Restart reuşit în privatizarea CFR Marfă: OmniTRAX, GFR şi asocierea Transferoviar Grup şi Donau-Finanz s-au precalificat şi merg mai departe în cursă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ministerul Transporturilor vrea să finalizeze privatizarea CFR Marfă până la 20 iunie FOTO Adevărul
Ministerul Transporturilor vrea să finalizeze privatizarea CFR Marfă până la 20 iunie FOTO Adevărul

Compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria, singurii investitori care au depus documentaţia pentru privatizarea CFR Marfă, s-au precalificat pentru etapa următoare a procesului.

"Pentru etapa de negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, ofertele şi comentariile potenţialilor cumpărători (înscrişi pe “lista scurtă”), asupra proiectului de contract de vânzare/cumpărare de acţiuni, se vor depune la sediul ministerului, în plic sigilat, până în data de 5 iunie 2013, ora 16.00. Începând cu data de 6 iunie 2013, ora 10.00, Comisia de Privatizare va purta negocieri cu fiecare ofertant aflat pe “lista scurtă”, pe baza unei planificări ce se va afişa la sediul Ministerului Transporturilor", se arată într-un comunicat al Transporturilor.

OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria au depus din nou documente pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfă, fiind singurii investitori care participă la proces după reluarea acestuia.

"Ministerul Transporturilor anunţă că, joi 23 mai 2013, până la ora 13.00 ( termen limită), au depus documentanţia de participare la etapa de precalificare, pentru procedura de vânzare de acţiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constând în negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de licitaţie cu ofertă în plic pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă ”CFR Marfă ” – S.A., următoarele firme/consorţii de firme: Grup Feroviar Român , ora 8.00, OmniTRAX INC, ora 12.27 şi asocierea SC Transferoviar Grup şi Donau – Finanz GMBH, ora 12.37", se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat ieri că trei companii au cumpărat caietul de sarcini pentru privatizarea CFR marfă. 

"Sunt trei companii care au cumpărat caietul de sarcini. (...) În general, ofertele se depun în ultima zi şi, în general, în ultimele ore", a spus Fenechiu, răspunzând unei întrebări, fără să nominalizeze firmele.

Ministrul a afirmat că, după relansarea procedurii de privatizare a companiei, ministerul a relaxat condiţiile, pentru că niciunul din cei trei investitori prezenţi în faza iniţială nu îndeplinea condiţiile.

"Există o relaxare a unor condiţii care nu are implicaţii asupra valorii cu care se va achiziţiona compania şi nici asupra siguranţei noastre privind seriozitatea firmelor care vor participa la această licitaţie", a spus ministrul, potrivit Mediafax.

Ministrul a fost solicitat să vorbească despre cât de gravă este situaţia companiei, în condiţiile în care CFR Marfă ar fi încercat în ultimele zile să vândă 2.000 de vagoane la fier vechi pentru a plăti furnizorii şi motorina.

"Situaţia companiei nu e cea mai roz, având în vedere datoriile pe care le are astăzi. Nu este chiar atât de gravă situaţia încât să consideraţi că totul stă în vânzarea acestor vagoane. Vagoanele care sunt scoase din uz trebuie vândute. E o procedură care s-a practicat de-a lungul timpului în România, atât la CFR Marfă, cât şi la CFR Călători, şi care se practică în toată lumea. Iar în ceea ce priveşte chinurile, nu aş spune că sunt aşa de mari, mai ales că jumătate din produsele scoase la vânzare înţeleg că s-au vândut", a spus ministrul.

El a adăugat că fondurile obţinute vor fi utilizate pentru plata unor datorii ale companiei.

Potrivit lui Fenechiu, datoriile CFR Marfă către furnizori sunt de circa 400 milioane lei, dar când vorbim de vânzarea unor vagoane suma nu poate depăşi "câteva milioane".

Potrivit oficialului, dacă toate vagoanele CFR Marfă ar fi vândute suma maximă care s-ar putea obţine ar fi de o sută de milioane euro.

Ministerul Transporturilor a reluat privatizarea CFR Marfă şi a relaxat unele condiţii impuse ofertanţilor, nivelul cifrei de afaceri solicitat fiind redus de cinci ori, de la 100 milioane euro la 20 milioane euro, însă nu a modificat preţul de pornire, de 180 milioane euro, sau termenul de desemnare a câştigătorului.

Niciunul dintre cei trei investitori care au depus anterior documentaţia de participare nu s-a precalificat pentru etapa următoare în cadrul procesului de privatizare a companiei CFR Marfă, în urma verificării şi analizării documentelor.

Documentaţia de participare pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfă a fost depusă de compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria.

În şedinţa de Guvern de marţi, premierul Victor Ponta s-a declarat "moderat optimist" cu privire la reluarea procedurii de privatizare a CFR Marfă, în timp ce ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, consideră că termenul final al privatizării, de 20 iunie, va fi respectat.

"Sunt moderat optimist pentru poimâine", a spus Ponta miniştrilor, la începutul şedinţei de guvern, referindu-se la data reluării procedurii de privatizare la CFR Marfă.

Ministrul Transporturilor a dat asigurări că se va lucra până noaptea dacă va fi nevoie.

"Joi, vom parcurge trei termene: depunerea ofertelor, analiza preliminară şi stabilirea listei scurte. Comisia va lucra până la ora 24, dacă este nevoie, ca să finalizăm luni procedura. Noi dorim şi sperăm din toată inima să reuşim ca termenul final, cel de 20 iunie, să fie în continuare respectat chiar dacă au fost toate aceste întârzieri nedatorate nouă", a precizat Fenechiu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite