Topul companiilor din telecomunicaţii. Orange, Vodafone şi RCS&RDS deţin 80% din piaţă; Telekom nu a depus bilanţurile contabile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Orange este în continuare liderul pieţei, deşi a pierdut din vânzări şi profit. Cauza: Vodafone a pierdut mai mult
Orange este în continuare liderul pieţei, deşi a pierdut din vânzări şi profit. Cauza: Vodafone a pierdut mai mult

Un numări de trei companii domină piaţa telecom din România, cu 80% din totalul veniturilor, pe lângă Orange şi Vodafone regăsindu-se în top şi compania autohtonă RCS&RDS, potrivit unei analize realizată de către RisCo.ro, care notează că grupul Telekom nu a depus situaţiile financiare.

„Fie că au pornit de la serviciile de telefonie mobilă, transmisia de date sau televiziune prin cablu, tendinţa majorităţii companiilor este integrare a tuturor tipurilor de servicii: telefonie (fixă, mobilă), transmisie de date, televiziune, alte tipuri de servicii de telecomunicaţii“, se arată în raport.

Cei doi lideri de piaţă au avantajul unei prezente încă de la începutul serviciilor de telefonie mobilă în România, potrivit RisCo.ro. „Astfel, într-un sector în care structura de costuri este puternic influenţată de costurile fixe (provenite din investiţii în active imobilizate), numărul clienţilor şi marja brută de profit determina profitabilitatea netă a companiilor. Nevoia investiţiilor este o altă caracteristică importantă a industriei. Indicatorii de performanţă cei mai relevanţi pentru acest sector sunt legaţi de numărul de clienţi. Astfel, retenţia clienţilor şi oferirea unor servicii (pachete) complete influenţează în mod direct rezultatele financiare“, conform analizei RisCo.ro.

Comparativ cu anul 2013, Net-connect Internet şi Telemobil din Bucureşti, ocupantele locurilor 8 şi 10 în 2013, părăsesc clasamentul, în timp ce ocupanta locului 9, Nextgen Communication, coboară o poziţie mai jos şi ajunge pe locul 10 în 2014. Concomitent, 2k Telecom din Ploieşti şi Lessor din Piatra Neamţ sunt nou intrate în top, pe locurile 7 şi 8. Celelalte companii îşi păstrează poziţiile faţă de anul trecut.

Orange şi Vodafone, lideri detaşaţi

Orange România se menţine pe primul loc în top, ca şi în 2013. Totuşi, atât cifra de afaceri, cât şi profitului şi numărul total de angajaţi sunt în scădere. Vânzările societăţii s-au ridicat la 4,337 miliarde lei, în scădere cu 17,6 milioane lei faţă de valoarea din anul 2013. De asemenea, în 2014  Orange a înregistrat un profit net mai mic cu 97,16 milioane lei faţă de anul anterior: 403,6 milioane lei faţă de 500,8 milioane în 2013. Numărul angajaţilor a scăzut şi el în 2014 la 2.653, de la 2.855 în 2013.

Locul 2 este ocupat, ca şi în 2013, de Vodafone România. Şi Vodafone a pierdut din viteză, în ceea ce priveşte cifra de afaceri şi numărul de angajaţi, dar în special la profitabilitate. Compania are 2.729 de angajaţi, cu 153 mai puţin faţă de 2013, şi o cifra de afaceri de 3,1 miliarde lei, în scădere cu 147,9 milioane lei faţă de valoarea din anul precedent. Profitul Vodafone s-a prăbuşit, însă, cu peste 60%, până la 158,6 milioane lei, cu 272,1 milioane lei mai puţin că în 2013.

RCS&RDS, mare câştigător

Marele câştigător al acestui top, care a reuşit să îşi crească valoarea cifrei de afaceri pe seama extinderii puternice a ofertei de servicii este RCS&RDS.  

Ocupanta a locului trei şi în 2013, firma şi-a majorat cifra de afaceri cu 210,3 milioane lei în 2014 până la 2,3 miliarde lei. Costurile expansiunii activităţii şi ale politicilor de majorare a cotei de piaţă s-au materializat într-o pierdere de 71,04 milioane lei.

De asemenea, creanţele care au reprezentat 30% din cifra de afaceri, faţă de o medie de 10-12% pentru competitorii săi direcţi. Numărul angajaţilor a crescut şi el de la 9.374 în 2013 la 10.063 în 2014, de patru ori mai mulţi angajaţi decât competitorii principali. Sunt evidente planurile companiei de expansiune puternică, pe toate componentele serviciilor de telecomunicaţii în următorii ani.

UPC notează creşterea vânzărilor

UPC este o altă multinaţională prezentă în top, pe locul patru, ca şi în 2013, marcând începutul „eşalonului secund“ în industrie, notează RisCo.ro.

Deşi numărul total al angajaţilor a scăzut de la 1.641 în 2013 la 1.451 în 2014, cifra de afaceri a companiei a înregistrat creşteri. Astfel, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 36,3 milioane lei, în 2014 ajungând la 491,9 milioane lei, iar pierderea înregistrată în 2014, de 206,7 milioane lei, a fost cu 51 de milioane lei mai mică faţă de 2013. 

Totuşi, firma se află în „zona roşie“ în industrie: nici nu reuşeşte să fie un competitor cu adevărat important pentru liderii de piaţă, dar nici nu se concentrează pe profitabilitatea operaţiunilor, potrivit RisCo.ro.

Alcatel-Lucent, Radiocom, Digital Cable Systems

Locul al cincilea revine, ca şi în 2013, companiei Alcatel- Lucent din Timişoara. Anul 2014 a adus pentru această companie modificări pozitive din punct de vedere al profitului net, dar nu şi din punct de vedere al cifrei de afaceri. Deşi profitul a fost unul în creştere, de la 19,9 milioane lei la 20,2 milioane lei în 2014, iar numărul angajaţilor a rămas constant, în jurul la 265, cifra de afaceri a scăzut cu 26,4 milioane lei, în 2014 aceasta fiind de 361,5 milioane lei.

Ocupanta a locului al şaselea şi în 2014, Societatea Naţională De Radiocomunicaţii (Radiocom) a înregistrat creşteri atâta din punct de vedere al cifrei de afaceri, cât şi şi al numărului de angajaţi. Astfel, cifra de afaceri, de 331,3 milioane lei, a crescut cu aproape un milion de lei faţă de 2013. 

Compania încă este pe pierderi, dar rezultatul negativ de 1,7 milioane de lei este cu  7,4 milioane lei mai bun faţă de 2013. Numărul total al angajaţilor din Radiocom a crescut în 2014 de la 1,403 la 1,412 în 2014. „Ţinând cont de statutul special al SNR, evoluţia situaţiei sale financiare este foarte puţin influenţată de mediul competitiv al sectorului şi mult mai puternic de deciziile de management intern şi constrângerile legislative din domeniu, care îi sunt aplicabile“, arată RisCo.ro

Ultima companie care şi-a păstrat poziţia în cadrul acestui clasament, este Digital Cable Systems din Bucureşti, aflată pe locul al şaptelea. Deşi în 2014 numărul de angajaţi a scăzut cu 91, până la 1.353 de persoane, cifra de afaceri a continuat să crească, de la 167,5 milioane lei în 2013 la 176,9 milioane lei în 2014. Pierderea financiară a companiei a fost de 9,02 milioane lei, în scădere cu 5,2 milioane lei faţă de valoarea înregistrată în 2013.

2K Telecom, nou-intrată în top

Nou intrată în acest clasament, 2K Telecom din Ploieşti ocupă locul al optulea în acest clasament. Cifra de afaceri din 2014, de 118,2 milioane lei,  a crescut cu 30,1 milioane lei comparativ cu 2013, însă a înregistrat şi o pieredere de 2,1 milioane lei.

Numărul angajaţilor a crescut de la 118 la 130 în 2014. 2K Telecom este deţinută de către Alexandru Ghiţă, fratele lui Sebastian Ghiţă.

Lessor şi Nextgen Communications completează top 10

Ultimele două poziţii din top sunt ocupate de  Lessor din Piatră Neamţ şi de  Nextgen Communications din Bucureşti.

Cifra de afaceri a Lessor a crescut în 2014 cu 29,4 milioane lei în 2014, ajungând la 106,2 milioane lei, iar cea a Nextgen Communications din Bucureşti a scăzut de la 101,1 milioane lei la 91,4 milioane lei în 2014.

Previziuni pe 2015: focus pe Telekom

Pentru 2015 analiştii RisCo se aşteaptă că piaţa să fie dominată în continuare de marii jucători Orange, Vodafone, RCS&RDS şi Telekom. „Este interesant de văzut dacă germanii de la Telekom vor reuşi să schimbe vechea imagine a Romtelecom – sub management românesc sau elen – şi să fure din cota de piaţă a primilor doi jucători. Presiunea pe marjele de profitabilitate ar trebui să fie în continuare una importantă, atât pe seama luptei pentru clienţi, cât şi datorită reglementărilor de tarife la nivel european, care duc marjele uneori exagerate la serviciile de telefonie, în jos“, conchide RisCo în raport.

top telecom 2014 risco
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite