Miercuri este Ziua Z în scandalul Volkswagen

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Matthias Mueller, noul şef al Volkswagen, a anunţat că este nevoie de reduceri „masive“ de costuri şi a avertizat că schimbările vor fi dureroase    FOTO Getty Images
Matthias Mueller, noul şef al Volkswagen, a anunţat că este nevoie de reduceri „masive“ de costuri şi a avertizat că schimbările vor fi dureroase    FOTO Getty Images

Grupul auto german Volkswagen va prezenta miercuri planul concret de acţiuni şi un calendar de măsuri recuperatorii în privinţa celor 11 milioane de maşini care au fost vândute la nivel global cu software care trişează în privinţa emisiilor.

La Berlin este programată miercuri o întrunire a reprezentanţilor Volkswagen cu oficiali din ministerul Transporturilor din Germania, la reuniune participând şi reprezentanţi ai Registrelor Auto din statele Uniunii Europene, inclusiv România, după cum a anunţat, la Adevărul Live, Cristian Bucur – directorul tehnic al RAR. 

Autorităţile din România vor anunţa, ulterior, ce măsuri vor fi întreprinse de către instituţiile statului român ca urmare a informaţiilor din planul Volkswagen. 

Statul vrea bani

Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului, a anunţat săptămâna trecută că autorităţile se vor îndrepta împotriva Volkswagen sau reprezentanţei din România a producătorului pentru recuperarea diferenţelor de bani la timbrul de mediu. Mai precis, pentru că maşinile au poluat mai mult decât prevede legislaţia, atunci timbrul de mediu ar fi trebuit să fi avut o valoare mai mare, deci statului i se cuveneau mai mulţi bani.

Gavrilescu a spus atunci că românii care au achiziţionat astfel de maşini „măsluite“ au fost de bună credinţă, astfel că acţiunea va fi îndreptată împotriva Volkswagen. 

8 milioane de maşini în UE

Grupul german a recunoscut că a instalat softul care manipulează emisiile pe 11 milioane de maşini, dintre care 8 milioane sunt numai în Uniunea Europeană. Thomas Steg, şeful Departamentului de Relaţii Publice al grupului Volkswagen, a trimis Parlamentului german o scrisoare oficială în care anunţă că softul destinat manipulării emisiilor a fost montat la vehicule dotate cu motoare diesel de tip 1,2 litri, 1,6 şi 2 litri. „În Uniunea Europeană, problema vizează 8 milioane de motoare diesel de tip EA 189, euro 5, cu capacitatea de 1,2, 1,6 şi 2,0 litri“, se arată în scrisoarea trimisă Parlamentului de la Berlin.

În România ar circula 105.000 de astfel de autoturisme cu software măsluit, potrivit lui Iulian Matache, ministrul Transporturilor.

Căderea din top

Volkswagen a căzut în topul celor mai valoroase branduri din lume de pe locul 31 până pe poziţia 35, potrivit unui clasament realizat de către Interbrand şi dat publicităţii luni. Valoarea brandului Volkswagen s-a diminuat cu 9% faţă de ediţia anterioară, din 2014, de la 13,7 miliarde de dolari până la 12,5 miliarde de dolari, conform sursei citate.

De asemenea, efectele scandalului încep să se vadă în vânzările de autoturisme. În luna septembrie, vânzările Volkswagen au crescut doar cu 1% în Statele Unite, potrivit cotidianului „USA Today“, în vreme ce restul competitorilor au înregistrat creşteri de 15-20%. 

Publicaţia notează că vânzările sedanului Jetta au scăzut cu 14% faţă de luna septembrie 2014, modelul Beetle a înregistrat un minus de 15%, iar vânzările de autoturisme Golf au picat cu 37%. În fine, modelul Passat a înregistrat un minus de doar 1%. Toate aceste modele au fost implicate în scandalul emisiilor, declanşat la 18 septembrie. Spre comparaţie, vânzările Ford au crescut cu 23%, Nissan a înregistrat un plus de 17%, Toyota - de 16%, General Motors a raportat un plus de 12%, Honda - de 13%, Hyundai - de 14%, ca şi Fiat Chrysler, iar Kia de 23%. Publicaţia notează că Subaru continuă să câştige cotă de piaţă în dauna Volkswagen, vânzările constructorului japonez crescând cu 28%.

Problemele Volkswagen din SUA vin după ce fix Agenţia Americană pentru Protecţia Mediului (EPA) a acuzat grupul german de nerespectarea normelor privind noxele. Concernul german riscă amenzi de 18 miliarde de dolari numai în SUA.

Restructurări „masive“

Noul şef al Volkswagen, Matthias Mueller, a declarat marţi că grupul auto va trebui să facă reduceri „masive“ de costuri pentru a trece peste scandalul emisiilor, scrie CNBC.

Adresându-se în faţa a 20.000 de angajaţi adunaţi în faţa sediului Volkswagen din Wolfsburg, Germania, Mueller a spus că grupul poate depăşi criza, adăugând că impactul financiar al crizei nu este încă foarte clar. El a mai spus că grupul va face tot posibilul pentu a limita impactul asupra locurilor de muncă. Aproximativ o treime din cei 600.000 de angajaţi ai Volkswagen la nivel mondial se află în Germania. Toate proiectele şi investiţiile programate de companie trebuie reanalizate, iar cele ne-esenţiale vor fi amânate. De asemenea, bonusurile angajaţilor vor fi reduse, a declarat Bernd Osterloh, preşedinte al Consiliilor Generale şi Grupurilor de Lucru ale mărcii Volkswagen.

Potrivit Bloomberg, liderii sindicali presează pentru scăderea costurilor cu cercetarea şi dezvoltarea, în vreme ce conducerea vrea şi o serie de reduceri ale cheltuielilor cu personalul. Anul trecut, conglomeratul german a cheltuit 17,4 miliarde de dolari pe cercetare şi dezvoltare, echivalentul sumelor combinate ale Apple şi Google sau ale Ford şi General Motors. Costurile cu personalul sunt 16,7% din totalul vânzărilor, cel mai mare nivel din 1997 încoace, în vreme ce costurile de achiziţie (publicitate, promoţii etc) sunt şi ele la un nou maxim.

Fiat profită de problemele nemţilor

Dacă Volkswagen are probleme din cauza scandalului emisiilor, alţi producători  încearcă să profite de pe urma acestuia. Grupul Fiat Chrysler vrea să câştige noi clienţi de pe urma problemelor Volkswagen, oferind o primă specială în valoare de 1.500 de euro tuturor celor care renunţă la mărcile de automobile cu probleme în schimbul unui Fiat, potrivit unui memo intern publicat de cotidianul italian „Il Giornale“ şi confirmat de dealeri. Sunt vizate atât modelele Volkswagen, cât şi Audi, Seat sau Skoda. În timp ce reducerile oferite clienţilor pentru a trece de la o marcă la alta sunt obişnuite, ofertele care ţintesc în mod special un anumit producător sunt foarte rare.

Românii pot verifica dacă au maşina „trucată“

Volkswagen a postat un scurt mesaj în limba română, în care anunţă clienţii că „lucrează în forţă“ pentru a găsi o soluţie şi „garantează“ că Volkswagen va face tot ceea ce este necesar pentru a recâştiga încrederea clienţilor. Concomitent, constructorul a postat un link unde românii pot verifica dacă autoturismul este afectat.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite