„Cel mai recent Ordin al preşedintelui ANAF,
prin care, practic, creşte numărul inspectorilor care se vor ocupa de
realizarea controalelor la persoanele fizice, vorbeşte despre o presiune deja
existentă de nouă ani de zile pe românii cu venituri mari sau cu risc fiscal
ridicat”, afirmă Mitroi.
Potrivit ei, documentul publicat recent în
Monitorul Oficial conţine însă un element în plus, care ar trebui să fie citit
de „orice persoană fizică care are sau a avut obligaţia să stabilească sau
plătească obligaţiile fiscale prevăzute de lege”, pentru că, de data aceasta,
Fiscul avertizează, fără să o spună direct, că este cu ochii pe toţi
contribuabilii persoane fizice care şi-au determinat singure impozitul şi
contribuţiile sociale.
Ordinul „privind competenţa de exercitare a
verificărilor situaţiei fiscale personale şi activităţilor preliminare
acesteia” nu ocupă nici jumătate de pagină de Monitor şi conţine doar opt
articole. Încă din primele trei, ANAF îşi face cunoscută intenţia, subliniază
Mitroi.
Astfel, primul articol anunţă că activitatea
de verificare preliminară va fi efectuată de Direcţia generală control venituri
persoane fizice. Al doilea articol spune că verificarea situaţiei fiscale a
contribuabililor va fi făcută atât de Direcţia generală de control, cât şi de
serviciile de verificări fiscale din cadrul direcţiilor generale regionale ale
finanţelor publice, iar al treilea arată că aceste două organe fiscale au
competenţe de verificare pe teritoriul întregii ţări.
„În
traducere, ceea ce vrea Fiscul să spună printre cuvinte este că tocmai şi-a
întărit echipele de control persoane fizice şi că va pune accentul pe
verificarea preliminară, ceea ce va duce la creşterea numărului de persoane
controlate care au fost deja selectate în baza unei analize preliminare
îmbunătăţite”, atrage atenţia Mihaela Mitroi.
Fiscul
nostru pare să nu arate că are încredere în contribuabili
În condiţiile în care toate recomandările
internaţionale pentru administraţiile financiare sunt să se asigure „că au
încrederea şi respectul contribuabililor lor”, cum o spune chiar OECD zilele
astea, şi să stimuleze conformarea voluntară - contribuabilul să fie motivat să
îşi declare voluntar veniturile, să i se faciliteze această declaraţie - Fiscul
nostru pare să nu arate că are încredere în contribuabili, consideră
reprezentantul EY.
„Ne declarăm singuri veniturile şi primim şi o
bonificaţie, dar, în acelaşi timp, ar trebui să ni se uşureze viaţa – îmi
amintesc toate discuţiile privind
erorile primite în zilele premergătoare depunerii Declaraţiei Unice şi
problemele generate de încărcarea datelor”, susţine reprezentantul companiei de
consultanţă.
Orice
persoană care a completat Declaraţia Unică poate fi verificată
Or, în aceste condiţii, ne putem aştepta ca
acei contribuabili care ar putea face subiectul unei verificări fiscale să
devină din ce în ce mai numeroşi, să nu mai facă parte doar din rândurile
persoanelor cu averi de peste 25 de milioane de euro sau al celor cu risc
fiscal crescut, ci să fie, în fapt,
orice persoană care şi-a determinat singură impozitul şi contribuţiile sociale
prin Declaraţia Unică, afirmă Mitroi.
În plus, ANAF pare să complice lucrurile şi
revine la o procedură deja prevăzută în Codul de Procedură Fiscală, dar
neutilizată până acum – evaluarea documentară. Conform informaţiilor publicate
pe site-ul ANAF, există, în acest moment, un proiect de Ordin pentru „implementarea
şi aplicarea, într-un mod unitar, a prevederilor legale privind efectuarea
acţiunii de verificare documentară”. În situaţia în care, ca urmare a
verificării documentare, organul fiscal constată diferenţe faţă de creanţele
fiscale, veniturile sau bunurile impozabile şi/sau informaţiile declarate de
contribuabil/plătitor, acesta înştiinţează contribuabilul/plătitorul despre
constatările efectuate şi solicită documentele pe care
contribuabilul/plătitorul trebuie să le prezinte în vederea clarificării
situaţiei fiscale.
Dacă în termenul de 30 zile de la comunicarea
înştiinţării sau dacă documentele prezentate nu sunt suficiente pentru
clarificarea situaţiei fiscale, organul fiscal stabileşte diferenţele de
creanţe fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune
măsurile necesare respectării prevederilor legale, după caz.
Specialiştii EY afirmă că, până acum,
controlul viza mai mulţi ani fiscali (maximum cinci), iar volumul de documente
şi informaţii solicitate era oricum mare. Dacă ne gândim mai ales la Declaraţia
de patrimoniu şi venituri, doar ea are 16 pagini, iar completarea necesită
acumularea şi verificarea prealabilă a informaţiilor. După cum se ştie,
Declaraţia conţine referinţe la actele privind bunurile mobile şi imobile
deţinute în perioada verificată, la conturile bancare (curente şi orice tip de
depozit) din orice bancă, din ţară sau străinătate, titluri de valoare
(acţiuni, de pildă), asigurări de orice fel, la orice tip de venit obţinut,
inclusiv moştenirile şi donaţiile, dar şi datoriile şi cheltuielile efectuate
în anul sau anii verificaţi.
„Intervalul de timp în care trebuie completată
poate părea generos doar acelor contribuabili ordonaţi, care au o evidenţă
strictă a întregului patrimoniu. Ceilalţi vor fi presaţi de timp şi de numărul
mare de evidenţe şi dovezi cerute – extrase bancare, contracte, chitanţe şi
facturi”, susţine Mitroi.
În plus, potrivit ei, dacă până acum un
control fiscal putea să dureze de la câteva luni până la maxim 365 de zile, cu
excluderea perioadelor de suspendare (care trebuie totuşi temeinic motivate),
acum, odată cu introducerea procedurii preliminare, procesul riscă să se prelungească.
De asemenea, s-ar putea interpreta că verificarea documentară sub rezerva
verificării ulterioare aduce atingere principiului unicităţii inspecţiei
fiscale.
Oricând,
oricine poate fi vizat de o inspecţie fiscală
Şi, atunci, primul îndemn pentru contribuabili ar fi acela de a-şi face un obicei
din a păstra orice dovezi ale unei cheltuieli importante – facturi, chitanţe
sau ale unor venituri suplimentare, cum ar fi primirea unei moşteniri,
avertizează Mihaela Mitroi. Oricând,
oricine poate fi vizat de o inspecţie fiscală.
Al doilea îndemn este acela ca, la fel cum
apelaţi la medicul de familie, la orice semn de îngrijorare, să luaţi în
considerare şi existenţa unui „consultant de familie”, care să vă facă anamneza,
sfătuieşte Mitroi. În America, de pildă, orice familie are un contabil care îi
cunoaşte situaţia financiară şi impozitele pe care trebuie să le plătească. În
fond, poate fi şi acesta un semn de modernizare a Fiscului nostru, care pare să
meargă pe urma Agenţiei de Administrare Fiscală a Statelor Unite – vestitul IRS
.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
4 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate
Principalele preocupari ale ANAF-ului ar trebui sa fie urmatoarele: 1. Digitalizare 2. Reglarea situatiilor contributiilor, inca nu s-au facut compensari pt plati din anii precedenti, apar datorii sau situatii neconforme cu realitatea la majoritatea persoanelor fizice. 3. Comunicarea intre institutii. Nu stiu cati dintre voi stiti, dar pt o perioada toti cei care au fost in somaj tehnic nu au mai fost asigurati la sanatate. In cateva zile s-au format cozi la Casele de Asigurari de Sanatate din orasele mari cu lume disperata, stresata din cauza functionarilor incapabili. A fost o problema putin dezbatuta in presa de 2 lei gauriti din Romania. Cat despre inspectori sa nu surprinda pe nimeni daca se va repeta comportamentul din anii 90' cand veneau inspectori in control si plecau batuti. La ANAF e haos, poate doar la CAS e un dezastru mai mare, nu va puteti imagina cum arata fisele persoanelor fizice sau juridice, cele mai proaste institutii din Romania.
De la controale vor fi exceptati politicienii,cioromii,interlopii,manelucii.
Oricine, dar nu "noi"... :))))
ce te faci mai Fiscule,daca omul declara ca i-a lasat bunica o oala cu galbeni ingropata in gradina?fiti seriosi,nu veti face nici o ancheta serioasa.sunt atatea moduri de a scapa de voi