Studiul de prefezabilitate pentru aeroportul din Harghita, lansat în dezbatere publică. Proiectul este susţinut şi de Guvernul Ungariei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Viitorul aeroport va fi construit pe actualul aerodrom de la Ciceu, judeţul Harghita
Viitorul aeroport va fi construit pe actualul aerodrom de la Ciceu, judeţul Harghita

Studiul de prefezabilitate pentru înfiinţarea aeroportului regional în Harghita, finanţat cu 10.000 de euro de Guvernul Ungariei, a fost pus în dezbatere publică, sâmbătă, pentru următoarele 45 de zile.

Anul trecut, la mijlocul lunii ianuarie, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Harghita, Borboly Csaba, anunţa că va renova aerodromul situat în comuna Ciceu, la câţiva kilometri de municipiul Miercurea Ciuc.

Borboly Csaba susţinea că va transforma aerodromul într-un aeroport internaţional, care să asigure condiţii optime pentru aeronave de mici dimensiuni, cu 8-10 pasageri, dar oportun şi pentru decolarea unor avioane de tip ATR pe care le foloseşte Tarom în rutele interne, cu 30-40 de pasageri la bord.

Studiul de prefezabilitate pentru înfiinţarea aeroportului regional în Harghita va fi realizat cu o finanţare de 10.000 de euro din partea Guvernului Ungariei.

Un secretar de stat de la Budapesta a venit la aerodrom

Preşedintele CJ Harghita şi secretarul de stat pentru politici naţionale din Ungaria, Potápi Árpád, au venit sâmbătă la aerodorm cu un avion de mici dimensiuni.

„Astăzi am lansat în dezbatere publică studiul de prefezabilitate şi aşteptăm propuneri şi opinii, pentru că nu vrem să participăm la dezvoltarea unui aeroport care nu reprezintă o nevoie socială, o nevoie a zonei, a judeţului“, a spus preşedintele CJ Harghita.

Accesibilitate maximă

Potrivit studiului, ca prim pas, aeroportul regional trebuie înfiinţat din raţiuni ce ţin de dezvoltarea economică a regiunii, facilitând accesul investiţiilor din partea unor companii intenaţionale.

Astfel, pe teritoriul comunei Ciceu, la aproximativ 5 kilometri de Miercurea Ciuc, există un aerodrom uşor accesibil din oraşul reşedinţă, sistemul rutier existent asigurând accesibilitatea din orice zonă a judeţului Harghita.

De asemenea, locul oferă spaţiu şi pentru construirea unui parc industrial în imediata vecinătate a aeroportuui, la fel de uşor accesibil din oraş, care va putea fi extins „nelimitat“ şi dotat cu servicii şi infrastructură publică, cu hotel bussines cu restaurant „de înaltă calitate“, cu birouri şi săli de şedinţă.

În document se arată că astfel este posibil ca potenţialul economic al reşedinţei de judeţ şi al zonei Ciucului să crească cu proximativ 50% într-un interval de 10 ani şi să sporească atractivitatea economică a zonei, ceea ce va duce la ridiarea nivelului de trai, facilitând, totodată, dezvoltarea intensivă a turismului în regiune.

„Nu vrem să fim concurenţă la (aeroporturile din – n.r.) Braşov sau Târgu Mureş. Chiar la Târgu Mureş avem discuţii, ca să realizăm o colaborare strânsă, prin care pasagerii din Harghita să fie transportaţi prompt acolo şi să creştem utilizarea aeroportului de la Târgu Mureş.
Dar vrem ca necesităţile din judeţul Harghita să fie deservite şi în primul rând este viaţa omului care, atunci când este în pericol, nu poate întotdeauna să aştepte elicopterul SMURD de la Târgu Mureş. De foarte multe ori avem bolnavi care trebuie transportaţi la Bucureşti, la Cluj, la Budapesta, la operaţii. Deci primordial, obiectivul acestui mic aeroport ar fi să salveze vieţi“, a spus Borboly Csaba.

Preşedintele CJ Harghita a adăugat că aeroportul şi-ar mai dovedi utilitatea în privinţa transportului de organe prelevate la Spitalul Judeţean de Urgenţă din Miercurea Ciuc, în intervenţiile la incendiile de pădure, dar şi la transportul turiştilor străini dispuşi să lase mii de euro, chiar şi 15.000 de euro pentru vânarea unor exemplare de animale trofeu.

”Din păcate, am văzut şi în noul master plan al Guvernului, autostradă în judeţul Harghita, în viitorul apropiat, nu ştiu dacă se va face. Foarte mulţi oameni ar folosi o astfel de investiţie (aeroportul – n.r.) spre Bucureşti şi Budapesta, pentru că, dacă respecţi viteza legală, faci patru ore şi jumătate - cinci până ajungi la Bucureşti, numai. Eu, personal, aşa văd un obiectiv- cursa Tarom care merge de la Bucureşti la Budapesta să aterizeze la Miercurea Ciuc şi înapoi. Este un aeroport de bussines, un taxi aerian”, susţine Borboly.

Preşedintele CJ afirmă că nu doreşte să facă o investiţie din bani publici dacă ”nu reprezintă o nevoie socială”, ”în spatele căreia să fie şi oameni care să o folosească”, dar dacă autorităţile locale, oamenii de afaceri şi locuitorii vor înţelege necesitatea şi beneficiile aeroportului, ”câteva milioane de euro nu e o sumă mare”.

”Începând cu 5 milioane de euro putem vorbi de un mini-aeroport internaţional; dacă vrem ceva numai să intrăm în Schengen, cum e la aeroporul de la Tulza, trebuie maxim 500.000 euro, adică aprovimativ 2 kilometri de drum judeţean. Deci, nu este o sumă uriaşă, dar trebuie să fie în spate voinţă din partea locuitorilor, şi atunci vom face (aeroportul regional – n.r)”, a mai spus Borboly Csaba.

O zi de drum pe şosea

Secretarul de stat pentru politici naţionale din Ungaria, Potápi Árpád, a pledat, la rândul său, pentru înfiinţarea aeroportului regional din Harghita.

„Eu cred că dezvoltarea acestui aeroport este absolut motivată. Într-devăr, traficul pe drumurile publice între aceste oraşe din regiune este uriaş şi nu mă gândesc doar la faptul că oamenii de afaceri şi chiar politicienii au mare nevoie de aceste aerodromuri, ca să ajungă mai repede aici“, a spus politicianul de la Budapesta.

El a povestit că atunci când vine în Harghita călătoreşte o zi înteagă şi încă una o pierde cu drumul de întoarcere, în aceeaşi situaţie aflându-se toţi cei care vin din Ungaria în zonă cu maşina.

Oficialul a mai menţionat că marile companii aeriene nu sunt interesate să construiască un aeroport în regiune, respectiv să asigure un trafic mai mare de avioane, fiindcă acestea „se gândesc din punct de vedere al afacerilor“, prin urmare politicienii şi întreprinzătorii locali trebuie să caute posibilitatea de a se ajuta pe ei înşişi.

„Mă bucur că Consiliul Judeţean s-a pus în fruntea acestei mişcări, mă bucur că şi localităţile mai mici şi municipalitatea s-au alăturat acestei idei şi împreună vor dezvolta iniţial documentaţia, apoi investiţia.
Acum suntem într-o perioadă favorabilă, când putem accesa bani europeni, totdeauna spunem că aceste ocazii nu se mai repetă şi trebuie să folosim aceste resurse printr-o dezvoltare comună europeană româno-maghiară am avea succes şi aici şi în alte locuri. Aceste idei nu trebuie să le realizăm unul împotriva celuilalt, ci să le dezvoltăm în convergenţă, fiindcă unele depind de celelalte“, a mai spus secretarul de stat pentru politici naţionale din Ungaria.

Aeroportul regional din Harghita, care nu e cuprins în Master Planul General de Transport (adoptat săptămâna trecută de Guvern), ar urma să se realizeze printr-un parteneriat public-privat.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite