Unde se opreşte încrederea şi unde începe controlul. Şef versus Lider

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei doi termeni, încredere şi control, definesc foarte bine diferenţa dintre termenii „lider” şi „şef” crede Dan-Octavian Cătană, HR Bussines Partner, Connnections Consult.

 „Liderul conferă încredere, iar şeful simte nevoia să exercite control şi să se ocupe mult prea mult de partea de micromanagement. Liderul are viziune şi te poate învăţa de ce şi cum anume să rezolvi o anumită sarcină, pe când şeful îţi spune doar ce anume să faci. Şeful printr-o atitudine de control permanent generează reacţii de teamă, pe când liderul prin susţinere şi încredere aduce o notă de entuziasm echipei sale”, explică el.

În opinia sa, un pas important în a câştiga încrederea este acela de a avea multă răbdare şi a cere feedback în urma efectuării unor sarcini noi, mai ales dacă sunt unele complexe.

„Comunicarea autentică şi deschisă poate rezolva multe probleme care pot genera frustrări inutile în cadrul echipelor. Şi de asemenea este foarte important să înţelegi ce anume îi determină pe oameni să exceleze în domeniul lor de activitate”, mai spune Cătană.

De ceva vreme „şeful ”a apus, iar locul i-a fost luat de lider, de mentor, continuă Mara Gojgar, fondator Confident Communications.

„Şeful, aşa cum îl ştiam noi în trecut, deleagă responsabilitatea şi împarte vina între subalterni. Liderul este cel care îşi asumă direct responsabilitatea, mai ales dacă lucrurile nu merg aşa cum ar trebui”, spune ea.

Totodată, controlul nu trebuie văzut ca pe o consecinţă a lipsei de încredere. „Desigur, nu mă refer la un control agresiv, care atentează la stima de sine a membrilor unei echipe”, mai spune tânăra.

Dacă ne referim la mediul privat, liderul unei echipe este adesea un paravan între clientul intern şi clientul extern sau utilizatorul final al unui produs sau serviciu.  „Ambii trebuie menţinuţi fericiţi, iar un control sănătos, pe care l-aş numi ‘supervizare cu implicare’ reprezintă asigurarea persoanei care îşi asumă responsabilitatea la final, că echipa, clientul intern, creează în condiţii optime, iar clientul final primeşte un produs sau un serviciu în acord cu (sau care îi depăşeşte) aşteptările”, adaugă Gojgar.

La rândul său, Ramona Predescu (Iacob), country manager, IWG, este de părere că încrederea  şef-angajat sau manger-echipă  este o ecuaţie  interesantă care se bazează, mai întâi, pe comunicare eficientă, susţinere reciprocă în activitatea profesională, onestitate , empatie , implicare. Pe de altă parte, lipsa acesteia produce  teama, teama şefului/ managerului de eşec şi atunci se alunecă uşor către controlul excesiv care  nu poate da naştere unor lucruri bune „Din partea ‘’şefului/ managerului  ‘’ lucrurile sunt puţin mai complexe pentru că un ‘’şef/ manager ’’  pentru a avea o relaţie bună cu angajatul/ echipa sa trebuie să fie/ să devină parte din aceasta.  Barierele nu ar trebui să existe,  comunicarea este un element cheie. Totodată, important este şi modul în care se oferă suport/coaching/training angajaţilor/ echipei –  pentru că dacă te implici, dedici timp anagjaţilor/echipei tale poţi uşor întelege  necesităţile acestora, locurile unde mai e nevoie să îmbunătăţeşti, poţi identifica mult mai uşor calităţile fiecăruia  ştiind ce anume să punctezi cu fiecare în parte, urmând apoi să construieşti echipa şi să clădeşti încrederea”, mărturiseşte aceasta.

Conform spuselor sale, cei care reuşesc să aibă încredere, să clădească o relaţie  profesională  solidă, onestă  presărată şi cu empatie,  vor delega  mult mai uşor. 

„Managerii sau ‘’ şefii ‘’ ar trebui să înţeleagă că succesul lor este generat de succesul echipei iar  succesul echipei sale este o reflexie a propriei implicări, dar şi a respectului de sine, a încrederii în sine.”, conchide Predescu.
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite