Black Friday – afacerismul cu faţă umană

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Black Friday

Românii fură până şi startul la Black Friday. Goana după profit a comercianţilor, mai ales în vremuri de criză, nu poate fi stăvilită cu nici un chip. Cu toate astea,  campania planetară de promoţii demonstrează posibilitatea unui capitalism cu costuri mai scăzute: un afacerism cu faţă umană.

În SUA, ultima vineri din noiembrie deschide sezonul de cumpărături de Crăciun. Ea urmează imediat Zilei Recunoştinţei, ceea ce este firesc, în logica consumistă a vieţii. Cum poate fi exprimată mai bine recunoştinţa decât prin oferirea unui cadou? Aşa că ce şi-au zis comercianţii americani: să începem sezonul cadourilor cu nişte promoţii. care,  funcţie de mersul treburilor, pot continua pe toată perioada lunii decembrie. Şi uite-aşa, până şi Crăciunul a intrat în logica consumismului. Cum însă conceptul de piaţă a cuprins toată planeta, iată că şi Black Friday se globalizează, ajungând şi la noi.

Multe s-au scris şi se vor mai scrie despre promoţii, cadouri, comercializarea sărbătorilor etc.  Deocamdată, remarc doar câteva chestiuni, legate strict de Black Friday.

1. Orice campanie de promoţii arată că, în economia de piaţă, afacerismul poate fi mai uman. Mergând pe principiul adaos comercial mic + vânzări mari = profit imediat, capitalismul ne arată că preţurile reale de vânzare ale unor produse pot fi mai mici. Depinde însă de produs. De regulă, am observat că promoţiile se fac pentru produse faţă de care se doreşte o lichidare de stoc sau, cel puţin, un volum mare de vânzări la produse din zona de main-stream (calitate medie). În cazul produselor high-end (calitate de top) logica de piaţă este exact contrară, aşa că nu vă aşteptaţi să apară în Black Friday: preţurile sunt artificial ridicate chiar de la lansare, deoarece sunt destui doritori de astfel de produse.

2. Ca la orice promoţie, succesul este proporţional cu dorinţa cumpărătorilor. Este şi motivul pentru care nu există promoţii tot timpul anului. Iar dacă dorinţa încă nu există, ea trebuie stimulată. De ex.,în cazul Black Friday, nu se oferă din start o listă de promoţii,  ci ea se construieşte funcţie de dorinţa cumpărătorilor. De aceea, mai toate magazinele on-line practică o tactică: doritorii de promoţii se înscriu mai întâi, după care vor urmări ce produse urmează a fi la promoţie. pentru cumpărător, pare ceva nesemnificativ, pentru comerciant este însă mană cerească: are asigurat un studiu de piaţă gratuit, vânzând doar o promisiune, cea a reducerilor.

3. Black Friday va decide evoluţia promoţiilor pe toată durata lunii cadourilor. Să nu uităm că orice comerciant îşi doreşte profituri cât mai repede şi cât mai mari, motiv pentru care se şi pregăteşte pe măsură. Iată un exemplu: cea mai mare comandă de Black Friday în România aparţine emag.ro. 30.000 de telefoane la reducere, peste 50.000 tablete (stocul vândut într-o lună), 15.000 de laptopuri, 3.000 de bormaşini, 5.000 de jucării, conform Iulian Stanciu directorul general eMag. dacă însă aşteptările sunt înşelate? Comerciantul nu poate rămâne cu marfa în stoc aşa că mai încearcă si după Black Friday.

  4. Black Friday produce în unii cumpărători o mutaţie financiară: îşi doresc brusc să devină comercianţi. Cum românul este inventiv, a găsit soluţia. Cumpără la reducere în Black Friday şi vinde după, ceva mai scump. Un exemplu vine tot de la Iulian Stanciu: cea mai mare comandă de anul trecut a fost de 10.000 euro. Ea a fost făcută de o persoană fizică care a cumpărat mai multe produse. Este foarte posibil ca acestea să fi fost revândute celor care sunt mai puţin conectaţi la Black Friday.

5. Că veni vorba (scrisul) de pasionaţi, un cuvânt şi despre înghesuielile pe care le vedem pe la ştiri când sunt promoţii: ele denotă două mari probleme sociale. Una este consumismul, dorinţa unora de a cumpăra oricând, orice, doar pentru a fi la modă sau a avea. De regulă, aceştia dispun şi de fonduri. Însă cea de-a doua problemă se referă la cei ce nu dispun. Înghesuiala denotă şi sărăcie. Sunt destui cei care, speră la un produs mai ieftin, doar pentru simplul motiv că nu dispun de resurse suficiente pentru a şi-l procura la preţ normal. Dar asta este una dintre cele mai mari provocări şi, totodată, realizări ale capitalismului: să faci bani din sărăcie.

6. Dacă la americani, Black Friday are şi o conotaţie spirituală, fiind legată de Ziua Recunoştinţei şi de moda oferirii cadourilor înainte de Crăciun, la noi este doar un import de tehnică de marketing. Probabil de aceea nu este încă adoptată de multe magazine. Ar fi interesant de studiat legătura dintre spiritul sărbătorilor, cadouri şi cumpărăturile la promoţii. Am impresia că, la noi, tehnicile promoţionale funcţionează mai mult şi mai bine în preajma Crăciunului şi a Paştelui, noi neavând o Zi a Recunoştinţei. Încă.

Pe final, sunt ferm convins că atât comercianţii, cât şi cumpărătorii visează la un Black Friday permanentizat tot timpul anului. Din fericire, nu se poate.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite