Viitorul recrutării pentru poziţiile de management

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Managero.ro este primul site de recrutare exclusiv pentru poziţii de management, lansat pe piaţă de către George Butunoiu şi un grup de investitori. O astfel de iniţiativă era aşteptată şi în România, pentru că astfel de site-uri de recrutare de nişă, doar pentru poziţii de la un anumit nivel în sus, au început deja să apară în diverse ţări.

Deşi ideea unor astfel de site-uri de „executive search” era vehiculată încă de acum zece ani, un major conflict de interese a împiedicat apariţia lor tot timpul, dar Linkedin ne obligă, practic, pe toţi să ne schimbăm modul de lucru, chiar dacă încă nimeni nu recunoaşte asta în public.

Cei mai credibili iniţiatori ai unui astfel de proiect de recrutare online pentru poziţii de management ar fi specialiştii înşişi din executive search, desigur, fiindcă ei au cea mai bună cunoaştere a mecanismelor fine şi a instrumentelor specifice, şi cunosc aşteptările angajatorilor şi a modului lor de lucru direct de la sursă, la care puţini alţii au acces. Însă asta i-ar obliga să-şi schimbe modul de lucru, dar şi tarifele, pe cale de consecinţă. Tarife mai mici, desigur...

Timp de vreo 60 de ani, una dintre principalele trăsături distinctive ale firmelor de executive search, faţă de cele de recrutare, a fost că nu foloseau anunţuri pentru identificarea şi atragerea candidaţilor. Or, Linkedin, şi Internetul, în general, îi obligă acum să le folosească intensiv, chiar dacă pe ascuns şi deghizat, cel mai adesea, sub alt nume.

Da, această primă fază a recrutării pentru poziţiile de management, culegerea informaţiilor, reperarea şi identificarea principalilor specialişti de pe piaţa locală şi chiar cea internaţională, contactarea şi atragerea lor, s-a dus masiv către Internet, şi nu va mai reveni vreodată la ce a fost înainte. Însă evaluarea profilurilor, a aplicaţiilor, cernerea şi analizarea tuturor informaţiilor disponibile, şi apoi evaluarea directă şi de detaliu a candidaţilor, la discuţii faţă în faţă, nu vor fi făcute niciodată de către Internet, de vreo inteligenţă artificială, pentru poziţiile de acest nivel, şi nici măcar de către Linkedin, care nu va implica vreodată consultanţi umani în evaluări individuale. Cu atât mai mult cu cât Linkedin are ca obiectiv să acapareze piaţa de recrutare online la toate nivelurile, nu doar pe cea de senior management, de unde a început, ci şi pe cea de middle, pe care o acaparează acum, pas cu pas.

Aşadar, conceptul de business Managero a pornit de la un principiu pragmatic: dacă tot nu ne putem opune schimbărilor de pe piaţa recrutărilor de top, mai bine cedăm în faţa implacabilului concurent şi îi cedam lui Linkedin o bucată din onorariu, fiindca chiar face o parte din munca pe care noi cu multe eforturi o făceam înainte. Şi ne concentrăm acum eforturile pe nişa pe care Linkedin nu o va acoperi niciodată. Vom avea, astfel, mai multe recrutări, însă pe bani mai puţini, dar s-ar putea ca veniturile totale să revină la ce au fost, sau chiar şi mai şi. 

Clienţii (angajatorii, cei care plătesc serviciile) ies cei mai avantajaţi în noua conjunctură, fiindcă ajung să plătească mult mai puţin pentru aceleaşi servicii şi aceleaşi rezultate, la aceeaşi calitate, chiar şi de trei, patru ori mai puţin. În plus, aceste servicii de executive search, care erau scumpe până de curând, şi pe care puţine companii şi le puteau permite, sunt acum accesibile unui număr incomparabil mai mare de firme. 

Sintetizând, noul model de business în recrutarea pentru poziţiile de senior management merge, deloc lent, dar absolut sigur, către un sistem hibrid, cu sourcingul (reperarea, identificarea şi atragerea candidaţilor) preponderent online (Linkedin, alte site-uri de recrutare etc.), şi celelalte servicii (analiza şi evaluarea CV-urilor şi a aplicaţiilor, intervievarea candidaţilor, ierarhizare, scoring, referinţe etc.) pe modelul „clasic”, cu aceiaşi consultanţi seniori ca şi până acum. 

Aparent paradoxal, importanţa consultanţilor seniori nu va scădea, ci chiar va creşte. Până în urmă cu doar câţiva ani, ei erau depozitarii unor informaţii pe care cu mare greutate le mai găseai în altă parte, obţinute în zeci de ani de documentare şi întâlniri private cu cei mai importanţi oameni de pe piaţa businessului. Acum, multe dintre aceste informaţii sunt publice şi accesibile gratuit oricui. Numai că au devenit atât de multe şi atât de contradictorii, adesea, încât rolul principal al consultanţilor seniori s-a mutat de avantajul de a le avea undeva, pur şi simplu, scrise sau nescrise, la acela de a le analiza, a le descâlci, a le separa pe cele adevărate de cele false, de a citi printre rânduri şi de a da nişte răspunsuri cât mai apropiate de realitate. Băncile lor cu date generale (cine, unde, pe ce post etc.) şi-au pierdut aproape toată valoarea în ziua de astăzi, însă secţiunile ei cu informaţii sensibile şi confidenţiale au devenit mai utile decât oricând. Iar accesul consultanţilor seniori direct, personal şi privat la oamenii cei mai importanţi, de asemenea, rămâne cheia succesului pentru ei.

Şi nu în ultimul rând, succesul incontestabil al Linkedin şi poziţia dominantă aduc la pachet şi o slăbiciune care face loc celorlalţi jucători, precum Managero: când începi să primeşti câteva sute de aplicaţii pentru un job, s-ar putea să simţi nevoia unui specialist care să facă diferenţa între ei mai bine decât poţi să o faci tu. Pentru poziţiile de începători, sau chiar şi puţin mai sus, scanarea după cuvinte cheie si inteligenţa artificială, algoritmii de clasificare ai Linkedin pot face asta cu rezultate cât de cât rezonabile. Însă mai sus nu o vor face niciodată, nici măcar la o zecime din nivelul de fineţe şi subtilitate cu care ar face-o manual un consultant senior – şi nici măcar printre cei mai experimentaţi.

Aşadar, Managero a ales o dublă poziţionare: a creat un site de recrutare exclusiv pentru poziţii de management, în care companiile, dar şi alte firme de recrutare postează anunţuri pentru joburi cu salarii de la 1,500€ net/ lună în sus (doar partea fixă), dar face şi serviciile clasice de screening, evaluare a profilurilor, filtrare şi ierarhizare a candidaţilor, şi chiar de intervievare a candidaţilor până la selecţia finală, la cerere. Şi asta numai cu consultanţi seniori, de executive search. Evident, orice alt consultant sau firmă de recrutare poate face aceste servicii pentru cei care postează anunţurile pe Managero.ro, sunt servicii separate, cu tarife calculate individual.

De menţionat că pe site sunt postate doar anunţurile de recrutare, nu şi CV-urile candidaţilor, ca pe Linkedin sau pe alte site-uri, nu poate nimeni să caute profiluri pe Managero. 

O descriere detaliată a sistemului Managero este chiar pe site, desigur, însă va fi sintetizată într-un comunicat de presă care anunţă că a fost deja lansat pe piaţă. 

PS: iniţial acesta trebuia să fie comunicatul de presă, însă intrând prea mult în detalii, a ramas un articol cu o temă distinctă. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite