Mai precis, salariul minim va creşte cu 150 lei brut, respectiv cu 83 lei net, de la 1 ianuarie 2020. În plus, va dispărea salariul minim diferenţiat pentru studii superioare şi medii.
Ludovic Orban a explicat de ce salariul minim
nu va creşte cu 100 de lei, aşa cum promisese PSD. „Sigur că această temă a
salariului minim pe economie este o temă pe care există o varietate mare de
puncte de vedere exprimate, care nu întotdeauna converg. Am încercat să căutăm
să găsit o formulă de creştere a salariului minim care să ţină de date
obiective din economie, pe indicatori economici, care să ţină cont de
realităţi, dar să atingă şi obiectivul salariului minim. Analizând creşterile,
putem constata că nu a existat o regulă precisă în ultimii cinci ani, că
această regulă s-a făcut pe fază de voinţă din partea Guvernului şi nu pe baza
luării în calcul a unor elemente. Creşterea salariului minim trebuie să aibă la
bază nişte elemente care ţin de profitabilitatea firmelor. Prin creşterea
salariului minim am încercat să nu afectăm profitabilitatea companiilor”, a
declarat Orban.
Scenariul
I
Majorarea salariului minim brut cu rata
anuală a inflației în luna octombrie 2019 (3,4%), conform datelor INS și cu
creșterea reală a productivității muncii pe persoană angajată în anul
2018 (3,7%), conform datelor Eurostat, ceea ce înseamnă o majorare cu 7,2%,
respectiv de la 2080 lei la 2230 lei.
Acest scenariu prezintă avantajul - în opinia
Guvernului - că asigură politicii salariului minim un caracter de
sustenabilitate, generat de componenta de productivitate, pe lângă acela de
menținere a puterii de cumpărare, generat de componenta ratei inflației.
%MW = (1+%IPC/100)*(1+%prod/100) * 100-100
%MW = creșterea salariului minim %IPC = rata
inflației
%prod = creșterea reală a productivității
pe persoană ocupată
Scenariul
II
Majorarea salariului minim brut cu rata
anuală a inflației în luna octombrie 2019 (3,4%), conform datelor INS și cu
creșterea reală a productivității muncii pe persoană angajată în anul
2018 (3,7%), conform datelor Eurostat, ceea ce înseamnă o majorare cu 7,2%,
respectiv de la 2080 lei la 2230 lei;
În plus față de scenariul 1, se instituie
unui mecanism de corecție în funcție de dinamica creșterii economice:
➢ în cazul în care diferența dintre creșterea economică prognozată pentru anul în care se majorează salariul minim și cea estimată pentru anul precedent este
în intervalul +/-
0,5 puncte procentuale, înseamnă un grad ridicat de stabilitate a creșterii
economice, coeficientul de creștere fiind 0%;
➢ în cazul în care această diferență este mai mare de 0,5 puncte procentuale şi până la 1,5 puncte procentuale, se adaugă sau se scade proporțional, fără a depăși 1
punct procentual;
➢ în cazul în care această diferență este mai mare de 2 puncte procentuale, se
adaugă sau se scade
proporțional, negociat, fără a depăși 2 puncte
procentuale.
%MW = (1+%IPC/100)*(1+%prod/100) * 100-100 +
cor*(%PIBT-%PIBT-1)
%MW = creșterea salariului minim %IPC = rata
inflației
%prod = creșterea reală a productivității
pe persoană ocupată
cor*(%PIBT-%PIBT-1) = coeficientul de
corecție ce reprezintă un procent (cor) din diferența dintre creșterea
economică din anul pentru care se majorează salariul minim (%PIBT) și cea
estimată pentru anul precedent (%PIBT-1)
Pe lângă faptul că se asigură
sustenabilitatea și se majorează puterea de cumpărare a salariului minim,
prin această metodă se evită agravarea situației economice prin
deteriorarea profitabilității firmelor ca urmare a unor costuri suplimentare
nesustenabile, când are loc o încetinire abruptă a dinamicii PIB, iar pe de
altă parte creează premisele ca salariații să beneficieze suplimentar de
efectele unei accelerări a dinamicii PIB în anul pentru care se ia decizia de
majorare.
Mecanismul de corecție funcționează și ca
un stabilizator al profitabilității sectorului privat.
Scenariul
III
Majorarea salariului minim brut cu rata
anuală a inflației în luna octombrie (3,4%), conform datelor INS și cu
creșterea reală a productivității muncii pe persoană angajată în anul
2018 (3,7%), conform datelor Eurostat, ceea ce înseamnă o majorare cu 7,2%, respectiv
de la 2080 lei la 2230 lei;
În plus față de Scenariul 1, se instituie
un mecanism de corecție în funcție de rata șomajului, respectiv:
coeficientul de corecție este un procent din diferența dintre rata efectivă
și "rata naturală" a șomajului, acesta fiind negociat cu
partenerii sociali.
Pentru "rata naturală" a șomajului
se folosește NAWRU (non-accelerating wages rate of unemployment, respectiv
acea rată a șomajului care nu exercită presiuni suplimentare în sensul
creșterii salariilor), estimată cu ajutorul metodologiei comune la nivelul
tuturor statelor membre UE, iar pentru rata efectivă a șomajului se
folosește cea determinată conform metodologiei BIM.
%MW = (1+%IPC/100)*(1+%prod/100) * 100-100 +
cor*(S-NAWRU) %MW = creșterea salariului minim
%IPC = rata inflației %prod = creșterea
reală a productivității pe persoană
cor*(S-NAWRU)= coeficientul de corecție ce
reprezintă un procent (cor) din diferența dintre rata șomajului (S) și rata
naturală a șomajului (NAWRU)
Această metodă prezintă, în plus față de
sustenabilitate și majorarea puterii de cumpărare, avantajul că ține cont
de poziția ciclică a economiei și contribuie la atenuarea excesului de
cerere prin luarea în considerare a situației de pe piața muncii. În cazul
în care rata șomajului efectiv coboară sub nivelul său natural, procentul
de creștere a salariului minim rezultat la primul paragraf este diminuat și
în acest fel creșterea câștigului mediu brut este încetinită față de
scenariul I, presiunile inflaționiste se reduc iar excesul de cerere, dacă
este cazul, se atenuează.
O situare a ratei efective a șomajului peste
rata naturală este compatibilă cu necesitatea unei creșteri a salariului
minim pentru angajarea de forță de muncă și diminuarea șomajului.
Mecanismul de corecție funcționează și ca un stabilizator al pieței
muncii.
Pentru anul următor, mecanismul de corecție
nu va fi aplicat întrucât creșterea PIB pentru 2020 este previzionată la
4,1%, de la 4,0% cât se estimează pentru anul 2019, iar rata șomajului
conform metodologiei BIM este prognozată la 3,8%, rată egală cu cea
naturală. Cu privire la impactul asupra consumului, este estimată o creștere
a consumului final al populației de 0,3%. În același timp, este de aşteptat
şi o majorare a importului bunurilor de consum, cu un impact asupra
importurilor totale de 0,1%. În consecinţă, la nivelul creşterii economice
se estimează o majorare de 0,2%.
Ţinând cont de faptul că măsura afectează
ramuri precum comerţul şi transporturile s-a avut în vedere influenţa
asupra creşterii preţurilor de consum, dar impactul este unul redus, de numai
0,1%.
Pentru estimarea efectului majorării
salariului minim asupra câştigului salarial mediu brut s-a folosit
coeficientul de transmitere, calculat pe baza distribuţiei componentelor
grilei de salarizare pe baza calificărilor. Astfel, la o majorare cu 1% a
salariului minim, câştigul salarial mediu brut se majorează cu 0,3%. În
condiţiile aplicării măsurii de majorare a salariului minim cu 7,2%
câştigul salarial mediu brut poate creşte cu 2%.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
13 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate
Adica, in toate cazurile, marirea e aceeasi. :))
Orbanului i-e frica de 100 lui nea Nicu ,sa nu cumva sa pericliteze proftabilitatea multinaționalelor cu un așa mare salar minim.....
Radeau antipesedistii de suta de lei dancileza Acum suta e o tinta imposibil de atins
Dupa mintea unora, cel mai bine romanii au dus-o in anii `90, cand toti aveau bancnote cu multe zerouri. Conteaza sa ai bani. nu cat poti sa cumperi cu ei, asta e logica comentatorilor de rutina de pe aici.
Tare m-aș bucura sa te vad cum te-ai lauda maestre cu acest salariu fara zerouri , cum zici și puterea de cumparare a traiului de zi cu zi de azi , se vede ca uni de pe aici circula =PE LĂNGĂ
Vezi toate comentariile (13)