la competiţie conform regulilor iniţiale.

Lista spectacolelelor “nerătăcite” şi alese fusese deja făcută publică, dar, în ciuda acestor fapte concrete, am continuat să milităm pentru dreptul nostru la un tratament echidistant. Chiar dacă ştiam că este un demers fără prea mulţi sorţi de izbândă, am insistat ca spectacolul să fie văzut chiar şi la revenirea selecţionerului în ţară, pe 18 august.

O săptămână mai târziu, pe 25 august, adică la 2 luni distanţă de la trimiterea dvd-ului şi la 3 săptămâni de la trimiterea comunicatului de presă referitor la participanţi, a venit şi confirmarea că înregistrarea a fost vizionată, dar că spectacolul “Coada” nu va figura în selecţie. Oferta pentru participarea în sectiunea Fringe era încă deschisă.

Spectacolul “Coada” – premieră NAŢIONALĂ – a avut câteva reprezentaţii la sfârşitul stagiunii trecute, la Teatrul Bulandra, urmând ca premiera oficială să aibă loc în toamna lui 2014. Israel Horovitz, autorul piesei, este unul dintre cei mai importanţi dramaturgi contemporani, despre care însuşi Eugen Ionescu afirma că “scrie despre cele mai crude lucruri pe care ni le putem imagina. Iar acestea sunt operele care sună a adevăr.” Tocmai de aceea, întâlnirea cu acest text excepţional, care se joacă pe toate scenele lumii, a reprezentat pentru întreaga echipă o mare bucurie.

Totuşi, motivul pentru care vă adresăm aceste rânduri nu ţine de criteriile artistice aplicate, ci de logistica defectuoasă care a dus la o întârziere nemeritată şi, foarte posibil, decisivă a răspunsului.

Suntem convinşi că sunt multe probleme greu de gestionat în organizarea unui festival, cum ar fi programarea, fondurile alocate sau spaţiile de joc, dar nu lipsa de răspundere sau corectitudinea.

De aceea vă rugăm să ne răspundeţi punctual, la nişte întrebări care să clarifice public această situaţie.

Dacă lista de spectacole era deja publică, ce şanse ar fi existat ca aceasta să fie modificată? Ce explicaţii ar fi putut să însoţeasca aceste modificări? În ce măsură spectacolul "Coada" nu a îndeplinit criteriile de selecţie, în acest context special? Consideraţi că un spectacol vizionat, după foarte multe insistenţe, la o lună după afişarea rezultatelor, ar putea fi tratat după aceleaşi standarde ca cele care au primit dreptul de a participa în faza firească de selectie?

Credem că aceste întrebari sunt îndreptăţite; nu verdictul este problema, ci lipsa argumentelor.

Mesajul spectacolului pe care l-am propus este tocmai acesta– “Nu există locul întâi. Nu a existat niciodată”, dar scopul demersului nostru nu a fost acela de a fi învingători, ci doar de a fi concurenţi cu drepturi egale. De aceea, întrebările nu sunt legate de relevanţa selecţiei, ci de inadvertenţele apărute în faza anterioară vizionării dvd-urilor înscrise la concurs.

Aceste răspunsuri sunt necesare, atât pentru noi, cât şi pentru opinia publică, pentru spectatori, pentru finanţatori şi pentru prestigiul Festivalului Internaţional de Teatru de la Oradea pe care îl organizaţi anual.

Multumim!

Cu stimă,

Preşedinte Fundaţia artEST,

Iarina Demian

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite