Afaceri

articolul anterior articolul urmator

„Planul zilnic“ din taxi, evaziunea de milioane de sub nasul Fiscului

11
10 Mar 2016 02:01:10
Autor: Dan Străuţ
Taximetriştii sunt plătiţi cu salariul minim pe economie, dar sunt obligaţi să aducă firmelor încasări de cel puţin 2.500 de lei lunar şi să deconteze carburanţii
Taximetriştii sunt plătiţi cu salariul minim pe economie, dar sunt obligaţi să aducă firmelor încasări de cel puţin 2.500 de lei lunar şi să deconteze carburanţii

Indiferent de încasările realizate într-o zi, şoferii de taxi sunt obligaţi să le plătească firmelor la care lucrează o sumă fixă pentru care nu primesc chitanţe. Companiile „aspiră“, astfel, contribuţii de ordinul zecilor de mii de lei pe zi, pe care le trec doar pe sfert prin contabilitate.

„Dacă ar fi să câştig un pot mai mare la Loto, mi-aş lua 20-30 de maşini galbene, aş deschide firmă de taxi sau m-aş alia cu una mai mare şi abia de-atunci încolo m-aş îmbogăţi cu adevărat. Maşinile alea aduc milioane pe zi, fără să faci nimic“ - asta îţi spune orice taximetrist dacă îl întrebi despre planul zilnic pe care el, ca şofer, este obligat să-l plătească firmei.

Taximetriştii se angajează (sau iniţiază colaborări externe) la companiile de profil în următoarele condiţii: plătesc o sumă fixă pe zi (de regulă, 100-120 de lei) şi alimentează cu combustibil pe cheltuiala lor, iar restul le rămâne ca venit propriu.

Ca angajaţi, sunt plătiţi cu salariul minim pe economie, unii chiar cu mai puţin, apărând în scripte că au lucrat doar câteva ore.

Asta înseamnă că, în oglindă, firma încasează 100-120 de lei pe zi de pe urma fiecărei maşini puse astfel în circulaţie.

La 50 de maşini, cât ar avea o flotă mică în raport cu cele existente pe piaţă, încasările din acest „plan zilnic“ se ridică la cel puţin 5.000 de lei pe zi.

Sau, în continuare, la 125.000 de lei pe lună (adică în 25 de zile lucrătoare), respectiv 1,5 milioane de lei pe an.

Dar în Bucureşti şi în marile oraşe operează firme care au câteva sute de maşini per flotă.

Ce (nu) se vede în bilanţuri

Credeţi că toate aceste cifre de afaceri sunt declarate în bilanţurile contabile?

Să vedem: una dintre marile companii de taximetrie din Bucureşti anunţă, pe site-ul propriu, că are 850 de maşini în circulaţie, iar despre aceasta este cunoscut în piaţă că le percepe şoferilor un plan zilnic de 100 de lei, ceea ce ar însemna încasări de cel puţin 25 de milioane de lei pe an.

Dacă ne uităm, însă, în bilanţul depus la Ministerul Finanţelor, acolo apare o cifră de afaceri mai mică de 6,5 milioane de lei şi - atenţie - puţin peste 100 de angajaţi.

O altă mare companie afişează în oferta comercială mai mult de 1.000 de maşini în circulaţie şi percepe 90 de lei pe zi per maşină, deci încasările sale numai din planul zilnic ar trebui să treacă de 40 de milioane de lei pe an.

În raportările bilanţiere de la Finanţe apare, însă, o cifră de afaceri mai mică de 15 milioane de lei, cu puţin peste 260 de angajaţi.

„Planul este dovada că şoferul a muncit“

Cum justifică patronii companiilor de taxi introducerea acestui plan zilnic?

„Noi primim de la şoferi sumele încasate din aparat, iar 100 de lei este suma minimă care ne asigură că şoferii şi-au făcut treaba. Dacă nu şi-au făcut acest plan, înseamnă că nu au fost la muncă şi, în aceste condiţii, nu ai pentru ce să le dai salariul“, ne-a declarat Mihai Ghişă, acţionar al unei companii de taximetrie din Bucureşti şi preşedintele Asociaţiei Transportatorilor în regim de Taxi şi Închiriere (APTTI).

El a precizat că şoferii nu trebuie să primească vreo dovadă de plată la achitartea acestui plan zilnic, pentru că „suma este deja încasată, se vede în raportul aparatului de la bord“.

Cu 20 de maşini, câştigul e garantat

Există şi investitori care au pornit de la volan (adică iniţial au fost taximetrişti) şi acum administrează reţele profitabile.

Unul dintre ei ne-a spus că, iniţial, a cumpărat două maşini pe care le-a dat spre conducere altor şoferi, cu un plan zilnic ceva mai relaxat, de 70 de lei.

Apoi a reinvestit toţi banii câştigaţi, şi-a mărit permanent flota şi acum, cu o reţea de 20 de maşini în circulaţie, este aliat într-o companie mai mare şi se declară mulţumit.

„La început, i-am invidiat pe cei mari, acum pot să spun că nu tot ce se întâmplă în afacerea asta este de invidiat... Mai multe nu pot să spun“, ne-a declarat investitorul, care şi în prezent este taximetrist, la volan.

Consiliul Concurenţei a intrat pe fir

La începutul anului trecut, Consiliul Concurenţei a amendat cu mai mult de două milioane de lei (o jumătate de milion de euro) opt firme de taxi din Bucureşti şi judeţul Ilfov pentru participarea la o înţelegere tacită, o practică concertată având ca obiect fixarea tarifului de transport.

Pe lângă sancţiunile aplicate, Consiliul Concurenţei a formulat unele recomandări autorităţilor de autorizare şi reglementare referitoare la modalitatea de organizare şi gestionare a serviciilor de transport de persoane în regim de taxi în Municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, dar şi factorilor decidenţi implicaţi în legiferarea acestui domeniu la nivel naţional.

„Legea concurenţei interzice orice înţelegeri exprese sau tacite şi orice practici concertate care conduc la denaturarea concurenţei pe o piaţă.
Fiecare întreprindere trebuie să îşi stabilească în mod independent politica de tarife în funcţie de structura costurilor implicate de desfăşurarea activităţii şi nu prin coordonare cu alte întreprinderi concurente“, a declarat, în momentul anunţării sancţiunilor, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Reamintim că în anii crizei, când şoferii au fost nevoiţi să reducă tarifele, patronii au refuzat să reducă proporţional şi plafonul planului zilnic (nimeni nu a coborât sub 90 de lei), aducându-i pe mulţi în imposibilitatea de a-l achita.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

11 Comentarii

Danny David
10.03.2016, 06:50:19

GHISA E ILEGAL IN BUCURESTI! E UN PIRAT AICI!

Dan Mitica
10.03.2016, 07:08:01

Pentru mai multe detalii intrati pe forumuri si pagini personale ale taximetristilor si va vom detalia tot ce va intereseaza. Despre mita pt a lucra Ilfovul in Bucuresti; Despre clone (mai multe taxiuri cu o singura autorizatie) Despre grefe (taxiuri cu autorizatii retrase de ani buni) Despre evaziune cu-buton -quart -test ca inca se poarta Despre firme din top cu 2-3 angajati la 2 ore pe cartea de munca Despre tariful asta ingrat de 1.39 Despre...dar fac roman aici la cate sunt de spus si nu vreau sa va depasesc articolul la numar de cuvinte. Respect pt articol!

+6 (6 voturi)
Ganea Cristian
10.03.2016, 11:50:48

(ARTRI).cat si Camera Taximetristilor nu reprezinta si nu apara taximetristii ci doar interesele personale ale stabilor care au licente de taxi si care au permis violarea legilor in vigoare cu provire la tot ce inseamna taximetrie. Am vazut ca in articol se scrie ca taximetristi primesc un salariu minim pe economie GRESIT taximetristul nu primeste nimic in afara de un contract pe care il semneaza pe 4 ore(legea permite NIMENI NU LUCREAZA IN TARA ASTA DOAR 4 ORE poate doar cateva categorii de persoane dar nicidecum un taximetrist) si o data pe luna semneaza un stat de plata, banii nu ii vede.Ce nu se mai vede dar se poate verifica: majoritatea firmelor au licente inchiriate cu 1200 lei/ luna moment in care firma doar incaseaza niste bani iar idiotul care a facut pasul asta ii raman in carca toate cheltuielile pe care le va plati in numele firmei (fiind obligat de firma sa aduca documente justificatoare pe incasari pentru ca firma sa aiba 0/0 si sa nu plateasca taxe la stat) Din punctul meu de vedere cea mai mare evaziune fiscala este din salarizare care vine ca urmare a scoaterii din Legea muncii a grilelor de salarizare in functie de studii si de nivelul de incadrare in functie de specificul fiecarei meserii sau profesii. Daca se pastrau aceste criterii nu mai puteau ajunge in functii de conducere strungarii si cizmarii. Aceste masuri au dus atat la situatia actuala din taximetrie dar mai rau la situatia actuala a tarii unde AM AJUNS SCLAVI IN PROPRIA TARA.

+3 (3 voturi)
Adrian Iulian
10.03.2016, 12:57:20

Merg in fiecare zi cu Taxi-ul (in medie 2 drumuri pe zi, 5 zile pe saptamana) si pot sa va spun clar ca toate controalele ar trebui sa fie indreptate importiva firmelor (mai ales a celor capusa, cu autorizatii dubioase). Da, am intalnit si soferi badarani, cu masini murdare si vai de ele, insa 90% din cei cu care am mers au fost oameni ok. Avand in vedere ca drumul pe care il fac nu este tocmai scurt (in medie 21-22 lei/1.39) este timp suficient sa discut cu unii dintre ei. Articolul arata ca planul este ceva greu pentru sofer si poate incarcat dubios in contabilitatea firmei, insa il descrie destul de vag. Dragilor, planul este ca un target zilnic in vanzari, numai ca in loc sa iti asigure firma conditiile sa faci acel target, tot tu esti cel care platesti ca sa iti faci target-ul. Nu stiu cati ati remarcat un fapt foarte important: masina e a firmei, soferul platest plan, dar tot soferul plateste si benzina + restul accesoriilor care il ajuta sa isi faca treaba (statie, aplicatii mobile, etc.). Firma ia doar banii. Iar daca la sfarsit e sa tragem linie, pai daca tu ai castigat 240-250 lei intr-o zi de munca si ii dai patronului 120, platesti benzina 50, pui deoparte pentru statie, aplicatie si impozite - te duci acasa cu 40 - 60 lei in cel mai fericit caz. Nu stiu cati ati sta iarna/ vara, intepeniti in masina pentru a duce la sfarsitul lunii acasa 1500 lei (admitand ca iti mai da si firma bani pe "niste ore" desi tu esti inregistrat teoretic cu salariu minim). Corect ar fi in felul urmator: - E masina firmei iar soferul simplu angajat, atunci soferul primeste doar salariu (negociat corect si trecut integral in contract) iar firma pastreaza toti banii din incasari (cf. bon, fara plan). Firma plateste benzina, intretinerea firmei, autorizatii, instruirea periodica a angajatilor si in general tot ce trrebuie sa asigure un angajator la locul de munca. Taximetristul ramane in plus pe langa salariu doar cu bacsisul. -E masina firmei, dar se doreste ca taximetristul sa nu fie angajat ci colaborator - ok. Atunci intre cei doi exista un parteneriat iar partenerii impart in mod egal castigul si pierderile. Ceea ce inseamna ca cei doi vor imparti castigul de pe aparat, fiecare isi va plati taxele si va suporta o cota parte din: benzina, costuri de exploatare, etc. Din nou, fara plan impus. E o zi proasta si se castiga 100 lei, asta e, fiecare pleaca cu 50 acasa (nu firma ia 100, iar soferul vine cu bani de acasa pentru benzina)

+2 (2 voturi)
Get0dac
10.03.2016, 15:47:48

Trăim în democrație și capitalism, nu ??? Atunci de ce reglementăm piața prin plafonarea numărului de licențe??? De ce fixăm tariful unor operatori privață??? Lăsa-ți domnilor taximetria la liber și piața se va regla singură. Cine are mașină conform standardelor si corespunde ca vechime și cazier, să facă pfa și taximetrie. Moare lumea de foame, nu se mai poate câștiga un ban în țară. De aia suntem asistați social, pentru că statul nu permite micile afaceri. Un alt caz, impozitul pe locuințele ce sunt si sediu social. Acest impozit va închide micile magazine de cartier, micii meștesugari. Acestia își întrețin familiile cu banii aceia. De ce nu fixati un venit REAL minim garantat, în sensul că NU IMPOZITATI DECAT CE TRECE PESTE O ANUMITĂ SUMA NECESARĂ SUPRAVIETUIRII, FAMILIEI, NU INDIVIDULUI. Nu vrea nimeni pomana...LASAȚI-NE SĂ MUNCIM!!!

+2 (2 voturi)

Vezi toate comentariile (11)

Modifică Setările