Ce vă oferă comercianţii prin „oferta specială“: preţ sau cantitate?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Produsele cu cele mai bune oferte de reducere sunt adesea ascunse pe rafurile magazinelor

Noţiunea de „ofertă specială” practicată de comercianţi nu este foarte bine definită de legislaţia românească, astfel că cei care doresc să facă astfel de oferte clienţilor trebuie să aibă în vedere că, dacă practica nu este implementată corect, amenzile pot ajunge până la 100.000 de lei.

Deşi încântă pe toată lumea, ştim cu adevărat, în calitate de consumatori, ce înseamnă oferta specială? Irina Oprea, associate al firmei de avocatură PeliFilip, încearcă să lămurească acest aspect. Astfel, plecând de la faptul că legislaţia în materia protecţiei consumatorului este lacunară în ceea ce priveşte definirea conceptului de „ofertă specială”, în practică se pune problema dacă oferta specială se referă în mod exclusiv la o reducere de preţ sau poate avea în vedere şi orice alt avantaj oferit de comerciant.

Cum ne ajută legislaţia în vigoare?

Potrivit Irinei Oprea, legislaţia protecţiei consumatorului nu defineşte conceptul „ofertă specială”, ci are în vedere în mare parte modalitatea în care comercianţii trebuie să aducă la cunoştinţa consumatorilor avantajele raportate la cumpărarea produselor şi a serviciilor de piaţă oferite.

În acest sens, Legea nr. 148/2000 privind publicitatea prevede că persoana care îşi face publicitate trebuie sa indice, în cazul comparaţiilor care se referă la o ofertă specială, în mod clar şi neechivoc, data la care încetează oferta sau, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri sau de servicii disponibil, iar dacă oferta specială nu a început încă, data de începere a perioadei în care se aplică preţul special sau alte condiţii specifice.

Având în vedere textul de lege mai sus invocat, se pune întrebarea dacă prin „alte condiţii specifice” se pot înţelege şi alte avantaje ce pot fi oferite de operatorul economic, atrage atenţia Irina Oprea.

Spre exemplu, să presupunem că sacii de mâncare pentru câini oferiţi spre vânzare de producătorul X, precum şi de către competitorii săi, au greutăţi standard de 10 kg, respectiv 20 kg. Cu titlu de ofertă specială, producătorul X a pregătit produsul în ambalaje mai mari, cântărind 30 kg, şi a marcat în mod corespunzător aceste ambalaje, arătând că oferta specială se referă la cantitatea mai mare de mâncare pentru câini oferită spre vânzare. Important în acest exemplu este faptul ca preţul la kilogram al sacului de mâncare rămâne acelaşi.

La momentul comercializării acestui produs, producătorul X decide să evidenţieze noutatea adusă de acesta, menţionând pe ambalajul sacului „30 kg OFERTĂ SPECIALĂ”. În această situaţie, se consideră că acest produs nou de 30 kg reprezintă o ofertă specială raportată la gramaj sau se va considera că, nefiind vorba despre o reducere de preţ, este în fapt o practică comercială incorectă, căci un consumator mediu nu ar înţelege că acest caracter special al ofertei nu ţine de preţ, ci de altă caracteristică a produsului, în speţă cantitatea neuzuală.

Potrivit Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, o practică comercială este incorectă dacă sunt îndeplinite, în mod cumulativ, următoarele condiţii: (a) este contrară cerinţelor diligenţei profesionale; şi (b) deformează sau este susceptibilă să deformeze în mod esenţial comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau căruia i se adresează ori al membrului mediu al unui grup, atunci când o practică comercială este adresată unui anumit grup de consumatori.

În lipsa îndeplinirii condiţiilor prevăzute de Legea 363/2007 şi dat fiind faptul ca legea nu distinge între condiţiile specifice care pot face obiectul unei oferte speciale şi nici nu limitează oferta specială doar la preţ, este important ca în asemenea situaţii să se acorde o atenţie sporită contextului, iar analiza să se realizeze de la caz la caz, mai susţine reprezentantul PeliFilip.

În exemplul de mai sus, spune Irina Oprea, optăm pentru desfăşurarea de către operatorul economic a unei practici comerciale corecte, întrucât legea nu distinge şi oferta specială, deşi nu conţine un discount de preţ, se referă la un gramaj special şi oferă alte avantaje economice consumatorului, precum crearea confortului de a nu se deplasa la operator pentru achiziţionarea mai multor produse de gramaj mai mic. 

Prin urmare, cu titlu de ofertă specială, operatorul economic poate pune în vânzare produse în cantităţi mai mari decât cele comercializate în mod obişnuit, marcând în mod corespunzător ambalajele şi arătând că oferta specială se referă la cantitatea oferită spre vânzare.

Consumatorul, la rândul său, poate verifica pe cântarul magazinului dacă produsul la care se referă oferta specială are în mod real gramajul respectiv. Mai mult, de regulă, la raft, alături de produsul ofertat, se regăsesc şi produsele nesupuse ofertei speciale, precum şi produse competitive, consumatorul putând compara noul gramaj cu dimensiunile standard aflate pe piaţă.

Cum procedează ANPC?

Intervenţia Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) în astfel de cazuri este destul de tranşantă, în sensul în care, deşi nu există o dispoziţie legală care să explice noţiunile de „ofertă specială” sau „alte condiţii specifice”, autoritatea tinde să sancţioneze operatorul economic atunci când oferta specială pe care o prezintă nu implică un discount de preţ. Această practică rezultă atât din publicaţiile de pe site-ul ANPC, jurisprudenţa instanţelor de judecată, precum şi din discuţiile informale avute cu reprezentanţii autorităţii.

Comercianţii care doresc implementarea unui asemenea mecanism ce poate fi interpretat ca o practică comercială incorectă trebuie să aibă în vedere şi sancţiunile din această materie care pot consta în amenzi ce pot ajunge până la 100.000 RON şi la care se poate adăuga şi suspendarea activităţii până la încetarea practicii comerciale incorecte ca sancţiune complementară. Cuantumul acestor sancţiuni se apreciază de la caz la caz, context în care considerăm că este de o importanţă semnificativă menţinerea unui canal de comunicare cu autoritatea, mai arată Irina Oprea.

Focus pe avantajele economice ale consumatorului

Potrivit Irinei Oprea, pe viitor bunul legiuitor ar trebui să definească noţiunea de „ofertă specială”, pentru că o asemenea modificare ar fi de bun augur. Până la o astfel de clarificare, rămânem la ideea conform căreia oferta specială pe care o poate pregăti un operator economic nu se limitează numai la o reducere de preţ, ci poate include orice avantaj economic de care ar putea beneficia consumatorul, având în vedere contextul şi situaţia propriu-zisă pusă sub lupă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite