Afaceri

articolul anterior articolul urmator

Fenechiu, despre privatizarea CFR Marfă: „A fost cu pistolul la tâmplă. Sper să aibă un viitor precum Petrom“

10
21 Jun 2013 16:40:13
Autor: Adina Vlad
Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că banii din privatizarea CFR marfă vor ajunge la bugetul statului pentru reducerea deficitului FOTO Mediafax
Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că banii din privatizarea CFR marfă vor ajunge la bugetul statului pentru reducerea deficitului FOTO Mediafax

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că privatizarea CFR Marfă a avut loc „cu pistolul la tâmplă“, însă au fost respectate toate prevederile legale şi speră ca viitorul companiei să-l urmeze pe cel al Petrom, chiar dacă sunt transferate datorii de 100 de milioane de euro.

"Sunt dispus şi stau în faţa oricui contestă această privatizare, nu ne-am abătut absolut deloc de la litera şi spiritul legii", a spus ministrul Transporturilor despre privatizarea CFR Marfă.
 
El a fost întrebat dacă a fost o privatizare "cu pistolul la tâmplă", sub presiunea FMI. "Da, a fost o privatizare cu pistolul la tâmplă, dar asta nu a înseamnat că am încălcat cu ceva legislaţia română sau orice tip de principii privind privatizarea", a replicat Fenechiu.
 
Ministrul a susţinut că nu au nicio valoare contestaţiile companiilor în ceea ce priveşte procesul de privatizare, finalizat cu desemnarea Grup Feroviar Român, deţinut de omul de afaceri Gruia Stoica, drept câştigător al licitaţiei.
 
Fenechiu a susţinut că nu crede că-şi permite cineva în România "să arunce 10 plus 18 milioane de euro aşa ... nici măcar de dragul FMI".
 
Ministrul Transporturilor a precizat că banii din privatizarea CFR Marfă vor intra în bugetul statului, prin Ministerul de Finanţe, pentru diminuarea deficitului.
 
"Eu mi-aş dori ca cei care au cumpărat CFR Marfă să dezvolte această companie şi statul în fiecare an să nu mai plătească de la buget subvenţii, ci să primească de la companie dividende. În momentul ăla abia cred că ne-am atins obiectivele", a spus Fenechiu.
 
El a menţionat că statul, în calitate de acţionar minoritar la CFR Marfă, va trebui să vegheze asupra problemelor angajaţilor, asupra parcursului financiar al companiei.
 
"Eu mi-aş dori ca această companie să urmeze un viitor de tipul OMV şi nu de tipul Mechel", a completat ministrul.
 
Fenechiu a afirmat că, în ceea ce priveşte parcursul financiar al CFR Marfă, corpul de control analizează activitatea acestei companii din 1996 până în 2012, analiza urmând să fie dată publicităţii.
 
Oficialul a precizat că reprezentanţii ministerului la Bruxelles au trimis scrisori de invitaţie la privatizarea CFR Marfă către toate marile companii din Europa, iar peste 12 companii şi-au manifestat intenţia de a participa la privatizare.
 
"Din nefericire, anul 2012 a fost un an prost pentru transportul de marfă din Europa, multe companii au terminat anul pe pierderi şi există reglementări clare în ţările membre că atunci când nu ai profit nu ai dreptul să faci investiţii în anul următor", a explicat Fenechiu, menţionând că GFR a îndeplinit inclusiv condiţiile iniţiale din caietul de sarcini din prima procedură de privatizare.
 
Fenechiu a susţinut că în prezent CFR Marfă mai are datorii de aproximativ 100 de milioane de euro, pe care le va prelua GFR.
 
Ministrul a fost întrebat dacă există garanţii asupra promisiunilor făcute de GFR pentru viitoare investiţii în CFR Marfă. "Nu, atât timp cât în caietul de sarcini nu sunt cerute, nici nu pot să cer garanţii. Aceasta este o acţiune pe care şi-a asumat-o de bună voie investitorul. Nu pot să-i cer garanţii. Dacă va face sau nu va face aceste investiţii rămâne de văzut, dar nu erau condiţii în caietul de sarcini", a răspuns Fenechiu.
Grup Feroviar Român a fost declarat joi câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.
 
În ultima etapă a privatizării a participat doar Grup Feroviar Român (GFR), după ce asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup - Donau Finanz şi compania americană OmniTRAX s-au retras.

Vă recomandăm: 

GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu. După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro.

Cine este Gruia Stoica, câştigătorul CFR Marfă. De la afacerist în satul de romi Toflea la vânzător de dălţi şi operator feroviar. Acum, „regele vagoanelor“. Gruia Stoica (45 de ani), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, s-a născut în comuna Toflea, judeţul Galaţi. El a reuşit să-şi clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă şi să ajungă la o avere de sute de milioane de euro.

Gruia Stoica: „Dacă nu plătesc banii pentru CFR Marfă, risc să pierd 28 de milioane de euro“. Omul de afaceri Gruia Stoica, cel care controlează compania Grup Feroviar Român, declarată câştigătoarea competiţiei în privatizarea CFR Marfă, a declarat că va plăti cele peste 200 de milioane de euro în termenul prevăzut pentru că altfel riscă să piardă 28 de milioane de euro.

Cum a rămas Gruia Stoica singur în cursa pentru CFR Marfă. GFR află joi dacă a câştigat licitaţia pentre preluarea transportatorului feroviar de stat. Joi urmează să fie anunţat câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă. Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, este singura care a depus oferta de preluare, după ce asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras, iar americanii de la OmniTRAX au fost eliminaţi în faza de precalificare.

Gruia Stoica, GFR: „Avem suma minimă de 180 de milioane de euro pentru CFR Marfă, din fonduri proprii şi bancare“. Grup Feroviar Român deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii şi bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria, a declarat Gruia Stoica, proprietarul companiei.

EXCLUSIV Transferoviar s-a retras din cursa pentru CFR Marfă pentru că nu a obţinut de la Raiffeisen Bank garanţia de 10 milioane de euro solicitată. Asocierea formată din firma Transferoviar, deţinută de Călin Mitică, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz s-au retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare trebuia depusă până astăzi, la ora 12.00, la Ministerul Transporturilor, fiind condiţie obligatorie în procesul de privatizare.
 
Cum trebuie să arate investitorul strategic pe care îl caută statul. Ca să-i evite pe cei care taie fabricile României la fier vechi şi le transformă în malluri, autorităţile au introdus în criteriile de privatizare sintagma „investitor strategic“. „Adevărul“ vă prezintă caracteristicile obligatorii ale acestuia.
 
 
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

10 Comentarii

654815544566
21.06.2013, 17:03:44

Domnu' musetescu, suspina dupa astfel de tunuri. Si daca nici ala n-a dat tunui in Romania, atunci cine? :D

+1 (1 vot)
STEFAN MATEI
21.06.2013, 18:43:22

doamne fereste,petrom jupoaie pe romani si trinite banii la viena,are si miki mouse partea de smeker,ca de aceea a si luptat la lovitura de stat esuata,e cascaval destul stati linistiti,trebuie luat de la romani

+2 (2 voturi)
Marius Ciprian
22.06.2013, 01:47:01

Jupoaie pentru ca romanii rabda si indura!Pentru ca poporul roman trimite aceasi infractori la conducere care dupa ce se vad cu sacii in caruta ii doare in dos de toate.Sa faci profit de UN MILIARD DE EURO pe timp de criza este bataie de joc.Sa faci profit pe resursele de petrol si gaze vandute pe nimic odata cu privatizare este fraiereala pe fata.

+3 (3 voturi)
Gmihai
21.06.2013, 20:29:53

BA FENECHIULE, M-AI CONVINS, TU, LA FEL CA SI ALTI APROXIMATIV 70% DIN PO PULATIA ACESTEI TARI , SUNTETI CRETINI(LA FIGURAT VORBIND).. !!!!!

Marius Ciprian
22.06.2013, 01:43:51

Un viitor precum Petrom?Cred ca a baut ceva inainte sa afirme asta.Petrom nu mai este ceva romanesc ci o companie aflata in slujba Austriei si OMV.Romanii platesc de prosti printre cele mai mari preturi la carburanti din Europa cu toate ca Romania are resurse de petrol deloc neglijabile.Ce a castigat si castiga statul roman din afacerea Petrom?Praful de pe tobe!Au ajuns sa vanda cele mai strategice companii de stat si in curand vom avea o tara condusa de straini.Transportul feroviar de marfa este un domeniu strategic de care depinde pana si armata si majoritatea industriei chimice,petrolului,constructiei de autoturisme,transportul carbunelui.Si asa ce va face statul roman cu respectivi bani?Va plati pensii si salarii?

+1 (1 vot)

Vezi toate comentariile (10)

Modifică Setările