Afaceri

articolul anterior articolul urmator

Scandalul Volkswagen ieftineşte maşinile second hand din România. Preţul scade cu până la 10% pentru modelele diesel rulate, afectate de problema emisiilor

0
30 Sep 2015 21:10:06
Autor: Daniel Ionascu
În scandalul privind emisiile sunt implicate mai multe modele diesel de la constructorii Volkswagen, Skoda, Seat şi Audi   FOTO AFP
În scandalul privind emisiile sunt implicate mai multe modele diesel de la constructorii Volkswagen, Skoda, Seat şi Audi   FOTO AFP

Scandalul emisiilor are un efect surprinzător în România: maşinile Volkswagen, Audi, Skoda sau Seat din gama afectată se ieftinesc la mâna a doua. Practic, posesorii acestora sunt obligaţi de circumstanţe să îşi reducă pretenţiile cu 5-10% pentru a putea vinde autoturismele în cauză, arată experţii consultaţi de „Adevărul“. Concomitent, vânzările acestor modele sunt estimate să scadă, dar nu foarte puternic.

Florin Oprea, expert în cadrul Auto.ro, estimează că scandalul Volkswagen va duce la scăderea vânzărilor de autoturisme la mâna a doua pentru mărcile implicate în manipularea testelor de noxe, dar că pentru români preţul este elementul hotărâtor în cazul unei achiziţii, contând mai puţin grija faţă de mediu.
 
„Noi estimăm că vânzările de modele second hand ale grupului vor scădea, însă nu va fi o scădere dramatică. Estimarea noastră este de până în 10%. În zona automobilelor la mâna a doua, Volkswagen Golf şi Skoda Octavia sunt modele bine vândute, unde consumul şi noxele nu sunt neapărat nişte indicatori declanşatori. Preţul este elementul definitoriu la second hand, alături de starea tehnică. Preţurile vor scădea, cel mai probabil, însă, aşa cum spuneam, până în 10%. Vom urmări evoluţia evenimentelor“, a afirmat Oprea.
 
Sorin Iacob, manager pentru România în cadrul companiei de consultanţă auto GT Motive, estimează că scăderea de preţ va fi mai mică, sub 5%, iar pe termen lung vânzările de maşini rulate Volkswagen nu vor avea de suferit. 
Momentan, nu se observă schimbări bruşte în preţuri sau vânzări, deoarece scandalul abia s-a declanşat, dar se poate constata o stare de expectativă a cumpărătorilor, care sunt îngrijoraţi de perspectiva achitării unui timbru de mediu mai mare. „Valul de informaţii apărut în media în ultimele zile, cu siguranţă că a trezit unele temeri sau a creat incertitudine în decizia de achiziţie pentru vehiculele rulate ale grupului Volkswagen. (...) În acest moment, nu există un impact direct în preţuri, dar se observă un statu quo în tranzacţii, cel mai probabil generat de incertitudinea unei posibile suprataxări“, arată şeful GT Motive.
 

Ce modele sunt rechemate

 
În scandal sunt implicate o serie de versiuni diesel ale mai multor modele realizate de grupul Volkswagen, fiind afectate în total 11 milioane de autovehicule vândute la nivel global. Este vorba de motorizările de 1,6 litri şi 2 litri din seria EA 189 pentru modelele Volkswagen Golf de generaţia a şasea (2008-2012), Passat – generaţia a şaptea (2010-2014), Jetta, Beetle şi Tiguan (2007-2015). De asemenea, softul care trişează la emisii este instalat şi pe furgonetele Caddy şi pe microbuzele Transporter.
 
În cazul Audi, constructorul german a recunoscut că sunt implicate modelele A1, A3, limuzinele A4, A5 şi A6, modelul sport Audi TT, şi vehiculele de teren Q3 şi Q5. Concomitent, Skoda a instalat motoarele diesel cu probleme pe versiuni mai vechi ale modelelor Rapid, Fabia, Roomster, Octavia şi Superb, potrivit Prague Post. În fine, Seat a recunoscut că a instalat motoarele cu softul care trişa la emisii pe 700.000 de autoturisme fabricate între 2009 şi 2014. Compania nu a detaliat modelele, dar „El Pais“ scrie că ar fi vorba de Leon, Ibiza şi Alhambra, dar şi Exeo şi Altea, acestea din urmă nemaifiind acum în producţie.
 

Timbru de mediu mai mare?

 
Reticenţa consumatorilor vine din faptul că aceştia se tem ca nu cumva să fie obligaţi la plata unui timbru de mediu mai mare.
Experţii arată că românii care vor să cumpere la mâna a doua maşini produse de grupul Volkswagen nu au de ce să se teamă în privinţa taxării. „În acest moment nu există calea legală de modificare a clasificării de la Euro 5 la Euro 4, iar grupul VW deja a anunţat o campanie globală de rechemare a tuturor celor aproximativ 11 milioane de vehicule afectate“, arată Sorin Iacob. De asemenea, Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului, a afirmat că i se pare „anormal“ ca românii care au achiziţionat maşini măsluite să plătească retroactiv timbru de mediu mai mare, în urma emisiilor reale mai mari
 

Reparaţia ar putea să-i enerveze pe şoferi

 
În schimb, reparaţia defectului ar putea duce la efecte neplăcute pentru şoferi, deoarece corectarea software-ului va duce nu numai la noxe mai puţine, ci şi la putere mai mică sau consum mai ridicat de carburant.
„Cu siguranţă, trebuie să ne întrebăm cum vor trata autorităţile problema în cazul proprietarilor care vor refuză rescrierea software-ului, operaţie care atrage după sine nu doar emisii de noxe mai scăzute, ci şi perfomarnte mai scăzute“, punctează Sorin Iacob.
 

Impact de 0,5% în economie, din cauza scăderii exporturilor

 
Impactul scandalului VW asupra economiei României va fi de cel mult 0,5 puncte procentuale, consideră analiştii Bank of America, cele mai afectate state din Europa Centrală şi de Est fiind Cehia şi Ungaria.
În cel mai pesimist scenariu, problemele Volkswagen ar putea anula între 1 şi 1,5 puncte procentuale din creşterea economică a Cehiei şi Ungariei, susţin analiştii băncii, într-un raport trimis miercuri clienţilor. În schimb, impactul asupra Poloniei şi României va fi mai mic de 0,5 puncte procentuale, potrivit sursei citate. Acest impact ar veni prin filiera producţiei de piese şi componente auto comandate de grupul Volkswagen.
Exporturile de bunuri, printre care şi autoturisme şi piese auto, spre Germania şi alte state din zona euro, au ajutat la revenirea economiilor din Europa Centrală şi de Est. Însă scandalul de la Volkswagen riscă să afecteze aceste state.
 

Depenendenţi de industria auto

 
Volkswagen deţine constructorul ceh Skoda şi are şi o uzină Audi în Ungaria, la Gyor. Ministrul maghiar al Economiei, Mihaly Varga, anunţa marţi că aproximativ două milioane din cele 11 milioane de motoare diesel implicate în scandalul de la Volkswagen au fost produse la uzina Audi din Gyor, din vestul Ungariei. 
De altfel, guvernul de la Budapesta vrea să reducă dependenţa economiei de fluctuaţiile industriei auro prin stimularea dezvoltării altor sectoare, precum industria farmaceutică, a echipamentelor medicale şi a componentelor de inginerie mecanică, a mai afirmat Varga.
 

Începe Salonul Auto Bucureşti

 
De astăzi începe Salonul Auto Bucureşti, evenimentul desfăşurându-se în perioada 1-11 octombrie în cadrul complexului Romaero Băneasa, din Bucureşti. Peste 200 de modele vor fi expuse pe o suprafaţă de 25.000 de metri pătraţi, iar în cadrul evenimentului vor avea loc şapte premiere mondiale, cu automobile venite direct de la Salonul Auto de la Frankfurt. În premieră, la ediţia din acest an va avea loc SAB Air Show, despre care organizatorii afirmă că va fi cel mai spectaculos show aviatic al toamnei, în parteneriat cu Aeroclubul României şi Icarii Acrobaţi. Preţul unui bilet este 25 de lei, iar copiii sub 7 ani pot intra gratuit.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările