Business Internaţional

articolul anterior articolul urmator

De ce s-au prăbuşit aeronavele Boeing 737 Max: piloţii au descoperit un nou defect de proiectare ce destabilizează sistemul de control

11
27 Jun 2019 04:38:00
Autor: George-Andrei Cristescu, Cristina Ene

Un defect suplimentar de proiectare a sistemului de control a fost descoperit la modelul de Boeing 737 Max, un potenţial nou factor care să fi determinat o înclinare a avionului ce nu a mai putut fi redresată de către piloţi, potrivit a două surse familiare cu testarea citate de CNN.

Defectul a fost descoperit în urma unor simulări de zbor în scopul testării unui software actualizat, potrivit uneia dintre surse.

Rapoartele preliminare au arătat că sistemul de control MCAS  (Maneuvering Characteristics Augmentation System-n.r.) instalat pe aceste modele noi a antrenat în picaj ambele avioane de pasageri prăbuşite, prin faptul că a tras în jos botul avionului fără ca piloţii să poată acţiona în timp util.

Compania Boeing a anunţat că lucrează la o actualizare de software care să limiteze puterea de acţiune autonomă a sistemului de control.

În cadrul simulărilor, piloţii guvernamentali au identificat o defecţiune a unui microprocesor ce ar fi putut determina înclinarea avionului, fără a fi însă cert că această eroare a jucat un rol în cele două prăbuşiri.
În timpul testării efectelor acestei potenţiale defecţiuni „piloţilor le-a fost dificil să redreseze avionul în câteva secunde”, a explicat una dintre surse.

„Or dacă nu te poţi redresa în acele câteva secunde, riscul devine unul excesiv”, a spus aceasta.

Sursele au adăugat că inginerii Boeing încearcă acum să-şi dea seama dacă problema cu microprocesoarele poate fi rezolvată printr-o reprogramare a software-ului sau este necesară înlocuirea fizică a acestora pe toate avioanele 737 Max.

Purtătorul de cuvânt al FAA (Federal Aviation Administration -n.r.) nu a confirmat că este vorba despre defecţiunea menţionată, ci doar că a identificat o potenţială sursă de risc pe care Boeing e responsabil să o atenueze.

De asemenea, Boeing şi FAA lucrează la un sistem de antrenare suplimentară a piloţilor 737 Max, care ar putea cuprinde un număr mai mare de simulări de zbor, spun aceleaşi surse.

Boeing şi FAA colaborează cu autorităţile aviaţiei civile europene, braziliene şi canadiene în această chestiune. Boeing a propus instruirea computerizată care poate fi parcursă rapid pe un iPad. Sindicatele piloţilor, precum şi eroul „Miracolului de pe Hudson”, Chelsey Sullenberger, au avertizat însă că un atare antrenament nu poate fi efectuat adecvat pe un iPad.

FAA încă analizează dacă instruirea mai costisitoare în termeni de timp şi bani pe simulatoarele de zbor este oportună sau nu.

Unul din purtătorii de cuvânt ai FAA, Gregory Martin, a declarat miercuri că se urmează un proces „riguros, şi nu termene prestabilite” în ceea ce priveşte reluarea zborurilor de pasageri, iar autoritatea de reglementare nu va anula interdicţia de zbor decât atunci când siguranţa aeronavelor va fi restabilită.

„Vom continua să evaluăm modificările de software şi lucrăm la dezvoltarea unor cerinţe adecvate de instruire a piloţilor”, a mai spus acesta.

Aeronavele Boeing 737 Max au fost consemnate la sol în martie după ce două avioane s-au prăbuşit şi toţi cei 346 de pasageri au murit.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

11 Comentarii

Markus Roman
27.06.2019, 06:11:14

Si pana la urma nu se poate monta pe aceasta pacoste de avion un intrerupator prin care pilotii sa poata deconecta super-sofisticatul acela de computer care vad ca are rolul principal de a prabusi avionul, ca sa poate pilotii sa preia comanda manuala totala? Sau sa puna un rahat de contact cu mercur care la o inclinatie a avionului peste un anumit unghi considerat periculos sa deconecteze nemaipomenitul computer amerloc ucigas? Dupa cum vad, avioanele acestea sunt mai nesigure decat cele Farman din primul razboi mondial. Barem alea picau ori ca batea vantul prea tare, ori ca erau prosti pilotii, dar nu picau ptr ca asa ii venea pe chelie computerului de bord.

+2 (4 voturi)
Markus Roman
27.06.2019, 06:13:16

Cred ca aceste avioane ar fi mai bine sa fie rebotezate: Boeing 737 Shit.

+2 (6 voturi)
Adrian Panaitescu
27.06.2019, 09:07:46

Baietii nici acum nu stiu clar DE CE au cazut acele avioane. Din ce mai descopera si dau publicitatii este clar ca sunt depasiti de situatie. Da, miros ca e ceva legat de MCAS dar nu stiu sa puna punctul pe I si sa renunte la MCAS e imposibil. Este strigator la cer insa cum firma producatoare are tupeul sa preseze sa le ridice de la sol desi evident NU STIE ce le-a facut sa cada din prima. Ei recomandau aceasta ridicare de la sol INAINTEA acestei descoperiri. Deci NU STIAU ce face avioanele sa cada, STIAU ca o iau razna dar PRESAU sa le repuna in productie de bani. E revoltator.

+3 (3 voturi)
Gicu Gicu
27.06.2019, 09:09:34

din cauza ca airbus a prins o oferta de 200 de avioane deoarece au releaseuit primii noul model de avion, boeing a dat skip la construirea unui nou model de avion ca si cei de la airbus ci s-au gandit sa il modifice pe actualul. Asa ca l-au modificat dar dupa noile modificari avionul avea un dezechilibru, o lua singur in sus asa ca s-au gandit sa corecteze eroarea din soft si nu fizic cum ar fi trebuit. Iar softul se pare ca nu l-au facut bine. Ce e bine de retinut este ca problema chiar daca e softul acela, nu de acolo a inceput, ci de la faptul ca au salivat dupa bani si nu au vrut sa se lase mai prejos decat airbus asa incat au proiectat un avion modificat eronat si apoi au incercat sa il peteceasca cu un soft. Este documentar pe tema asta.

+4 (6 voturi)
Argon Litium
27.06.2019, 09:16:24

Gicu Gicu daca nu bagi si cu Soros nu ai spus nimica

-3 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (11)