Amnistia fiscală: ce au de făcut datornicii la stat pentru a scăpa de penalităţi şi de 54,2% din dobânda de întârziere

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dacă vă ies, la calculul propriu, alte cifre decât cele date de ANAF, este bine să clarificaţi acest lucru cu autorităţile
Dacă vă ies, la calculul propriu, alte cifre decât cele date de ANAF, este bine să clarificaţi acest lucru cu autorităţile

În „Monitorul Oficial“ din 23 noiembrie s-a publicat un ordin privind normele de aplicare pentru procedura de eliminare temporară a penalităţilor şi a unei părţi din dobânzile penalizatoare aferente datoriilor fiscale acumulate până la data de 30 septembrie, numită pe scurt „amnistie fiscală“.

Pentru obligaţiile restante la data de 30 septembrie 2015, contribuabilii persoane fizice sau persoane juridice, pot beneficia de anularea penalităţii de întârziere şi reducerea la plată a unei cote de 54,2% din dobânda de întârziere, dacă achită debitele restante până la data de 31 martie 2016, respectiv plătesc până la data de 30 iunie 2016.

Dar cât de veche poate fi datoria acumulată la 30 septembrie?

„Este vorba despre o datorie care nu poate fi mai veche de cinci ani, calculaţi la data de 1 ianuarie a anului în care a fost creată. În cazul de faţă, este vorba despre datoriile fiscale acumulate între 1 ianuarie 2010 şi 30 septembrie 2015“, a declarat pentru „Adevărul“ consultantul fiscal Adrian Benţa.

Cu ajutorul său, vă prezentăm principalele prevederi şi proceduri de urmat în cazul în care vreţi să scăpaţi de penalităţi şi de mai mult de jumătate din dobânzile aferente datoriei fiscale.

Ce datorii fac obiectul amnistiei

Actul normativ analizat adoptă procedura efectivă de aplicare a amnistiei fiscale, procedura reglementată de OUG nr. 44/2015 privind unele facilităţi fiscale.

Fac obiectul facilităţii fiscale potrivit prezentului act normativ, următoarele:
- obligaţiile de plată principale restante la 30 septembrie 2015;
- obligaţii de plată principale declarate suplimentar de contribuabil printr-o declaraţie rectificativă, cu scadenţa anterioară datei de 30 septembrie 2015;
- obligaţii de plată cu termene până la 30 septembrie 2015, achitate până la această dată, pentru care nu sunt stinse dobânzile şi penalităţile;
- obligaţii de plată principale emise prin decizie de impunere în cadrul inspecţiilor fiscale în derulare la data intrării în vigoare a ordonanţei (21 octombrie 2015).

Cum începe procedura

Contribuabilul interesat în anularea sumelor accesorii conform Ordonanţei depune o notificare la organul fiscal la care este arondat.

Notificarea se soluţionează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la depunere.

Notificarea cuprinde cel puţin următoarele elemente:
  a) datele de identificare ale contribuabilului;
  b) obiectul notificării, respectiv precizarea intenţiei de aplicare a facilităţii fiscale;
  c) data şi semnătura contribuabilului.

Ce efecte produce notificarea

În baza notificării, organul fiscal emite şi comunică:
a) către contribuabil: decizia de amânare la plată a obligaţiilor accesorii;
b) către instituţiile de credit sau către terţii popriţi: adrese de sistare temporară, totală sau parţială a executării silite.

Efectul acestor acte asupra obligaţiilor de plată accesorii ce fac obiectul amânării la plată este:
- procedura de executare silită se suspendă sau nu începe;
- nu se efectuează stingerea până la data soluţionării cererii de amânare totală.

Cum se anulează obligaţiile accesorii

Contribuabilii care îndeplinesc condiţiile din ordonanţă, respectiv au achitat debitele restanţe şi diferenţa de dobânzi beneficiază, inclusiv cei ce au notificat organul fiscal, de anularea obligaţiilor accesorii prin depunerea la Registratura ANAF a unei cereri, fără să fie anexate alte înscrisuri.

Desigur, trebuie achitată diferenţa de dobândă de 45,8%.

Cererea de anulare a accesoriilor se soluţionează în termen de 5 zile lucrătoare de la îndeplinirea termenului de plată a diferenţei de dobândă.

Anumiţi contribuabili (nu toţi) care beneficiază de eşalonări de plată pot solicita aplicarea facilităţii fiscale.
În acest sens, actul normativ analizat astăzi introduce şi o procedura de urmat.
Există posibilitatea ca între evidenţa contribuabilului şi evidenţa organului fiscal să se identifice diferenţe. La solicitarea contribuabilului, organul fiscal are obligaţia să clarifice eventualele neconcordanţe întocmindu-se în acest sens un proces-verbal de punere de acord (în opinia noastră, această procedură este foarte importantă şi trebuie să-i acordăm atenţia cuvenită). Actul normativ adoptă un număr de 6 anexe cu formularele de utilizat în realizarea acestei proceduri
“, concluzionează consultantul fiscal Adrian Benţa.

Ordinul MFP 3831 Din 2015 Proceduri Amnistia Fiscala 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite