13.000 de români pot primi compensaţii de până la 600 de euro pentru zboruri întârziate, dacă le solicită

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tabel zboruri anulate

Peste 10.000 de pasageri români au fost afectaţi vara trecută de întârzieri ale zborurilor mai mari de trei ore, anulări sau refuz la îmbarcare au primit compensaţii de până la 600 de euro. Alţi 13.000 de pasageri afectaţi nu au cerut încă compensaţii companiilor aeriene.

Astfel, cei peste 13.000 de pasageri români afectaţi vara trecută de întârzierea zborurilor lor, anulări sau refuz la îmbarcare, sunt eligibili pentru a primi compensaţii de până la 600 de euro. Cu toate acestea, ei nu au depus încă cerere pentru a-şi primi banii. 

Legislaţia europeană le dă însă dreptul să depună cerere timp de trei ani de la incident. Cei mai mulţi dintre ei au avut zboruri cu plecare din Bucureşti, însă mulţi pasageri au întâmpinat probleme şi la Cluj-Napoca şi Iaşi. La polul opus, sunt pasagerii care au decolat din Suceava, Satu Mare şi Craiova.

Alţi 10.000 de pasageri români au cerut compensaţii, potrivit Directivei Europene 261/2004 şi au primit banii.

Aeroport Pasageri eligibili Pasageri care au obţinut compensaţii Pasagerii care nu au cerut compensaţii Sibiu 870 380 490 Oradea 600 260 340 Timişoara 940 410 530 Cluj-Napoca 2,800 1.220 1.580 Craiova 240 100 130 Bucureşti 16.350 7.120 9.230 Suceava 70 30 40 Satu Mare 150 60 90 Iaşi 1,100 480 620

AirHelp a analizat câţi pasageri au fost afectaţi în perioada 15 iunie – 15 septembrie 2018 de zboruri întârziate, anulate sau refuz la îmbarcare şi sunt astfel eligibili pentru a obţine compensaţia de până la 600 de euro, potrivit Directivei Europene 261/2004. Un sondaj efectuat de YouGov în numele Airhelp, cea mai mare organizaţie din lume specializată în drepturile pasagerilor aerieni, arată că 66% dintre călătorii care se confruntă cu o întrerupere a zborului depun o cerere de despăgubire. Dintre aceştia, 66% afirmă că au primit compensaţia.

„Eligibilitatea fiecărui pasager se verifică într-un timp foarte scurt, pe site-ul nostru. E nevoie însă ca pasagerul să păstreze boarding pass-ul şi alte documente de călătorie şi să ne comunice corect datele. Dosarul lui pentru obţinerea despăgubirilor trebuie să fie, astfel, complet”, declară Marta Koziarz, expert Airhelp în drepturile pasagerilor.

Din 2013, când AirHelp a fost fondată, compania a ajutat peste 13 milioane de pasageri din peste 35 de ţări. În 2019, câteva companii aeriene, printre care British Airways şi Easyjet, au implementat o clauză extrem de incorectă şi ostilă pasagerilor prin condiţiile pe care le impunea. Clauza a fost în prima fază utilizată de Ryanair şi ulterior copiată de alte companii aeriene. Controversata clauză obligă pasagerul ca în cazul unei întârzieri, pentru a primii compensaţii, acesta trebuie să contacteze el însuşi compania aeriană, nu prin intermediul terţilor. Abia după ce a făcut acest lucru şi nu a primit compensaţii, pasagerului îi este permis să caute asistenţă legală pentru a-şi obţine banii. AirHelp s-a judecat cu Ryanair in înstanţele olandeze pentru eliminarea clauzei şi a câştigat, forţând astfel compania aeriană să o anuleze.

„Este prima lege de genul acesta într-o ţară cu o industrie aviatică puternică, iar reuşita certifică convingerile noastre în sprijinul pasagerilor cărora nu trebuie să le fie ingrădite drepturile şi trebuie să aibă libertatea de a alege. Sperăm ca şi alte instanţe din toată Europa să rezoneze cu cea din Olanda”, spune expertul AirHelp. 

Un număr de pasageri afectaţi similar cu cel din 2018 este aşteptat şi în acest an să solicite despăgubiri, în condiţiile în care Airhelp se aşteaptă ca şi sezonul 2019 să fie marcat de multe zboruri întrerupte. O statistică anunţată recent arata că pasagerii din România ai companiilor aeriene au pierdut 2.500 de ore de vacanţă în vara anului trecut din cauza nenumăratelor întârzieri. Mai precis, un număr de 636.000 de pasageri s-au confruntat cu zboruri întârziate, dintre acestea aproape 5.600 au decolat cu o întârziere mai mare de 15 minute, iar 100 au fost anulate. În ceea ce priveşte zborurile eligibile pentru compensaţii (întârzieri mai mari de 3 ore) în perioada sezonului estival, peste 23.000 de pasageri au fost afectaţi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite