Raport devastator al Autorităţii Feroviare Române: CFR Marfă circulă cu locomotive expirate şi cu personal inapt medical sau insuficient instruit

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Riscurile de deraiere sunt tot mai mari la locomotivele CFR Marfă
Riscurile de deraiere sunt tot mai mari la locomotivele CFR Marfă

Autoritatea Feroviară Română (AFER), supraveghetorul pieţei de transporturi feroviare, a descoperit o serie de probleme grave cu care se confruntă operatorul naţional CFR Marfă. Din ce în ce mai multe locomotive, care au vârste venerabile şi termenul de reparaţii planificate depăşit, se defectează pe drum. În această categorie se încadrează mai mult de trei sferturi din parcul de locomotive deţinute de CFR Marfă.

În perioada 2-20 iunie 2015, AFER a desfăşurat o acţiune de supraveghere prin control de stat la Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă.

Rezultatele acţiunii sunt mai mult decât îngrijorătoare. La majoritatea capitolelor analizate (16 din 28), verdictul a fost unul dureros pentru CFR Marfă: risc ridicat, notează cetateanul.net.

Risc risdicat: Locomotive depăşite şi neînmatriculate

CFR Marfă a folosit la tracţiune locomotive care depăşiseră termenul planificat de reparaţii. Şi nu puţine, din moment ce, la data controlului, în această situaţie s-au aflat 648 de vehicule motoare (în traducere liberă, locomotive şi automotoare), care reprezintă 75,3% din totalul parcului.

Este vorba de 204 locomotive electrice (LE, 64,76% din parcul total), 337 de locomotive diesel electrice (LDE, 75,91% din parc), 217 locomotice diesel hidraulice (LDH, 85,43% din total).

În plus, nu toate vehiculele feroviare au fost înscrise în Registrul Naţional al Vehiculelor (RNV), aşa cum prevede legislaţia în vigoare.

Până la data de 31 mai 2015 fuseseră înscrise în RNV doar 265 de locomotive, adică 30% din parcul inventar.

În continuare, lucrurile devin mult mai grave. Potrivit Autorităţii Feroviare, CFR Marfă a utilizat în exploatare 461 de locomotive (53% din totalul parcului) care aveau depăşită durata normată de funcţionare, fără să deţină avize tehnice. Toate aceste aspecte constatate cu ocazia controlului sunt catalogate de AFER ca prezentând „risc ridicat”.

Risc mediu: locomotive care se strică în plin parcurs

Inspectorii AFER au vrut să afle şi dacă managementul CFR Marfă a luat măsuri astfel încât să elimine cauzele defectărilor de locomotive. Ei bine, se pare că nu.

„Cauzele defectărilor de locomotive care au condus la devieri de la graficul de circulaţie al trenurilor, în urma analizei pentru o anumită perioadă de timp, nu au fost eliminate în totalitate”, relevă nota de constatare a acţiunii de supraveghere desfăşurată de AFER, obţinută de cetateanul.net.

În consecinţă, inspectorii au constatat că se menţine un număr ridicat de defectări în parcurs ale locomotivelor CFR Marfă – nu mai puţin de 429 de cazuri analizate în perioada 2014-2015.

Cu toate că numărul cazurilor de acest fel a scăzut uşor faţă de perioada 2013-2014, când s-au înregistrat 527 de defectări, AFER consideră că era loc de mai mult.

Acest aspect constatat cu ocazia acţiunii de supraveghere la CFR Marfă sunt încadrate de inspectorii AFER în categoria „risc mediu”.

Circulaţie fără autorizaţie

„Nu a fost finalizată acţiunea de întocmire şi aprobare a Regulamentelor Tehnice de Exploatare (RTE) şi de obţinere a Autorizaţiilor de Exploatare (AE) pentru toate liniile ferate industriale aflate în proprietatea SNTFM CFR Marfă SA”, se mai arată în documentul citat de cetateanul.net.

O altă neconformitate cu „risc ridicat” se referă la faptul că responsabilii CFR Marfă nu au întocmit dosarul de investigare a unui incident produs în urmă cu aproape doi ani de zile, pe 5 octombrie 2013.

Atunci, în zona Basarab, s-a produs deraierea pe două osii a unei locomotive a CFR Marfă.

Personalul învaţă normative expirate

Nici în ceea ce priveşte activitatea de instruire a personalului lucrurile nu stau deloc ca la carte, din moment ce salariaţii nu au fost informaţi cu privire la specificaţiile a trei regulamente europene.

Şi nu era vorba de vreo reglementare apărută peste noapte, ci despre regulamente europene intrate în vigoare în 2010, 2011, respectiv 2012.

În schimb, planurile de instruire pentru anul în curs nu au fost actualizate, bibliografia făcând referire la ordine, instrucţii şi normative care nu mai sunt în vigoare.

Altă constatare: mecanici declaraţi inapţi medical conduc locomotivele. Instruirea personalului pare să fie o simplă formalitate la CFR Marfă, din moment ce planurile de lecţie pentru mecanicii de locomotivă şi mecanicii ajutori au fost întocmite fără să conţină exemple de nereguli sau incidente feroviare produse pe reţeaua de cale ferată.

Instruire precară pentru siguranţa circulaţiei

Mai grave sunt neregulile legate de siguranţa circulaţiei. „Autorizaţiile personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei (personal T şi M/C – tracţiune şi mişcare-comercial, n.red.) care a întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutiv în desfăşurarea activităţilor specifice şi/sau a manipulării instalaţiilor SC (siguranţa circulaţiei – n.red.) pentru care a fost autorizat nu au fost transmise la ASFR (Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română – n.red.) pentru suspendare (exemple: CZM Craiova, Timişoara şi Constanţa”, se arată în document.

Traducând limbajul tehnic al inspectorilor AFER, cei care mai bine de un an de zile nu au mai lucrat în domeniul siguranţei circulaţiei ar fi trebuit reinstruiţi în acest sens, deoarece reglementările se schimbă continuu şi, din cauza neinformării, se pot produce accidente.

La Centrul Zonal de Marfă Timişoara au fost constatate şi situaţii în care unii mecanici de locomotivă au fost declaraţi inapţi temporar din punct de vedere medical, însă autorizaţiile lor nu au fost ridicate şi transmise la AFER în termenul prevăzut de lege, pentru a fi suspendate.

Cu alte cuvinte, mecanicii erau inapţi medical, dar puteau conduce bine-mersi locomotivele.

Inspectorii citaţi de cetateanul.net mai notează faptul că, în urma investigării unor incidente feroviare ale CFR Marfă, nu au fost stabilite şi măsuri care să prevină repetarea în viitor a acestora.

Şi ele s-au repetat, fiind date ca exemplu în acest sens două incidente de la Medgidia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite