Teatru

articolul anterior articolul urmator

Spectacole străine invitate la Festivalul Naţional de Teatru. Richard al III-lea, de Andrei Şerban, în dublă versiune, ungară şi românească

0
30 Aug 2019 10:32:03
Autor: Otilia Andrei
Scenă din Richard al III-lea, în regia lui Andrei Şerban de la Teatrul  „Radnóti Miklós” Budapesta FOTO: Domolky Daniel
Scenă din Richard al III-lea, în regia lui Andrei Şerban de la Teatrul  „Radnóti Miklós” Budapesta FOTO: Domolky Daniel

Cea de-a 29-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru aduce şi anul acesta în Capitală, între 18 şi 27 octombrie, producţii internaţionale de prestigiu, în buna tradiţie de a prezenta mari spectacole ale lumii la Bucureşti în cadrul FNT, iniţiată în 2006 de criticul Marina Constantinescu, în primul mandat de director al Festivalului.  Spectacolul lui Andrei Şerban, Richard al III-lea, va fi prezentat în versiunea din Ungaria, cât şi din România.

Spectacolele străine selecţionate de Marina Constantinescu pentru FNT 2019 sunt:

MAY B, spectacol  prezentat în premieră absolută în data de 4 noiembrie 1981, la Théâtre Municipal d’Angers – Franţa.

Cu peste 500 de reprezentaţii în 25 de ani de succes internaţional, „MAY B” reprezintă un fenomen rarisim pentru un spectacol de dans contemporan care se joacă de aproape 40 de ani, în peste 40 de ţări din întreaga lume. Creaţia celebrei coregrafe Maguy Marin, dincolo de faptul că este un bestseller pentru dansul contemporan, se constituie într-un reper istoric, o saga tragică a unei umanităţi înspăimântătoare. „«May B» este o bucăţică de umanitate: un cor arhaic de personaje modelate parcă din argilă, martori atemporali ai unei infinite rătăciri.” – mărturisea Maguy Marin, adăugând: „La Maurice Béjart, corpurile erau venerate. Totul era tinereţe, virtuozitate, sclipire. Mă gândeam ce-o fi cu celelalte corpuri, împiedicate, împietrite, corpurile stângace care abia reuşesc să se ţină pe picioare...”.

Opera lui Samuel Beckett a inspirat-o pe Maguy Marin să creeze aceste vieţi fisurate care celebrează o formă unică de burlesc sfâşietor. Spectacolul de Teatru-Dans „MAY B” este programat în FNT miercuri, 23 octombrie, de la ora 21.00, la Sala Studio a Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti.

În cadrul FNT 29, longeviva producţie scenică a coregrafei Maguy Marin va fi ilustrată şi printr-o expoziţie de fotografie cu 22 de imagini, semnate de Jean Louis Fernandez şi Laurence Danière, care va fi deschisă publicului în perioada 18 – 27 octombrie 2019, în Foaierul Sălii Studio a Teatrului Naţional Bucureşti.

De asemenea, din dorinţa de a crea o viziune cât mai cuprinzătoare a fenomenului pe care acest spectacol-reper al dansului contemporan îl reprezintă, Festivalul Naţional de Teatru programează pe 24 octombrie, de la ora 12.00, în HUB FNT, la Sala Mare ARCUB, o proiecţie a filmului semnat de cineastul David Mambouch intitulat „Maguy Marin – L’urgence d’agir / Nevoia de a acţiona”. Motto-ul de pe afişul peliculei explică pe deplin importanţa acestui eveniment cultural european: „Care este acel moment al istoriei lumii pe care-l trăim împreună?”

Spectacolul de Teatru-Dans „MAY B”, expoziţia de fotografie şi filmul pe care le veţi putea vedea în această ediţie conturează principalul eveniment al Festivalului Naţional de Teatru. De altfel, Marina Constantinescu, directorul Festivalului, a schimbat noua imagine a FNT plecând tocmai de la acest spectacol pe care l-a văzut în iarna acestui an la Théâtre de la Ville Paris, cu ocazia sărbătorii a 50 de ani de existenţă a instituţiei. În foaierul prestigiosului teatru putea fi admirată această expoziţie unică de fotografie a artiştilor în procesul lor de pregătire pentru „MAY B“. Una dintre fotografii, realizată de Jean Louis Fernandez, a devenit imaginea FNT 2019, Marina Constantinescu fiind impresionată de mesajul ei. „A fost exact ceea ce căutam. «May B» este acel spectacol care vorbeşte despre şcoală, tradiţie, model, rigoare. Ceea ce şi teatrul românesc o face cu excelenţă şi în anii de după căderea cortinei de fier, în libertate”, spune Marina Constantinescu.

Coregrafia: Maguy Marin

Costumele: Louise Marin

Coproducţie: Compania Maguy Marin şi Maison des Arts et de la Culture de Créteil, Franţa

 

CE QUE LE JOUR DOIT À LA NUIT / WHAT THE DAY OWES TO THE NIGHT / CEEA CE ZIUA ÎI DATOREAZĂ NOPŢII

Fotocredit: Liliana Mora

Un spectacol de: Hervé Koubi

Producător: Compania Hervé Koubi, Franţa

Premiera absolută: 31 ianuarie 2013, la Pavilion Noir d’Angelin Preljocaj – centru de excelenţă în arta dansului din Aix-en-Provence, Franţa.

Creaţia coregrafică „Ce que le jour doit à la nuit” semnată de Hervé Koubi este un excepţional exemplu de artă dedicată memoriei ancestrale a omului – ca parte a unei comunităţi, dar şi a fiecărui individ în parte. Pentru a vorbi despre originile sale algeriene, coregraful Hervé Koubi – nativ francez – alege Dansul. Dacă titlul face referire la romanul omonim al Yasminei Khadra, ţesătura artistică pe care coregraful o foloseşte pentru a se reconecta la origini revelează accente dinamice tulburătoare, aflate la intersecţia dintre hip-hop, street-dance şi dans contemporan. Doisprezece dansatori maghrebieni (originari din Algeria şi Burkina Faso) evoluează spectaculos pe scenă. Sub bagheta lui Koubi – un dirijor ferm care se declară „fratele lor” – ei conferă o energie extraordinară acestui spectacol profund, inspirat din pictura orientală sau din filigranurile în piatră ale arhitecturii islamice. Hervé Koubi îşi retrasează propria devenire, o ţesătură complexă şi plină de noduri semantice. „Ceea ce ziua îi datorează nopţii” este o poveste despre rădăcini, legături, timp, umanitate.

E ca şi cum un orientalist din secolul al 19-lea ar veni în Algeria pentru a da viaţă viselor lui. Eu însumi, copil născut în Franţa, descoperindu-mi cu mare întârziere adevăratele origini, originile părinţilor mei algerieni prin naştere, am căutat să dau carne viselor mele”, spune Hervé Koubi

Spectacolul „Ceea ce ziua îi datorează nopţii” este programat în FNT vineri, 18 octombrie, de la ora 20.00, la Sala Mare a Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti.

În ajunul reprezentaţiei de la Bucureşti, în data de 17 octombrie, coregraful Hervé Koubi invită 25 de coregrafi şi dansatori români la o prezentare teoretică a demersului său artistic şi la un exerciţiu de lucru asupra unor fragmente din spectacol.

EUGENE ONEGIN / EVGHENI ONEGHIN

Fotocredit: Dmitry Sobolev

Bazat pe romanul în versuri de Alexander Puşkin

Coregrafia: Boris Eifman

Producător: Eifman Ballet, Saint-Petersbourg, Rusia

Spectacolul este versiunea dansată a romanului în versuri al lui Alexander Puşkin, în care Boris Eifman, unul dintre cei mai mari coregrafi contemporani, numit în New York Post „theatrical magician extraordinary”, combină elementele dansului clasic şi ale celui modern,  într-un univers sonor în care muzica lui Ceaikovski alternează cu rock-ul lui Alexander Sitkovetski. Versiunea Eifman a istoriei lui „Evgheni Oneghin”  este o ingenioasă şi rafinată interpretare contemporană a cunoscutei intrigi clasice imaginate acum două secole de inegalabilul Puşkin.

Boris Eifman este fondatorul şi directorul artistic al companiei Eifman Ballet din Sankt Petersburg, Rusia. Născut în 1946, în Siberia, a studiat la Conservatorul din Leningrad, apoi la Academia de Balet Vaganova. Din 1977, anul în care a început să creeze pentru dansatorii ansamblului său de balet, redenumit ulterior teatru de balet. Această modificare a numelui reflectă formula esenţială a creaţiilor lui Eifman, care urmăresc şi reuşesc din plin să transmită, prin limbajul trupului, prin actori, costume, lumini şi decoruri, în care se împletesc tradiţiile baletului rus cu tehnologia modernă, adevărate fluvii de emoţii, energii, idei.

„Atunci când gândesc un balet pornind de la marea literatură, o fac din dorinţa de a produce, prin mijloacele artei coregrafice, un impact emoţional al înţelepciunii şi al forţei creatoare a marilor noştri predecesori. Limbajul meu, cel al corpului, cel mai vechi mod de exprimare, proiectează valori spirituale universale, la care oricine are acces. Astfel, mă folosesc de o resursă literară pentru a aduce în atenţie problemele cu adevărat importante pentru contemporanii mei, acelea care pot fi transmise doar prin marea artă a dansului, cea care poate da expresie misterului spiritului uman.” – Boris Eifman.

Spectacolul „Evgheni Oneghin” este programat în FNT vineri, 25 octombrie, de la ora 21.00, la Sala Mare a Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti.

RICHARD III SAU DESPRE PUTERE ŞI FORŢA EI DE MANIPULARE

Pentru prima dată într-un festival, în acelaşi decor, două variante de spectacol teatral aparţinând aceluiaşi creator, realizate pe scene diferite ale Europei la aproape un an distanţă, două trupe diferite, acelaşi concept. Regizorul este Andrei Şerban, iar textul dramatic este celebrul „Richard al III-lea” de William Shakespeare.Versiunile scenice aparţin teatrelor„Radnóti Miklós” din Budapesta, Ungaria şi „Lucia Sturdza Bulandra” din Bucureşti.

Richard al III-lea aduce la lumină o lume pe care autorul aproape a fotografiat-o, ca un document al timpului. Dar acest reportaj minuţios şi profund nu e doar politic şi social. E o altă oglindă a sufletului şi evidenţiază aspecte noi, şocante ale motivelor care au provocat dezastrul, nu doar pe plan individual, ci al unei ţări ajunse în ruină” – Andrei Şerban.

III. RICHARD / RICHARD AL III-LEA – de William Shakespeare

Traducerea şi adaptarea: István Vas, Andrei Şerban, Daniela Dima

Regia: Andrei Şerban

Costumele: Nagy Fruzsina

Light design: Baumgartner Sándor

Producător: Teatrul „Radnóti Miklós” Budapesta, Ungaria

Data premierei: 17 februarie 2018

Spectacolul „III. Richard” al trupei din Budapesta este programat în FNT marţi, 22 octombrie, de la ora 19.00, tot la Sala „Liviu Ciulei” a Teatrului Bulandra, Bucureşti

RICHARD AL III-LEA – de William Shakespeare

Traducerea şi adaptarea: Daniela Dima

Regia şi decorul: Andrei Şerban

Costumele: Fruzsina Nagy

Light design: Andrei Şerban

Producător: Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra” Bucureşti

Data premierei: 15 martie 2019

Spectacolul „RICHARD AL III-LEA” al trupei bucureştene este programat în FNT duminică, 20 octombrie, de la ora 19.00, la Sala „Liviu Ciulei” a Teatrului Bulandra, Bucureşti

Cele două spectacole vor fi urmate de o DEZBATERE provocatoare, plecând de la subiectul şi temele abordate de textul lui Shakespeare şi de regizorul Andrei Şerban, sub numele de „RICHARD III SAU DESPRE PUTERE ŞI FORŢA EI DE MANIPULARE“, dezbatere care va avea loc miercuri, 23 octombrie, de la ora 11.30, la sala  „Liviu Ciulei” a Teatrului Bulandra din Bucureşti.

Vor fi prezenţi protagonişti ai celor două companii de teatru (Radnóti şi Bulandra), alături de Andrei Şerban.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii