Transportatorii acuză: recuperarea banilor din supraacciza pe carburanţi este o „misiune imposibilă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Marii transportatori au dreptul la recuperarea a 4 eurocenţi/litru din acciza suplimentară de 7 eurocenţi/litru de carburant
Marii transportatori au dreptul la recuperarea a 4 eurocenţi/litru din acciza suplimentară de 7 eurocenţi/litru de carburant

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului şi Parlamentului soluţionarea situaţiei programului de restituire a supraaccizei la motorină pentru transportatorii rutieri, întrucât „sistemul actual nu funcţionează în mod real, ci doar simulează funcţionarea“.

Potrivit UNTRR, „îngrijorarea maximă este legată de abordarea falsă prezentată către publicul larg: deşi pentru 2015 bugetul alocat a fost de 626,5 milioane de lei (140,8 milioane de euro), trimestrial Ministerul Finanţelor stabileşte bugetul disponibil care este mult mai mic decât cel alocat“.

Plăţile reprezintă doar 2,4% din bugetul anunţat

Ministerul Finanţelor nu a onorat plăţi pe cereri de restituire acciză aprobate de ARR şi transmise către Minister, din cauza epuizării bugetului disponibil.

„În condiţiile în care plăţile din 2015 s-au ridicat la 2,478% din total buget alocat, întrebarea firească este: cât e în realitate bugetul disponibil? Exact 2,478%?
De ce se alocă un buget uriaş, din care nu este disponibilă nici a 40-a parte? Pentru ca Ministerul Finanţelor să facă «venit din acciză» la final de an exact suma alocată pentru restituiri, dar neplatită?“, a declarat Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR.

Cereri aprobate, bani lipsă

UNTRR a primit mai multe exemple de cereri de rambursare acciză procesate de ARR, transmise de două ori la Ministerul Finanţelor, iar cererile nu au fost plătite nici până în martie 2016, deşi au fost aprobate de două ori de ARR în al patrulea trimestru din 2015 şi în primul trimestru din 2016.

„Unele dintre cereri vizează restituirea de supraacciză pentru primul trimestru şi al doilea trimestru din 2015 şi au fost aprobate de ARR în al patrulea trimestru din 2015 şi transmise către Ministerul Finanţelor spre plată.
Surpriza majoră constă în faptul că Ministerul Finanţelor a declarat epuizat bugetul pe trimestrul 4 şi a returnat la ARR cererile deja în aşteptarea plăţilor.
ARR aprobă din nou în trimestrul 1 din 2016 aceste cereri şi le trimite la Ministerul Finanţelor. Acum Ministerul Finanţelor are din nou bugetul disponibil epuizat!?“, arată liderii transportatorilor.

Rata de schimb, „inventată“

Deşi are un buget alocat pentru returnarea de acciză de 40 de ori mai mare decât sumele plătite, Ministerul Finanţelor nu are bani disponibili, mai spun reprezentanţii transportatorilor.

„Statul pretinde că sistemul merge, dar toată valoarea adăugată pentru Ministerul Finanţelor se rezumă la sumele alocate şi neplătite, precum şi la rata de schimb leu/euro inventată la un curs majorat cu 7,5% faţă de cel al BCE, asta doar din populism - ca să pară că plătim la motorină o acciză de «doar» 400 de euro/1.000 litri, când raportat la BCE valoarea este de 430 euro/1.000 litri“.

„Cred că ar trebui ca autorităţile să se joace mai puţin cu formulările şi cu operatorii economici, iar interesul ar trebui să fie unul singur: cu cât autorităţile sprijină firmele din România să devină mai puternice, cu atât mai puternic este şi statul român.
Toată lumea are alocat tot ce trebuie, însă de la alocare la distribuire corectă şi la timp este cale lungă, din păcate. Pentru corecta informare a transportatorilor, UNTRR solicită Guvernului şi Parlamentului să realizeze demersuri pentru publicarea bugetului disponibil în fiecare trimestru pentru efectuarea de rambursări de Ministerul Finanţelor. În acest fel, firmele de transport îşi vor lua deciziile corespunzătoare referitoare la continuarea depunerii de solicitări de rambursare a supra-accizei la motorină sau nu“, a completat Radu Dinescu.

Câţi bani s-au restituit

Potrivit UNTRR, în perioada ianuarie-decembrie 2015 s-au restituit numai 15,52 milioane de lei (3,43 milioane de euro) către transportatori, sumă aferentă pentru 615 de cereri.

Asta în condiţiile în care bugetul estimat pentru anul trecut a fost de 626,5 milioane de lei (140,8 milioane de euro) – un procent de 2,4780%.

În 2014, din bugetul estimat de 40 de milioane de lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane de euro, doar în luna decembrie au fost făcute plăţi.

Atunci au fost achitate 7 cereri de rambursare în valoare totală de 180.844 lei, aproximativ 40.000 euro, adică 0,45%.

Pentru anul 2016, bugetul estimat este 643,2 milioane de lei (cf. art. 2, pct.3, lit. b din HG 537/2014, modificată şi completată cu HG 906/2014).

Astfel că „Ministerul Finanţelor ar trebui să facă public bugetul disponibil în mod real pentru 2016, astfel încât să nu mai existe două bugete pentru restituirea supraaccizei, cel alocat şi cel disponibil“, recomandă UNTRR.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite