Asigurători: Reparaţiile de maşini s-au scumpit masiv în ultimii trei ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
service reparatii masina Galati

O analiză asupra costurilor de reparaţie a autovehiculelor, realizată de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România indică scumpiri accentuate ale reparaţiilor din ultimii trei ani, atât din punct de vedere al pieselor, cât şi al manoperei.

Conform datelor agregate puse la dispoziţie de Audatex prin soluţia de BI Reporting, peste 520.000 calculaţii pentru estimarea costurilor de reparaţie a autovehiculelor, effectuate atât de către societăţile de asigurare, cât şi de către unităţile de reparaţii auto, tendinţa costului mediu de reparaţie al autovehiculelor este de creştere de la an la an, cu procente cuprinse între 7% şi 12,7%. 

Aceeaşi tendinţă de creştere poate fi observată şi din comparaţia costului mediu aferent fiecărui trimestru 1 al anilor analizaţi. Astfel, costul mediu trimestrial al calculaţiilor a crescut de la 5.910 lei în primul trimestru al anului 2017 până la 8.256 lei în primul trimestru al anului 2020, respectiv o creştere cu 40%.

Pe întreg intervalul analizat (2017- 2020) ponderea medie a costurilor cu piesele de schimb din total calculaţii este de aproximativ 67% în timp ce ponderea manoperei este de aproximativ 19% respectiv 15% pentru materialele de vopsitorie, ponderi cu variaţii foarte mici de la o perioada la alta.

Din distribuţia costurilor medii pe intervale de vechime se poate observa că autovehiculele cu vechime la data calculaţiei între 3 şi 5 ani înregistrează costurile medii cele mai ridicate în toate perioadele supuse analizei. De asemenea, se poate observa şi faptul că, pentru autovehiculele cu vechimea între 6 şi 9 ani, costurile medii au o tendinţă crescătoare mai mare faţă de celelalte grupe de vechime, acestea crescând cu 68 %, de la 5.808 lei în trimestrul al doilea al anului 2017 până la 9.181 lei în trimestrul 1 al anului 2020.

În perioada analizată, ponderea autovehiculelor cu vechime mai mare de 10 ani la data calculaţiei înregistrează o creştere semnificativă, de la 43% la 52%, în timp ce ponderea calculaţiilor pentru autovehiculele cu vechimea cuprinsă între 0-2 ani şi 3-5 ani rămân aproape constante în plaja de 10%-12% trimestrial, în timp ce pentru segmentul 6-9 ani se înregistrează o scădere semnificativă în timp, cu ponderi cuprinse în intervalul 19%-27%.

Tariful mediu pe oră de manoperă în perioada 2017-2020 înregistrează un trend puternic crescător, de la 91 lei în anul 2017 până la 151 lei în 2020 (trim. 1), în creştere cu 66%. Similar se poate observa şi creşterea costului mediu al reparaţiilor (doar operaţii de reparare nu şi de înlocuiri), de la 245 lei în anul 2017 (trim.2) până la 321 lei în 2020 (trim. 1/Q1). În perioada analizată se poate observa o evoluţie uşor descrescătoare (-2,3%) a numărului mediu de piese înlocuite pe calculaţie, între 5,46 repere înlocuite în anul 2017 şi 5,33 în 2020, în timp ce numărul mediu de repere reparate pe calculaţie are o evoluţie semnificativ descrescătoare (-23,5%) de la 1,45 repere reparate în anul 2017 la 1,08 în 2020.

Calculaţiile efectuate de către societăţile de asigurare sunt pentru estimarea prejudiciilor acoperite prin asigurarea RCA, iar calculaţiile efectuate de unităţile de reparaţii auto pot fi atât de tipul „deviz ofertă”, „deviz estimativ” sau „deviz de reparaţie” întocmite de service-uri pentru ofertarea, estimarea sau evaluarea costurilor de reparaţie atât pentru avarii care ar urma să fie despăgubite de societăţi de asigurare dar şi pentru efectuarea de reparaţii care nu sunt acoperite şi despăgubite de societăţile de asigurare. 

Calculaţiile estimative pot fi diferite de costul final de reparaţie, iar acesta poate fi de asemenea diferit de prejudiciul total rezultat în urma producerii accidentului de circulaţie. Pentru întocmirea devizelor de reparaţii se mai utilizează si alte sisteme de calcul ale căror date nu au fost incluse în prezenta analiză.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite