Interviu cu Aleksandr Okulov, om de afaceri din Republica Moldova: Despre activităţi de business transcontinentale, provocări şi piaţa românească

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aleksandr Okulov, om de afaceri, fost campion la lupte libere
Aleksandr Okulov, om de afaceri, fost campion la lupte libere

Aleksandr Okulov povesteşte într-un interviu acordat „Adevărul” despre importanţa sportului de performanţă în transformarea sa ca om de afaceri cu activităţi în diverse domenii şi pe mai multe continente, provocările aduse de pandemie şi cum vede piaţa românească.

Global Group este asociată cu fostul campion la lupte libere Aleksandr Okulov. Cum a avut loc trecerea de la sportiv de performanţă în Republica Moldova la om de afaceri pe plan internaţional?

Sportul de performanţă m-a ajutat să cunosc de tânăr ce înseamnă anduranţa, rezistenţa psihică şi cum se clădeşte un caracter puternic. Toate acestea se dobândesc în timp, cu foarte mult antrenament şi perseverenţă. Provocările la care sunt expuşi sportivii de performanţă, drumul pe care doresc să-l urmeze după încheierea carierei, m-au învăţat să lupt  pentru scopul meu şi să nu mă las păgubaş în momentele grele. 

Trecând de la sport la afaceri, mi-am pus în valoare calităţile dobândite ca sportiv - perseverenţă şi capacitatea de a privi cu alţi ochi fiecare obstacol pe care-l întâlneşti în cale.

Spuneţi-ne câteva cuvinte despre activităţile Global Group... Cum a început la drum şi cât a reuşit să se extindă?

Global Group şi-a început activitatea în Kazakhstan, având că principal obiect de activitate livrarea de material textil, precum şi produse finite: uniforme şi încălţăminte pentru companiile din domeniul energetic, construcţie, pompieri, poliţie.

După un timp, am făcut o linie de producţie şi am început să exportăm produsele noastre în Italia, Franţa şi pe piaţa din Africa.

Datorită preţurilor competitive de pe piaţă asiatică, în prezent producţia este fabricată 70% în China.

Suntem bine cunoscuţi în Franţa, Italia, uniformele noastre ajung şi în echiparea poliţiei acestor ţări precum şi în ţări africane.

Global Group are la Roma o reprezentanţă care se ocupă de derularea afacerilor în Uniunea Europeană. Practic, în acest moment, toate businessurile noastre sunt coordonate din spaţiul european.

În domeniul auto, Global Group exportă autoturisme pe continentul african, maşini fabricate de Renault Nissan în Siera Leone. Suntem dealeri oficiali pentru UAZ în Siera Leone, Burkina Faso şi Guineea, precum şi reprezentanţi Iveco Italia în zona Africa.

Suntem dealer oficial Hytera, principalul concurent Motorola, în Moldova şi pe continentul african.

Pe parcursul ultimului an, grupul nostru a început să studieze şi piaţa resurselor naturale, mai exact extragerea zăcămintelor. Colaborând cu companii franceze, italiene şi chineze, am reuşit să punem bazele unei companii europene cu o piaţă de desfacere în domeniu, mai ales pe continentul african.

Ce provocări a adus pandemia pentru Global Group?

Economia mondială se află într-una dintre cele mai grave crize, iar vulnerabilitatea la impactul COVID-19 este evidentă în plan mondial. Această provocare majoră numită pandemie ne-a blocat în activităţile pe care le aveam şi a trebuit să ne orientăm spre activităţi din domeniul medical, adică am încercat să fructificăm o oportunitate a crizei şi am investit în industria pharma şi în laboratoare de analiză şi testare. În acest domeniu suntem în colaborare cu companii din Emiratele Arabe Unite.

Cum vedeţi piaţa din România, respectiv Republica Moldova, pentru viitoare proiecte de afaceri?

Piaţa din România o vedem interesantă şi cu perspectivă. Economia românească nu putea să nu fie afectată şi ea de impactul COVID-19, având în vedere dependenţa sa de mecanismele economice globale şi integrarea ei în mecanisme de valoare europene şi globale. În acest context, suntem interesaţi să colaborăm cu companiile româneşti în domeniul IT şi medical. Deja suntem în discuţii cu companii de profil. Nivelul pregătirii profesionale în România este foarte ridicat şi acest lucru vă face extrem de competitivi.

Republica Moldova e diferită de piaţa românească, potenţialul este foarte slab. Totuşi, am planificat să montăm o uzină de nuci caju în Zona economică liberă, pentru a exporta pe pieţele Europei Centrale şi de Est. Nucile le vom importa din Guineea-Bissau, Guineea, Coasta de Fildeş şi Thailanda în formă brută, pentru a fi apoi prelucrate şi ambalate în Republica Moldova.

În Republica Moldova avem o companie de leasing creată acum de zece ani, dar în ultimii trei ani practic nu s-a extins deloc. Vânzările au scăzut mult şi suntem pe cale să închidem activitatea.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite