Guvernul vrea să înfiinţeze un nou sistem de pensii. Cine le poate obţine

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Muncii a elaborat şi supus dezbaterii publice un nou proiect de lege privind pensiile. În cele ce urmează vă prezentăm, pe scurt, principalele reglementări ale proiectului cu termen de implementare data de 13 ianuarie 2019.

„Prezentul proiect de act normativ transpune Directiva (UE) 2016/2341 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2016 privind activităţile şi supravegherea instituţiilor pentru furnizarea de pensii ocupaţionale (IORP) cu termen de implementare 13 ianuarie 2019”, se arată în nota de fundamentare a actului normativ, semnată de ministrul Muncii Marius Budăi. 

Potrivit iniţiatorilor, acest proiect de lege privind sistemul de pensii ocupaţionale are drept scop crearea premiselor pentru obţinerea unei pensii ocupaţionale, „suplimentară, distinctă şi în completarea tipurilor de pensii acordate în cadrul sistemelor de pensii din România”.

Astfel:

Componenta de pensii ocupaţionale este prevăzut a fi facultativă

Iniţiativa constituirii unui fond de pensii ocupaţionale aparţine exclusiv unui administrator autorizat în timp ce, schema de pensii este stabilită de către fiecare angajator care doreşte şi are capacitatea financiară să ofere angajaţilor săi astfel de beneficii. 

La un fond de pensii ocupaţionale pot participa angajaţii unuia sau ai mai multor angajatori. 

Toate informaţiile privind schema de pensii ocupaţionale sunt furnizate de către angajator iar toate informaţiile privind prospectul sunt furnizate de către administrator. 

Angajatorul reprezintă participanţii la fond de pensii ocupaţionale în relaţia cu administratorul, negociază şi semnează contractul de administrare cu un administrator autorizat de Autoritate. 

Administratorul reprezintă fondul în raporturile cu terţii, inclusiv în faţa instanţelor judecătoreşti. Administratorul este obligat să informeze angajatorul despre activitatea desfăşurată. În cazul în care un angajator decide să stabilească o schemă de pensii ocupaţionale, acesta are obligaţia să ofere schema tuturor angajaţilor săi şi să vireze contribuţii. 

Angajatul poate participa, dacă doreşte, conform schemei. 

Angajatorul poate stabili cuantumuri diferenţiate de contribuţie proprie pentru angajaţii săi pe criterii de vechime, funcţie sau drepturi salariale. 

Încheierea unor relaţii contractuale între o persoană şi un angajator nu poate fi condiţionată de obligarea persoanei respective de a contribui în nume propriu la un fond de pensii ocupaţionale. 

Participantul la un fond de pensii ocupaţionale poate fi orice persoană care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor şi care îndeplineşte condiţiile prevăzute în schema/prospectul fondului de pensii ocupaţiopnale. 

Contribuţiile angajatorului şi ale angajatului se datorează, se colectează şi se virează de către angajator pe baza numelui, prenumelui şi a codului numeric personal al participantului. 

Contribuţiile persoanelor care obţin venituri din activităţi independente sunt virate direct de către acestea pe baza numelui, prenumelui şi a codului numeric personal al participantului. 

Angajatorul nu poate face reţineri pentru contribuţiile angajaţilor la un fond de pensii ocupaţionale fără acordul scris al angajatului, consemnat în actul individual de aderare la fond sau, ulterior, într-o notificare transmisă administratorului şi angajatorului. 

Prevederile aplicabile deductibilităţii sumelor reprezentând contribuţiile angajatorului şi ale angajatului, precum şi plata beneficiilor se supun prevederilor Legii nr. 227/2015- Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare. 

Resursele financiare ale fondului de pensii ocupaţionale se constituie din contribuţiile convertite în unităţi de fond, drepturile cuvenite moştenitorilor, la care aceştia au renunţat sau care nu au fost revendicate în termen de 15 ani de la data decesului participantului, sumele reprezentând plăţi ale administratorului/angajatorului din resurse proprii conform obligaţiilor asumate de administrator prin prospect sau de către angajator prin schema de pensii ocupaţionale, precum şi din sumele provenite din investirea veniturilor menţionate mai sus. 

Cheltuielile suportate de fond şi legate de administrare sunt: comisionul de administrare, comisionul de depozitare, comisioanele de tranzacţionare, comisioanele bancare şi onorariul pentru auditul situaţiilor financiare ale fondului. 

Prin crearea mecanismelor de evidenţă pe conturi individuale, participantul poate să-şi transfere valoarea activului personal de la un fond/fonduri la un alt fond de pensii ocupaţionale sau facultative, fără penalităţi. 

Participantul poate să-şi păstreze calitatea de participant la toate fondurile, urmând a le cumula la momentul deschiderii dreptului de pensie. Prezentul proiect de lege urmăreşte garantarea unui nivel suplimentar de securitate pentru viitorii pensionari, prin impunerea unor reguli de supraveghere, precum şi de gestionare eficientă a sistemului de pensii ocupaţionale. 

Legea ar urma să intre în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Deocamdată este supusă dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Muncii până la data de 6 februarie.

Imagine indisponibilă
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite