Cum îşi vânează marii jucători de pe piaţa de IT viitorii angajaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tehnologizarea fiecărui aspect al vieţii noastre atrage cu sine o tot mai mare competiţie pe piaţa de IT. Toţi marii jucători din piaţă au anunţat extinderea echipelor, iar vânătoarea de angajaţi presupune nu doar pachete salariale atractive, ci şi reinventarea recrutării. Astfel, în ultimii ani, programele de internship oferite de angajatori s-au dezvoltat într-un ritm de-a dreptul ameţitor.

Ce înseamnă intern pentru Adobe, desemnat cel mai bun angajator 

Proaspăt desemnat Best Employer în 2017 de către AON Hewitt, Adobe România are un program complex de internship. Doar în 2017, compania a angajat 150 de ingineri de software depăşind astfel pragul de 500 de angajaţi. Concret, Adobe desfăşoară două mari programe de internship: Graduate Diploma Internship (4 luni) şi Summer Internship (3 luni). Primul se adresează studenţilor din ani terminali, care vor să-şi realizeze lucrarea de licenţă în Adobe. Astfel, practic împuşcă doi iepuri dintr-odată: fac şi practică, dar şi rezolvă un examen esenţial în carieră. Tema este propusă de inginerii Adobe, iar lucrarea este orientată către o rezolvare concretă a unei probleme tehnice cu care se confruntă echipa. Totul se întâmplă în colaborare cu profesorul îndrumător din cadrul facultăţii. Programul are o vechime de 10 ani şi aproximativ 50% din cei care urmează acest intership ajung să lucreze în cadrul companiei. 

Internshipul de pe durata verii are loc din iulie până în septembrie şi este dedicat studenţilor excepţionali de la universităţile din întreaga ţară, indiferent de anul de studiu. Internii lucrează cot la cot cu echipele de ingineri şi dezvoltă împreună produsele aflate în lucru. Ca şi în cazul internshipului pentru absolvenţi, internii au un mentor care asigură suport constant. 

Pachet complex de beneficii extra 

Dincolo de ceea ce oferă pe partea de know how, Adobe îşi atrage internii printr-o serie de beneficii extra: concediu plătit, decontarea abonamentelor la sală sau a echipamentelor sportive, asigurare medicală, de viaţă şi dental plan, tichete de masă, sesiuni de consiliere, produse Adobe la preţ preferenţial, posibilitatea de a achiziţiona acţiuni în cadrul companiei (la preţ preferenţial), implicarea în programele de voluntariat şi în întâlnirile specifice echipei. Astfel, Adobe susţine că lucrează activ la retenţia forţei de muncă din IT pe piaţa din România. 

"Acest proiect vine în sprijinul studenţilor care vor să simtă pulsul unei companii de top din IT, dar şi în completarea acţiunilor pe care noi le facem alături de universităţile tehnice din România, cu scopul de a atrage tinerii către sectorul IT şi, mai ales, de a le arăta acestora că pot face cercetare şi dezvoltare pentru proiecte globale, la cel mai înalt nivel, rămânând în ţară", a explicat pentru Adevărul Cris Radu, Senior Director of Engeneering Adobe România. 

Cum sunt aleşi internii? Cam după aceleaşi criterii ca şi restul angajaţilor. "Ne dorim drept colegi, indiferent de poziţia ocupată, cei mai competenţi oameni din piaţă, atât din perspectiva cunoştinţelor tehnice, cât şi din perspectiva soft skills", a completat Cris Radu. 

De altfel, cei interesaţi de o astfel de poziţie ar trebui să ştie că Adobe are şi internshipuri de scurtă durată. Unul dintre ele, Java Dev Challenge, care va începe chiar luna aceasta, este direcţionat către studenţiii de la Universitatea Bucureşti. Potrivit reprezentanţilor companiei, scopul acestui program este de a ajuta studenţii de la Facultatea de Matematică-Informatică să se failiarizeze cu mediul de lucru dinamic din companiile de software care fac dezvoltare de produs. 

Anul trecut, Adobe a avut 15 interni, iar 11 au rămas în companie ca angajaţi full time. Anul acesta sunt disponibile 20 de locuri. 

Rată mare de absorbţie şi la SAP 

Un alt jucător important de pe piaţa de software din România este SAP, care dezvoltă sisteme specifice pentru segmentul de business. Aici există două tipuri de internship: unul de lungă durată, care durează 1-2 ani, şi unul de tip academie, cu o durată de 2-6 luni, urmat de un program de mentoring care poate dura până la un an.  

"Participanţii la internshipuri şi la academie intră în programe ample de training, care presupun parcurgerea mai multor cursuri specifice SAP, participă la simulări de proiecte şi aplicaţii în sistemele interne SAP pentru a pune în practică cunoştinţele teoretice acumulate. Pe parcursul programelor vor fi testaţi periodic, urmând ca la sfârşitul acestora să obţină, în urma unui examen final, certificări în tehnologiile şi domeniile studiate", a declarat pentru Adevărul Cristian Popescu, Managing Director SAP România. 

Cai care participă la internshipurile SAP România beneficiează de contract full-time pe perioadă determinată (conform programului de 6 luni sau de 1 an) cu posibilitatea de extindere a acestei perioade, iar celor mai talentaţi dintre participanţi li se oferă contracte de muncă pe perioade nedeterminate. Pe lângă salariu, internilor li se decontează masa de prânz, transportul public în comun şi au asigurare medicală.

Programele de intership se adresează în special studenţilor sau celor care au finalizat o formă de învăţământ superior în ultimii doi ani, dar şi celor care au competenţe de IT (programare, baze de date, administrare sisteme de operare). Criteriile cu cea mai mare pondere în decizia de angajare sunt: obţinerea certificărilor, capacitatea de învăţare şi de asimilare a noilor informaţii, implicarea directă în proiectele şi în munca de echipă.

Ce se întâmplă după internship? "Peste 90% dintre participanţii la programele de internship şi academii sunt recrutaţi. Acest procent se datorează unui proces strict de selecţie şi unui program de învăţare şi pregătire continuă de-a lungul căruia aceştia trec prin diferite etape de evaluare", a mai precizat Cristian Popescu. 

Atos atacă piaţa locală

Unul dintre cei mai mari integratori de soluţii de IT din Europa, Atos, organizează internshipuri şi la nivel local. "La Timişoara, de exemplu, suntem parteneri şi anul acesta la AC LABS, continuând colaborarea cu Liga AC din cadrul Universităţii Politehnica. Timp de 10 săptămâni, profesioniştii noştri vor ţine laboratoare şi cursuri interactive pentru următoarele tehnologii: Cloud, Application Technical Management, Project Management şi Oracle. Avem aproximativ 12 cursanţi pentru fiecare laborator care vor învăţa practic tainele tehnologiilor predate. De asemenea, ne pregătim pentru practica de vară când vom oferi aproximativ 20 de locuri în mai multe departamente şi vom susţine stagiatura studenţilor prin parteneriatul cu Universitatea de Vest şi Universitatea Politehnică", a explicat pentru Adevărul Camelia Ardelea, HR Director Atos România.

De asemenea, Atos dezvoltă de 6 ani un program de internship de tip academie. Până acum au fost organizate 22 de astfel de programe, iar 370 dintre participanţi au ajuns să lucreze în cadrul companiei. "Este destul de dificil să calculăm o rată de retenţie, dat fiind faptul că după un stagiu de practică, nu toţi studenţii caută activ un job. Unii sunt în anul I şi II de facultate şi încă se focuseazăaxează pe studii. Dar, ca sa arătăm importanţa unui program de internship, putem aminti experienţa de anul trecut când, din cei 25 de studenţi participanţi în cadrul unui internship, 5 au ales Atos şi acum sunt parte a echipei noastre", a mai precizat Camelia Ardelean.  

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite