Cât câştigă hotelurile de pe urma clienţilor şi care sunt cele mai căutate din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Companiile care operează în domeniul hotelier înregistrează creşteri pe toate planurile, arată  un studiu realizat de Termene.ro, platforma care oferă informaţii actualizate în timp real despre firmele din România.

Astfel, veniturile totale ale firmelor din domeniul hotelier au fost de peste 5,5 miliarde lei în anul 2018, în creştere cu 10% faţă de anul anterior şi cu 18% în raport cu 2016, când companiile de profil au raportat venituri de 4,66 miliarde lei. În acelaşi timp, marja de profit a companiilor din domeniul hotelier a înregistrat o creştere spectaculoasă, de la 6,3% în anul 2016 la peste 15% în 2018, potrivit datelor Termene.ro.

Evoluţia pieţei hoteliere la nivel de venituri - avans de 10% în 2018 comparativ cu anul precedent - este în linie cu creşterile macro raportate de acest sector de activitate: ponderea turismului în Produsul Intern Brut (PIB) a crescut de la 1,5% la aproximativ 2,6%, sosirile înregistrate în structurile de primire turistică în anul 2018 au însumat 12,8 milioane, în creştere cu 6,3% faţă de anul 2017, iar innoptările, în număr de 28,4 milioane, au avansat cu 5,7%, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică. În acelaşi timp, piaţa hotelieră din România rămâne una dintre cele mai atractive pieţe din regiune în ceea ce priveşte sectorul de tranzacţii şi investiţii.  

„Investiţiile, planurile de business sănătoase din ultimii ani şi riscurile asumate de mediul privat încep să se vadă în rezultatele companiilor din industria hotelieră. Este al optulea an consecutiv de creştere pentru afacerile cu hoteluri, iar tendinţa este vizibilă şi prin interesul managerilor din industria ospitalităţii pentru informaţii în timp real despre firmele din România. Avansul pieţei hoteliere are la bază creşterea constantă a capacităţii de cazare a hotelurilor din marile oraşe, introducerea voucherelor de vacanţă, creşterea tarifelor şi a gradului de ocupare pentru hotelurile din ţară”, a declarat Adrian Dragomir, CEO al Termene.ro, platforma care oferă informaţii actualizate în timp real despre firmele din România.  

Calitatea serviciilor din turism este în strânsă legatură cu dinamica furnizorilor şi a angajaţilor din domeniu, iar un element important este riscul ca clientul, în cazul de faţă compania care operează un hotel, să intre în insolvenţă. 

Riscul de a intra în insolvenţă poate fi asociat cu riscul ca firma hotelieră să nu-şi mai poată plăti colaboratorii. Astfel, evoluţia numărului de companii care pot intra în insolvenţă a arătat o ameliorare a situaţiei în intervalul 2016 – 2018, iar în ultimul an numărul potenţialilor rău platnici a scăzut cu 6 puncte procentuale (peste 20%) - de la 39% companii în anul 2016, la mai puţin de 32% în anul 2018. 

„Aproape patru din zece clienţi din domeniul hotelier îşi întârziau sau chiar nu-şi plăteau colaboratorii în anul 2016, iar acum numărul acestora a scăzut spre nivelul de trei firme din zece. Trendul este spectaculos, dar pericolul pândeşte la colţ: în medie, o treime din companiile din domeniu pot fi în situaţia nedorită de a nu-şi mai putea plăti colaboratorii”, subliniază Adrian Dragomir, CEO Termene.ro.

Cine nu are bătrâni, să-şi cumpere 

Analiza Termene.ro scoate în evidenţă şi o serie de lucruri inedite, precum faptul că aproape jumătate din cota de piaţa a industriei hoteliere din România este deţinută de companiile înfiinţate în urmă cu mai bine de 24 de ani. Companiile înfiinţate în intervalul 1996 – 2001 deţin aproximativ un sfert din cifra de afaceri a întregului domeniu hotelier, iar cele înfiinţate după anul 2006 ultimul sfert. Şi în cazul valorii medii a cifrei de afaceri, situaţia este similară, astfel încât o companie hotelieră înfiinţată în urmă cu peste 24 de ani are în medie o cifră de afaceri de peste 3,8 milioane lei, pe când una înfiinţată în ultimii opt ani de doar 1,16 milioane lei.

Discrepanţele între companii în funcţie de anul înfiinţării se menţin şi în cazul riscului de a intra în insolvenţă, indicator care a crescut odată cu scăderea vechimii pe care companiile din domeniul hotelier o au pe piaţă. 

Dacă în cazul companiilor hoteliere înfiinţate în intervalul 1991 - 1995, doar una din cinci are risc ridicat de intrare în insolvenţă, pentru cele create după anul 2001 riscul este de 1 din 3. Situaţia este şi mai gravă în cazul firmelor înfiinţate după anul 2006, unde mai mult de una din trei companii raportează un risc ridicat de a intra în insolvenţă, cu un vârf de 1 din 2,5 companii în cazul celor lansate în intervalul 2006 – 2010, relevă analiza Termene.ro.  Riscul nu poate fi calculat pentru companiile înfiinţate după anul 2015, fiind nevoie de trei ani de activitate pentru ca valorile obţinute să fie relevante din acest punct de vedere. 

Cele mai profitabile hoteluri sunt cele de la Marea Neagră şi de pe Valea Prahovei

Dacă restrângem analiza la nivelul judeţelor de top din turismul românesc, cu cele mai multe locuri de cazare, experţii Termene.ro observă că firmele care deţin hoteluri in judeţul Constanţa au cea mai mare marjă de profit (o medie de aproximativ 22%), pe locul doi clasându-se companiile din judeţele Vâlcea şi Prahova, cu 19%. La polul opus, dintre judeţele de top, companiile din judeţul Bihor au cea mai mică profitabilitate,  9%, pe când cele din Municipiul Bucureşti au o marjă de profit de 14%. 

Companiile din judeţul Vâlcea au în medie cel mai mic risc de a intra în insolvenţă, astfel încât doar 17% (mai puţin de o companie din 5) dintre acestea pot ajunge în situaţia de nu-şi mai putea plăti furnizorii, pe când în judeţul Constanţa riscul este de 24% (o companie din 4). La polul opus, 40% din companiile din Municipiul Bucureşti au acest risc, iar companiile din judeţul Bihor pot fi considerate cele mai riscante, cu 44% risc ridicat de a intra în insolvenţă.

Potrivit Termene.ro, chiar dacă o firmă are riscul ca doar unul din cinci clienţi să întârzie cu plata, riscul acela există şi are potenţialul ca la un moment dat să se producă şi să pericliteze operativitatea afacerii. Astfel, un client care nu plăteşte la timp forţează furnizorul să întârzie, de asemenea, plata colaboratorilor. În acest context, Termene.ro a lansat redBill, instrumentul care oferă transparenţă afacerilor şi sănătate fluxului de numerar: o bază de date publică în care orice companie poate să raporteze facturile neîncasate de la clienţi.

Termene.ro este o companie înfiinţată în anul 2014 din dorinţa de a permite companiilor identificarea oportunităţilor de afaceri şi evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă şi foarte uşor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informaţii actualizate în timp real despre datele financiare şi juridice ale firmelor din România.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite