Cum sunt rescrise CV-urile candidaţilor de către firmele de executive search

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Toate firmele de executive search, de oriunde în lume, rescriu CV-urile candidatilor atunci când le prezintă angajatorilor. Unele pun şi CV-urile originale ale candidaţilor alături, aşa, ca o pată de culoare, însă cele mai multe nu, ca să nu îşi asume riscuri inutile.

CV-urile sunt rescrise pentru a fi siguri că sunt complete, pentru a cuprinde toate informaţiile şi detaliile pe care angajatorul are nevoie să le vadă, pentru a fi bine structurate, clare, precise, uşor de parcurs. Şi, foarte important, un format unitar îi perimite angajatorului să compare profilurile candidaţilor mult mai uşor.

Unul dintre primele lucruri pe care le-am învăţat acum 30 de ani, când făceam ucenicie în cabinetul lui Monsieur Pierre Ranque în Paris, acesta a fost, să rescriu CV-urile. La fel la Dr. Jenewein, apoi, la Ward Howell şi la ceilalţi cu care am lucrat. Însă nu a fost defel o surpriză să văd că peste tot CV-urile se redactau exact în acelaşi fel! Aceleaşi informaţii incluse de fiecare dată, ba chiar şi ordinea era aceeaşi. Dar şi în zilele de astăzi, când colaborăm cu firme de executive search străine care ne dau misiuni in România, aceleaşi cerinţe, acelaşi format. Poate că la recrutările pentru poziţii mai joase s-or fi schimbat cerinţele angajatorilor în ceea ce priveşte prezentarea datelor din CV (deşi nu cred), însă pentru poziţiile înalte de management nu s-a schimbat absolut nimic, şi nici nu cred că vom vedea altceva în viitorul previzibil.

Şi ce am făcut noi la Managero, de fapt, a fost să preluăm acest standard internaţional şi să-l punem pe site, acum accesibil pentru toţi cei care pot să ducă singuri mai departe un raţionament dacă prind o idee din zbor. Plecând de la prezumţia că dacă asta aşteaptă angajatorii, din orice ţară, să vadă în profilul oricărui manager, respectivul candidat ar fi de preferat să-şi facă un CV cât mai apropiat de acest standard – mai ales în cazul în care nu are un head-hunter la îndemână ca să i-l rescrie…

Iată cum arată, aşadar, CV-ul dumneavoastră rescris de către un head-hunter pentru a-l prezenta angajatorului, dacă ajungeţi pe short-list. După interviul cu candidatul, desigur, pentru că are nevoie de o mulţime de informaţii importante pe care nu le găseşte în CV-ul original – cel mai adesea plin cu altceva, total irelevant.

Datelele personale:

  • Sex: deocamdată lucrurile sunt clare şi stabile în această privinţă – să vedem pentru cât timp…
  • Naţionalitatea, ţara şi oraşul din care este candidatul
  • Vârsta: nu există angajator care să nu întrebe asta, şi nu cred că exista head-hunter care să-şi permită să nu răspundă la întrebare, chiar şi cu aproximaţie
  • Fotografia, luată de pe unde se poate, dacă nu e în CV-ul original.

Educaţia:

  • Formală: dată de început, de absolvire, universitate, facultate, diploma obţinută
  • Adiţională: certificările relevante (cele cunoscute şi recunoscute internaţional, de regulă), şi foarte puţine alte traininguri cu adevărat importante şi relevante. Balastul trainingurilor, cursurilor şi diplomelor insignifiante, fără număr, balast care umple multe CV-uri manageriale, este scos.

Experienţa:

  • Angajatorul: din ce ţară, tipul (privat, public, multinaţională etc.), obiectul de activitate, cifra de afaceri în ţara în care e jobul, numărul de angajaţi, alte informaţii relevante, esenţiale, dar pe scurt
  • Jobul, perioada: Poziţionarea în ierarhia organizaţiei: departamentul, cui este subordonat (poziţia), câţi oameni are în subordine Misiunea jobului – o scurtă descriere sintetică Principalele responsabilităţi – extrem de succint, spre diferenţă de ce îşi închipuie majoritatea candidaţilor! Informaţiile relevante legate de proiecte, realizări, competenţe utilizate etc. se sintetizează în altă secţiune (Profilul tehnic/ anexa Cv-ului), de regulă transversal, pe toată cariera; extrem de rar se face asta pentru fiecare job în parte.
  • Poziţionarea în ierarhia organizaţiei: departamentul, cui este subordonat (poziţia), câţi oameni are în subordine
  • Misiunea jobului – o scurtă descriere sintetică
  • Principalele responsabilităţi – extrem de succint, spre diferenţă de ce îşi închipuie majoritatea candidaţilor! Informaţiile relevante legate de proiecte, realizări, competenţe utilizate etc. se sintetizează în altă secţiune (Profilul tehnic/ anexa Cv-ului), de regulă transversal, pe toată cariera; extrem de rar se face asta pentru fiecare job în parte.

Alte informaţii: Limbile străine vorbite, Profilul public etc. – foarte rar apar alte detalii aici; doar dacă e ceva cu adevărat relevant.

Sinteza tehnică (anexa CV-ului) – se face transversal, de regulă, pe toată cariera candidatului:

Lista de proiecte/ tranzacţii/ portofoliu etc.:

  • Numele proiectului şi descrierea succintă
  • Beneficiarul proiectului
  • Ierarhia în proiect, descrisă prin distanţa faţă de Customer (C): project director/ manager (C-1), project supervisor/ coordinator (C-2), project specialist/ member (C-3) etc., tipul angajamentului (angajat, contractor), alte precizări
  • Data şi durata derulării proiectului, locaţia, valoarea proiectului
  • Rolul candidatului în proiect, autoritatea, echipa
  • Realizări notabile, gradul de finalizare a proiectului, alte informaţii relevate etc.

Competenţele tehnice (doar cele cu adevărat relevante):

  • Competenţa, cu o descriere sintetică
  • Industriile şi tipurile de job în care a fost dobândită şi consolidată
  • Organizaţiile şi tipurile de job în care a fost practicată intensiv, durata
  • Realizări şi performanţe legate de această competenţă, alte informaţii relevante.

Aptitudinile şi competenţele manageriale relevante

Realizări notabile (faimoasele achievements):

  • Descriere sintetică
  • Data şi durata, organizaţia, postul şi rolul
  • Detalii, alte informaţii relevante.

Expunerea internaţională:

  • În echipe internaţionale, multiculturale, multidisciplinare
  • În ţări diferite.

Listă de publicaţii, lucrări, articole importante, apariţii media şi publice etc.

Aceasta este doar partea de profil tehnic pe care consultantul o face candidatului. Urmează profilul de personalitate, profilul moral, motivaţia, aşteptările salariale, riscuri, tot felul de alte comentarii etc.

Rescrierea acestor CV-uri şi redactarea rapoartelor, în general, e partea cea mai execrabilă din munca unui head-hunter, şi foarte mare consumatoare de timp, de energie, de nervi şi de resurse. În asemenea măsură, încât unele firme de executive search propun angajatorului un tarif mai mic dacă le scutesc de această corvoadă a rescrierii CV-urilor şi a rapoartelor stufoase. Şi noi facem asta. De multe ori, angajatorii acceptă cu mulţumire acest târg, pentru că e vorba despre câteva mii bune de Euro mai puţin la tariful total, procentajele pot ajunge şi la 30%.

Rescrierea unui CV la standardele la care firmele mari de executive search îl prezină angajatorilor poate dura câteva ore bune, iar un raport complet aproape o zi întreagă. Eu aş prefera să mă întâlnesc cu 5 candidaţi în plus, decât să rescriu un CV. Este mai plăcut, oricum, şi incomparabil mai folositor pentru toată lumea: şi pentru candidaţi, în primul rând, şi pentru angajator, fiindcă facem alegerea din mai multe opţiuni, şi pentru noi, fiindcă ne cresc şansele să facem o recrutare mai bună, pe de o parte, şi pentru că putem refolosi întâlnirile şi informaţiile şi la alte recrutări.

De ce nu îşi fac şi candidaţii aceste calcule atunci când îşi scriu nişte CV-uri fără logică, fără structură, fără să se întrebe ce aşteaptă, de fapt, recrutorul şi angajatorul să găsească în ele? Une bonne question, une très, très bonne question, cum ar fi spus şi Monsieur Pierre Ranque…

De aceea, un candidat care îşi redacteaza CV-ul într-un format cât mai apropiat de acest standard îi face un mare, foarte mare serviciu head-hunterului. Şi ca să-l poată evalua mai precis, şi ca să-l scutească de munca penibilă a rescrierii lui. Şi invers, cineva care îi trimite un CV prost făcut, îl face să piardă bani. Iar consultantul din firma de executive search nu uită niciodată cine îi face un serviciu şi cine viaţa grea…

PS: candidaţii pot să-şi facă CV-ul în acest format standard pentru poziţiile manageriale pe Managero.ro, apoi îl pot exporta şi modifica, daca vor.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite