Viviane Reding: „Războiul economic a arătat că suntem prea dependenţi de bunuri şi servicii non-europene“

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
d

Deteriorarea relaţiilor comerciale dintre Statele Unite ale Americii şi China influenţează dinamica economică şi geostrategică internaţională.

Unde este Europa în acest context, ce oportunităţi i se deschid? Cum ar trebui România să abordeze noul front al ”războiului” dintre cele două economii ale lumii, cel tehnologic, 5G? Am discutat despre toate aceste subiecte cu Viviane Reding,  vicepreşedinte al Comisiei Europene şi Comisar European pentru Justiţie în perioada 2010-2014.

  • Cum ar trebui să se poziţioneze Europa în disputa comercială dintre Statele Unite şi China? Unde suntem acum?

Europa este dependentă de ambele continente, în aceeaşi măsură în care ele sunt dependente de Europa. Conflictele recente au arătat că Europa nu se mai poate baza pe scutul istoric de securitate oferit de SUA. Acest lucru ar putea duce pe termen lung la construirea unei capacităţi europene de apărare (ca primă consecinţă). „Războiul economic” a arătat, de asemenea, că suntem prea dependenţi de bunuri şi servicii non-europene. Acesta este motivul pentru care UE a început să-şi dezvolte propria capacitate digitală şi să verifice investiţiile străine directe (a doua consecinţă).

UE şi-a exprimat clar poziţia în setul de instrumente pentru 5G şi în recentul său plan COVID de a stimula inovaţia pentru un viitor ecologic şi digital. Europa a înţeles că trebuie să îşi definească propriile priorităţi şi să ia propriile decizii.

UE, chiar mai mult decât SUA sau China, are un interes strategic în păstrarea ordinii globale bazate pe reguli întruchipate de Organizaţia Mondială a Comerţului. Trebuie să conducă reforma OMC, lucrând îndeaproape cu ţările terţe aliniate (cum ar fi Japonia, de exemplu). În timp ce îşi consolidează instrumentele pentru a face faţă noilor provocări, UE trebuie să reziste şi tentaţiilor protecţionismului şi a naţionalismului economic. „Multilateralismul” este şi va fi pe primul loc pe agenda europeană.

  • Credeţi că anumite oportunităţi pentru Europa fac parte din această dispută SUA-China?

Europa ar putea fi pioner în domeniul 5G, dând astfel un impuls puternic mai multor evoluţii economice (sănătate, educaţie, mobilitate, transport, producţie, agricultură, pentru a numi doar câteva).

De asemenea, UE ar trebui să negocieze un acord de investiţii ambiţios cu China pentru a asigura accesul firmelor europene la sectoare încă protejate, cum ar fi serviciile financiare, infrastructura sau utilităţile. UE ar putea deveni un intermediar între Beijing şi Washington pentru a-şi spori influenţa politică în lume. Comisia Europeană pare într-adevăr hotărâtă să consolideze profilul UE în politica mondială.

  • Disputa SUA-China a ajuns şi în domeniul tehnologiei, în special în ceea ce priveşte tehnologia 5G. Cum apreciaţi poziţia instituţiilor europene, a Comisiei Europene, a Consiliului European, cu privire la acest subiect?

Ameninţările tarifare ale SUA asupra exportului de maşini europene sunt contraproductive, pentru a le cita doar pe acestea. În ceea ce priveşte 5G, membrii UE ar trebui să utilizeze o abordare unificată pentru a atenua riscurile de securitate cibernetică, rezistând presiunilor de la Washington pentru o interdicţie totală.

„Libera circulaţie a mărfurilor” şi „dreptul la proprietate” sunt o necesitate. „Setul de instrumente 5G” al UE a stabilit măsuri clare şi proporţionale pentru statele membre pentru a evita breşele de securitate. Tot ceea ce contravine acestor reguli şi măsuri riscă să fie contestat.

  • După mai multe întârzieri, autorităţile române au prezentat un proiect de lege care prevede că furnizorii de tehnologie 5G vor fi autorizaţi pe baza unor criterii politice, nu tehnice. Este o astfel de abordare conformă cu principiile UE şi abordarea generală?

România pare să se alinieze complet SUA pentru a interzice Huawei în modernizarea tehnologiilor de internet. Este acest lucru în conformitate cu normele UE?

Legislaţia UE impune respectarea principiilor obiectivităţii, transparenţei, proporţionalităţii şi nediscriminării în întreprinderile comerciale. Setul de instrumente 5G merge în aceeaşi direcţie şi nu recomandă o interdicţie pe criterii politice.

  • Cât de important este ca procesul de dezvoltare 5G să fie cât mai competitiv posibil, pe baza evaluării tuturor furnizorilor conform standardelor obiective comune, care asigură atât securitatea, cât şi calitatea reţelelor viitoare?

Antreprenorii şi proprietarii de afaceri mici de astăzi trebuie să aibă acces la tehnologia de care au nevoie pentru a sprijini creşterea şi capacitatea de a scala afacerile rapid. Încetinirea acestei dezvoltări ar priva sectorul privat de oportunităţi de creştere.

Toate noile tehnologii au întotdeauna riscuri. Acestea trebuie să fie atenuate prin garanţii europene convenite de comun acord.

  • Care ar putea fi riscurile şi costurile pe care ar trebui să le aşteptăm de la excluderea companiilor chineze din dezvoltarea 5G în România?

Interzicerea achiziţionării de echipamente de telecomunicaţii de la firme chineze ar adăuga aproximativ 55 de miliarde de euro (62 miliarde de dolari) la costul reţelelor 5G din Europa şi ar întârzia tehnologia cu aproximativ 18 luni, potrivit unei analize a industriei publicată de Reuters. „Jumătate din acest cost suplimentar se va datora faptului că operatorii europeni vor fi afectaţi de costuri mai mari de intrare după pierderea semnificativă a concurenţei pe piaţa echipamentelor mobile”, se spune în raport.

„În plus, operatorii ar trebui să înlocuiască infrastructura existentă înainte de a implementa upgrade-uri 5G.” Pe scurt: dezvoltarea este încetinită şi costurile cresc.

  • Ar trebui ca Europa să se implice în stabilirea unei abordări comune 5G - pentru că, în cele din urmă, reţelele din toate ţările vor trebui să fie interoperabile - sau este suficient setul de instrumente 5G anunţat în ianuarie de Comisia Europeană?

Setul de instrumente stabileşte o abordare comună bazată pe o evaluare obiectivă a riscurilor identificate şi măsuri de atenuare proporţionale pentru a aborda riscurile de securitate legate de lansarea 5G. Pentru fiecare dintre măsurile setului de instrumente, raportul analizează progresele înregistrate în statele membre de la adoptarea setului de instrumente, arătând ceea ce s-a făcut deja şi identificând domeniile în care măsurile nu au fost puse în aplicare până acum. Este esenţial ca Europa să vorbească şi să acţioneze cu o singură voce. Poziţiile independente sunt contraproductive.

Articol articol este un advertorial.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite