Business Internaţional

articolul anterior articolul urmator

Cum sunt plătiţi chinezii cu miliarde de dolari pentru proiecte de infrastructură eşuate din Ecuador

6
27 Dec 2018 21:18:17
Autor: Elena Deacu
Barajul Coca Codo Sinclair din Ecuador FOTO Federico Rios Escobar / The New York Times
Barajul Coca Codo Sinclair din Ecuador FOTO Federico Rios Escobar / The New York Times

Un baraj uriaş trebuia să ajute la scoaterea Ecuadorului din sărăcie. În schimb, a iscat un scandal naţional în urma căruia toţi cei care au ajutat la construirea sa au fost închişi, iar Ecuadorul a rămas cu datorii de 19 miliarde de dolari către China, pe care acum le plăteşte cedând 80% din exportul său de petrol. În acest timp, barajul stă sub ameninţarea unui vulcan activ, scrie The New York Times.

Un imens baraj din Ecuador zace sub privirea unui vulcan activ, care aruncă coloane de cenuşă spre cer. Oficialii au sfătuit timp de câteva decenii ca acest baraj să nu fie construit. Geologii au avertizat că un cutremur l-ar putea face bucăţi.

Acum, la noi ani de la deschidere, mii de crăpături se împrăştie printre maşinăriile barajului. Rezervorul său este înfundat cu nămol, nisip şi copaci, iar singura dată când inginerii au încercat să folosească instalaţia la capacitate maximă, aceasta s-a scuturat violent şi a scurtcircuitat reţeaua naţională de electricitate.

Acest imens baraj din junglă, finanţat şi construit de China, trebuia să crească ambiţiile vaste ale Ecuadorului, să-i rezolve nevoile de energie şi să ajute la scoaterea din sărăcie a micului stat din America de Sud.

Toţi oficialii implicaţi, în închisoare sau condamnaţi

În schimb, el a devenit parte dintr-un scandal naţional, care a îngropat ţara în corupţie, într-o datorie periculoasă şi i-a legat viitorul de China.

Aproape fiecare oficial de top ecuadorean implicat în construcţia barajului este fie în închisoare, fie condamnat după acuzaţii de luare de mită. Printre aceştia, se regăsesc un fost vicepreşedinte, un fost ministru al energiei electrice şi chiar fostul ofiţer anticorupţie care monitoriza proiectul, care a fost înregistrat vorbind despre mita chineză.

19 miliarde de dolari, datorie plătită în petrol

Mai este şi preţul: Guvernul se chinuie acum să plătească aproximativ 19 miliarde de dolari, împrumuturile chinezeşti luate nu numai pentru acest baraj, cunoscut sub numele de Coca-Cola Sinclair, ci şi pentru poduri, autostrăzi, irigaţii, şcoli, clinici de sănătate şi alte baraje.

Nu contează că Ecuador nu şi le poate permite. China va fi plătită.

Pentru a plăti factura acestor proiecte megalomane, China va păstra 80% din exportul de petrol al Ecuadorului, cea mai valoroasă resursă a ţării, deoarece multe dintre contracte sunt rambursate în petrol, nu în dolari. De fapt, China obţine petrolul la un discount, apoi îl vinde pentru un profit suplimentar.

Pentru Ecuador, să pompeze suficient pentru pentru a rambusa datoria către China a devenit un imperativ pentru Ecuador. Astfel, ţara forează mai adânc în Amazon, defrişările fiind din ce în ce mai ameninţătoare.

Strategia Chinei este clară. Ei preiau controlul economic al ţărilor.

ministrul energiei din Ecuador, Carlos Pérez

Dar acest lucru nu este suficient. Îngropată în datorii, ţara, prin preşedintele Lenín Moreno, a decis să taie cheltuielile sociale, subvenţiile la benzină, mai multe agenţii guvernamentale şi mai mult de 1.000 de locuri de muncă publice. Majoritatea economiştilor se aşteaptă ca ţara să intre în recesiune.

„China a profitat de Ecuador”, a declarat ministrul energiei din Ecuador, Carlos Pérez. „Strategia Chinei este clară. Ei preiau controlul economic al ţărilor”, a completat el. 

Investigaţia completă poate fi citită pe The New York Times, aici.

Citeşte şi:

Chinezii care vor să construiască Autostrada Ploieşti - Braşov, implicaţi într-un scandal gigant de corupţie în Venezuela

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

6 Comentarii

Ventidius
27.12.2018, 22:27:01

Unde e IonIonCodreanu sa ne explice cum politica chinezilor nu se bazeaza pe jaf si exploatare!

0 (2 voturi)
Mihai Popescu
27.12.2018, 23:06:33

Intre Braila si Galati s-a hotarit sa se construiasca un aeroport si cea mai buna oferta pt. constructia aeroportului a venit din China. Dupa discutii cu reprezentantii chinezi li s-a cerut si spaga pt. ca li s-a dat lucrarea dar chinezii au refuzat sa dea spaga pt. ca "nu putem sa o trecem in facturi spaga" spuneau ei. Asa ca realizarea lucrarii a cazut si nu s-a mai realizat. Deci cum ramine cu China ?

-1 (1 vot)
Pano
27.12.2018, 23:58:23

Capitalismul clasic s-a facut cu ajutorul stiintei, acum declinul capitalismului e evident, daca geologii explica si cer sa nu se construiasca acel baraj, dar acesta totusi se face. In plus, ne intoarcem la forme primitive de colonizare si dependenta, dupa cum se vede din acest exemplu. Asistam la o mare regresie, ambalata de noul obscurantism, ilustrat, de pilda, de faptul ca tot mai multi oameni (de altfel alfabetizati, dar influenti) cred ca pamantul este plat etc.

Ventidius
28.12.2018, 01:42:43

Care capitalism, ca e vorba de China comunista? Capitalismul chinez, atat cat a fost vreodata, s-a limitat la camatarie, ba inca acea camatarie odioasa, neiteresata atat de dobanzi, oricat de mari erau acestea, cat de a pune mana pe gajul debitorului. La fel s-a intmplat si acum, chinezii nu erau interesati de reusita investitiei, esecul ei ii trimitea pe ecuadorieni in incapacitate de plata, facandu-i pe chinezi stapani pe gaj, adica pe productia de petrol.

silent warrior
28.12.2018, 07:22:46

Ventidius Corect. Dar macar prapaditii aia s-au trezit si au umplut puscariile cu vinovatii pentru aceasta crima. Romanii , care nu sunt deloc departe , voteaz asemenea criminali in continuare. Uite Valcov , in loc sa putrezeasca la ocna , e strategul unor noi si noi crime economice.

Vezi toate comentariile (6)

Modifică Setările