Documentaţia depusă de GFR la Consiliul Concurenţei pentru preluarea CFR Marfă este incompletă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Concurenţei, care poate bloca tranzacţia, consideră insuficiente informaţiile primite de la investitorul privat, dar se va prezenta cu „ce are“ la Comisia Europeană.

Gruia Stoica are o nouă problemă în cazul CFR Marfă: notificarea depusă marţi de Grup Feroviar Român (GFR) la Consiliul Concurenţei este incompletă, iar termenul de cinci luni pentru acordarea unui aviz curge din momentul în care documentaţia este întreagă.

Informaţia a fost prezentată sâmbătă de către Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. „Solicitarea nu este completă şi le vom trimite săptămâna viitoare o cerere să completeze datele. Noi vom da un răspuns cât mai curând posibil. Termenul în care trebuie să dăm un răspuns este de cinci luni de la primirea documentaţiei complete“, a spus Chiriţoiu.

Ce vrea Consiliul Concurenţei

Şeful Consiliului Concurenţei a mai spus că se va verifica şi dacă s-au realizat operaţiunile descrise specific în strategia de privatizare a CFR Marfă, cum ar fi transferul unor unităţi de încărcare de la CFR Marfă la CFR Infrastructură sau situaţia unităţii de transportat tancuri. Potrivit oficialului, nu este exclusă nicio variantă de răspuns din partea Concurenţei.

Cotele de piaţă sunt mari, şi ne uităm la asta. Putem spune «da», «nu» sau «da, condiţionat». Condiţiile pot fi de ordin structural, cum ar fi renunţarea la anumite părţi din aceste companii. Ne putem uita şi la partea de contracte. Este mai puţin probabil să punem condiţii pe partea de preţ, dar ne vom uita şi la asta. Nimic nu este exclus“, a explicat Chiriţoiu.

De asemenea, este posibil ca analiza să fie extinsă şi la transportul auto, pentru a verifica dacă pe anumite tronsoane sau trasee există monopol sau există concurenţă. Întrebat ce se va întâmpla dacă răspunsul Concurenţei va fi negativ, Chiriţoiu a răspuns că, în acel caz, toată tranzacţia va fi blocată.
Am discutat şi cu Comisia Europeană despre acest caz şi îi vom anunţa săptămâna viitoare că am primit notificarea. Chiar dacă documentele nu sunt complete, le vom spune celor de la Comisie ce avem“, a mai completat preşedintele instituţiei.

Consiliul a anunţat vineri, într-un comunicat, că a solicitat informaţii din piaţă despre concentrarea economică formată după preluarea companiei CFR Marfă de către GFR. Instituţia este interesată de observaţiile şi punctele de vedere ale terţilor, inclusiv concurenţi şi clienţi ai părţilor implicate, în legătură cu această tranzacţie.

O săptămână crucială

Potrivit prevederilor legale, săptămâna aceasta Gruia Stoica trebuie să deschidă pe 2 octombrie un cont escrow în care, până la dată de 4 octombrie, trebuie să depună 10% din valoarea tranzacţiei, respectiv 20 de milioane de euro. Ulterior, până pe 15 octombrie, trebuie să plătească restul banilor, respectiv 170 de milioane de euro, urmând ca alte 10 milioane de euro să fie garanţia depusă iniţial pentru participarea la licitaţie.

Pe de altă parte, Gruia Stoica a afirmat de mai multe ori că nu va plăti până când nu va primi aviz din partea Consiliului Concurenţei, pentru a nu rămâne cu banii blocaţi timp de cinci luni.

Săptămâna trecută, Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, a declarat că Guvernul „va analiza“ dacă să acorde o amânare pentru Gruia Stoica. Anterior, premierul Victor Ponta declara că dacă tranzacţia nu se va finaliza până la jumătatea lunii octombrie, atunci Guvernul va numi un manager privat, iar procedura de privatizare se va relua.
 


Băsescu: „Dacă Gruia Stoica nu depune avansul, lucrurile sunt închise“

Invitat la emisiunea „După 20 de ani“ de la Pro TV, preşedintele României, Traian Băsescu, s-a referit între altele şi la privatizarea CFR Marfă. „Nu vreau să descurajez investitorul, dar din câte ştiu nu va avea banii. Se caută tot felul de tertipuri să întârzie. Problema este cum a definit Guvernul investitorul strategic, pentru că în CSAT s-a cerut să fie strategic. Până pe 4 octombrie, Gruia Stoica trebuie să depună avansul. Dacă nu îi depune, lucrurile sunt închise. Dacă îi depune, are 30 de zile pentru semnarea contractului. Obligaţia de a dezvolta compania trebuie să existe. Aici e problema investitorului strategic şi cât de corect a fost ales din acest punct de vedere. Altfel, ne prinde liberalizarea transportului feroviar cu o companie nepregătită“, a spus Traian Băsescu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite