Afaceri

articolul anterior articolul urmator

Noi veşti proaste pentru angajaţii cu multă experienţă

6
24 Apr 2019 17:34:59
George Butunoiu

Puţini observă că vechimea în muncă (numită fără excepţie „experienţa profesională“), bunul lor cel mai de preţ şi adesea singurul argument pe care îl au, se devalorizează într-un ritm pe care nimeni nu l-ar fi bănuit cu puţini ani în urmă. Ba uneori aceasta se devalorizează, de fapt, chiar atunci când proprietarul e convins că ea sporeşte.

Foarte pe scurt scris, Internetul, comunicarea în masă, noile tehnologii IT şi, mai ales, aplicaţiile care îţi permit să stochezi mult mai multă informaţie şi să o structurezi mult mai bine, fac mai uşor accesul la cunoştinţe şi „secrete“ care până acum erau tezaurizate în „experienţa“ diverşilor angajaţi. Care „seniori“ fie nu au interes să o facă disponibilă tuturor, fie nu au cum, fiindcă transferul individual, de la om la om, nu e atât de eficient pe cât sunt alte metode.

Acum, companiile pot conserva capitalul de know-how într-o stare mult mai compactă şi pe termen, practic, nelimitat, şi altfel decât ţinând cu dinţii de angajaţii cu experienţă. Acum ai un acces nesperat de simplu şi de rapid şi la experienţa altora, din alte companii, chiar concurente. IT-ul de azi le permite firmelor să-şi transpună mult mai fidel capitalul imaterial în proceduri şi să-l transfere, astfel, rapid şi eficient noilor veniţi, pe care îi pot angaja cu mai puţină experienţă, mai tineri, şi, pe cale de consecinţă, mai ieftin. Ca să nu mai spun şi că natura activităţilor din multe companii se schimbă mai rapid decât înainte, ceea ce face ca experienţa acumulată pe vechile feluri de a face lucrurile să încurce uneori mai mult decât să folosească.

Sigur, ritmurile de decapitalizare sunt diferite. Experienţa dobândită (şi transmisă) prin imitaţie, prin mimetism mecanic, se devalorizează mai rapid. Îşi păstrează mai bine valoarea capitalul relaţional şi experienţa din domeniile şi joburile creative, dar cea tehnică se perimează mai repede decât tehnologiile însele.

Privind dinspre scara ierarhică, cei din middle management sunt cei mai afectaţi de această decapitalizare. Cei din top management sunt încă la adăpost, probabil pentru cel puţin o jumătate de generaţie de acum încolo. Asta va accentua polarizarea care se conturează şi ea într-un ritm cu adevărat îngrijorător pentru umanişti. „Clasa medie“ din companii se subţiază, veţi vedea din ce în ce mai des structuri de business (şi nu doar) bipolare, cu o elită de top management din ce în ce mai restrânsă şi inaccesibilă şi o masă amorfă cu „restul“.

Cei în vârstă primesc, astfel, cea mai proastă veste posibilă. „Soluţia“ cea mai simplă, şi, deci, cea mai ispititoare pentru ei, este să intre într-o stare de negare absolută, patologică. Şi să strige că sunt discriminaţi. Adesea suficient de tare cât să atragă atenţia asupra lor şi să piardă chiar definitiv şi ce le-a mai rămas...

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

6 Comentarii

Florian Magyarosi
24.04.2019, 20:14:56

Vreau sa vad cum v-a repara un mecanic din Cluj o mașină din Brăila cu ajutorul internetului.

+2 (2 voturi)
Sorin Ionascu
24.04.2019, 20:19:22

"V-a repara"????

0 (4 voturi)
Sorin Ionascu
24.04.2019, 20:33:32

Experienta castigata in timp nu inseamna doar cunostinte memorate, stocate pe un "drive" intern, ci si capacitatea de a folosi aceste cunostinte. Omul invata in timp nu doar notiuni noi ci si cum sa le gestioneze si sa le foloseasca. Faptul ca ai acces la cunostinte nenumarate si diverse nu insemna ca stii automat si ce sa faci cu ele. E cam ca si cum vom renunta la doctori si ne vom trata dupa google. Unii deja o fac. Apoi se plang de rezultate. Daca mai apuca. Managementul unei firme inseamna in primul rand gestionarea eficienta a capitalului uman, cel mai greu de gestionat. Relationarea interumana se invata in timp si se rafineaza incet. Relationarea se adreseaza si subalternilor si superiorilor si partenerilor. Firmele care se respecta isi construiesc un portofoliu de clienti si parteneri de afaceri si la fiecare dintre ei sunt puse la punct detaliile de relationare. O persoana fara experienta va reusi foarte greu (daca o va face) sa obtina o buna relationare, oricate cunostinte ar gasi online despre cei cu care trebuie sa comunice. Relationarea e esentiala si in firmele de productie, atat in cadrul firmei cat si cu partenerii, dar mai ales la firmele de servicii, unde este imperios necesar sa fie intelese nevoile si dorintele clientilor. Mai mult decat atat, bazele de date online pot fi atat de bogate si de stufoase incat e nevoie sa stii foarte bine ce cauti si cat, pentru ca s-ar putea sa te trezesti intoxicat cu informatii. Un "cautator" fara experienta fie se va arunca cu capul inainte si va lua ce-i pica intai in mana, fie va cauta pana va obosi si in final nu va stii ce sa aleaga, pentru ca sunt destule informatii contradictorii sau divergente si foarte multe informatii neesentiale, dar el nu stie diferentele dintre ele. Nu subestimati experienta, d-le Butunoiu. Cine o face risca sa iasa de pe piata mai repede decat isi imagineaza.

+8 (8 voturi)
Giorgione
25.04.2019, 08:25:25

Sorin Ionascu "Nu subestimati experienta, d-le Butunoiu." - corect- in special in domeniile unde o decizie luata pe loc de catre unul cu experienta poate face diferenta intre tragedii si salvare de vieti. Caz concret intr-o rafinarie unde toti au fugit iar unul stiind ce sa faca a evitat un dezastru de proportii. Drept multumire a fost cercetat disciplinar de catre..... va las sa ghiciti !

+3 (3 voturi)
Caragea Virgil
25.04.2019, 03:14:34

Plastic , cele scrise de dl. Sorin Ionașcu - la care subscriu - se pot traduce printr-o figură de stil : dă unei maimuțe un laptop și vezi ce face cu el !

+3 (3 voturi)

Vezi toate comentariile (6)