Afaceri

articolul anterior articolul urmator

Italienii de la Fincantieri vor să cumpere Şantierul Naval Mangalia, după ce Guvernul a blocat vânzarea către Damen

4
27 Feb 2018 08:23:56
Autor: Afrodita Cicovschi

Unul dintre cei mai mari constructori din lume, compania italiană Fincantieri, a trimis Guvernului României o ofertă de management operaţional, anunţându-şi intenţia de a cumpăra 49% din acţiunile Şantierului Naval Mangalia. Oferta survine blocării de către Executiv a vânzării acţiunilor către olandezii de la Damen.

Grupul italian Fincantieri, printre cei mai mari constructori de nave din lume, cu afaceri anuale de peste 4 miliarde euro, care controlează şi grupul norvegian Vard, proprietarul şantierelor navale din Tulcea şi Brăila, a trimis Guvernului român o ofertă de management operaţional al Şantierului din Mangalia şi, ulterior, de cumpărare a 49% din acţiunile acestuia. Oferta a fost depusă în dimineaţa zilei de marţi, conform surselor din Guvern ale Profit.ro.
 
Italienii au propus Guvernului român o înţelegere pe termen lung, în care partea italiană, în calitate de partener principal al statului, să coordoneze operaţiunile Şantierului din Mangalia, furnizând suport operaţional şi know-how, şantierul urmând astfel să fie inclus în reţeaua de şantiere operate de Fincantieri de-a lungul Dunării, inclusiv în piaţa de desfacere a italienilor.
 
Spre jumătatea lunii ianuarie a.c., Guvernul, prin Ministerul Economiei, anunţa că vrea să răscumpere acţiuni de la Daewoo Mangalia pentru a deschide un şantier naval al statului unde ar putea fi construite fregate pentru Armată. În acest sens, Guvernul a trimis sud-coreenilor de la Daewoo o scrisoare prin care anunţă că vor să-şi exercite dreptul de preempţiune.
 
În  noiembrie, Damen Shipyards Group, anunţau că sunt dispuşi să plătească aproape 26 milioane de dolari în schimbul pachetului majoritar de acţiuni la Şantierul Daewoo din Mangalia, tranzacţia - deja aprobată de Consiliul Concurenţei – urmând să fie perfectată ulterior.
 
Acţionarul majoritar al Şantierului Naval Mangalia (51%) este compania sud-coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd., 49% din acţiuni aparţinând societăţii Şantierul Naval 2 Mai Mangalia.
 
La începutul acestui an, Ministerul Economiei a cerut societăţii Şantierul Naval 2 Mai Mangalia să trimită în Coreea de Sud o scrisoare prin care să le aducă la cunoştinţă faptul că statul român vrea să-şi exercite dreptul de preempţiune asupra acţiunilor ce urmau să fie vândute.
 
În document se precizează că, în baza unui articol din adendumul la contractul de societate, partea română îşi va exercita dreptul de preempţiune pentru a prelua pachetul majoritar deţinut de DSME la şantierul sud-coreean din Mangalia.
 
Ca atare, compania Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) va fi astfel nevoită să înceapă discuţiile cu partea română pentru definitivarea tranzacţiei.
 
În cazul în care aceasta va fi definitivată astfel încât statul să devină unic acţionar, rămâne de văzut dacă vor fi respectate principiile guvernanţei corporative, iar statul nu va numi conducerea şantierului pe criterii politice.
 
Tudose: Vom avea un şantier naval al statului unde vom construi fregate
 
Demersurile făcute de statul român au fost recunoscute miercuri seară de premierul Mihai Tudose, care a declarat la Antena 3 că a discutat cu ministrul Economiei, Gheorghe Şimon, despre răscumpărarea pachetului majoritar de acţiuni de la Daewoo Mangalia.
 
”Împreună cu ministrul Economiei, domnul Şimon, am încercat şi se pare că reuşim să răscumpărăm 51% din acţiunile Daewoo la Mangalia. Am constatat într-o zi, împreună cu alte ministere, specialişti, că statul român nu mai ştie decât să vândă. Ne-am descoperit nişte deprinderi, cum poate statul român să cumpere, să avem şi noi un santier naval. Şi vă spun că îl luăm, vom avea un şantier naval al statului”, a declarat primul ministru.
Mihai Tudose a mai spus că la acest şantier naval s-ar putea construi fregate pentru Armată şi chiar s-ar putea face mentenanţa acestora.
 
”Poate o să facem nişte fregate pentru Armată, să facem şi mentenanţa la ele tot acolo. Poate facem şi noi o bărcuţă, acolo. Nu e posibil ca o ţară cu atâta Dunăre, cu mare, să nu aibă un şantier care să facă o bărcuţă acolo”, a mai declarat Mihai Tudose.
 
 
Sud-coreeni voiau să plătească 26 milioane de dolari pe pachetul majoritar de acţiuni
 
În noiembrie, acţionarii majoritari ai Şantierului Naval Damen Galaţi, Damen Shipyards Group, anunţau că sunt dispuşi să plătească aproape 26 milioane de dolari în schimbul pachetului majoritar de acţiuni la Şantierul Daewoo din Mangalia, aproximativ jumătate din suma vehiculată anterior, de 50-80 miliarde won (43,5-69,6 milioane dolari. 
 
Grupul sud-coreean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) încheiase un acord cu cel mai mare constructor de nave din Olanda - Damen Shipyards Group – pentru vânzarea unei participaţii majoritare în şantierul naval Mangalia (Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI).
 
Daewoo-Mangalia Heavy Industries SA a fost constituită în ianuarie 1997 ca o societate mixtă româno-coreeană, cu un capital social de 103,92 milioane dolari, din care 53 milioane (51% din acţiuni) aparţinând Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. şi 50,92 milioane dolari (49% din acţiuni) aparţinând societăţii Şantierul Naval 2 Mai Mangalia.
 
Compania are aproximativ 2.400 de angajaţi şi a încheiat anul 2016 cu o cifră de afaceri de 2,05 miliarde de lei (457 milioane euro) şi pierderi de 483,9 milioane lei (107 milioane euro).
 
Daewoo Mangalia avea, la finele lui 2016, datorii de 5,35 miliarde lei (1,18 miliarde de euro).
 
Damen mai deţine în România şantierul naval Galaţi, care a avut anul trecut o cifră de afaceri de 548,3 milioane de lei (121,8 milioane de euro) şi un profit net de 1,1 milioane lei, cu aproximativ 2.200 de angajaţi.
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

silent warrior
27.02.2018, 09:32:39

Pesedeul nu mai are destule gauri negre in economie de unde sa poata delapida bugetul de stat si ii trebuie un santier naval. Daca asocierea cu Daewoo , care e cea mai mare companie de constructii navale din lume , e falimentara , atunci , ce sa faca statul cu acest santier. Statul , care nu are oameni pregatiti , nu are bani , nu are nici in clin nici in maneca cu managementul , nu are nimic.

Cel Mare Scarambeu
27.02.2018, 10:04:29

Dati-le la italieni sa faca submarine la Mangalia ca autostrazile le-au terminat si nu mai au ce lucra.

Nicu_4
27.02.2018, 10:05:20

Eu stiu o fi mai bune corvetele italiene decat alea olandeze sau spaga o fi mai mare ?

Lucifer
27.02.2018, 10:50:15

Da, este bine ca statul român să devină acţionar majoritar şi să vândă un pachet minoritar către o firmă puternică din Vest. Între Olanda şi Italia prefer Olanda.

Modifică Setările