Activitatea agenţilor imobiliari a scăzut cu circa 75% în martie, în Bucureşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Piaţa tranzacţionărilor rezidenţiale este în prezent cvasi îngheţată,
Piaţa tranzacţionărilor rezidenţiale este în prezent cvasi îngheţată,

Activitatea agenţilor imobiliari s-a diminuat cu aproximativ 75% la nivelul Capitalei, în ceea ce priveşte volumul tranzacţiilor, în martie 2020, estimează Freedom Group, companie de consultanţă imobiliară fondată de către antreprenorul în serie Octavian Bădescu.

Pentru a putea aprecia cât mai corect care era situaţia agenţilor imobiliari înainte de criza generată de pandemia COVID-19, precum şi care sunt nevoile acestora, portalul Romanian.Realestate, deţinut de Freedom Group, a derulat recent o cercetare de piaţă pe un eşantion relevant statistic, care a arătat faptul că peste 50% dintre agenţii imobiliari care activează în Bucureşti generează cifre de afaceri brute mai mici de 2.000 euro lunar, trăind practic la limita subzistenţei. De asemenea, 7% dintre respondenţi generează în mod normal comisioane brute de peste 100.000 euro anual, cu o scădere estimată de peste 50% în 2020, dacă măsurile luate prin instaurarea stării de urgenţă se vor prelungi pentru câteva luni. 

„Piaţa tranzacţionărilor rezidenţiale este în prezent cvasi îngheţată, iar singurele proiecte de tranzacţionare în derulare sunt cele care începuseră înainte de declanşarea acestei crize. Agenţii imobiliari, care şi până acum se confruntau cu problema discrepanţei dintre venituri şi volumul de muncă, vor avea destul de mult de suferit, dacă această situaţie se va prelungi dincolo de iunie. În prezent, pe piaţa rezidenţială au început deja să apară speculatorii de oportunităţi, dar deocamdată acest fenomen este abia la început şi nu a prins avânt, deoarece oamenii nu sunt dispuşi să scadă din preţurile imobilelor. Estimez că, în următoarele trei luni, vom asista la o diminuare probabilă mai ales a numărului de tranzacţii, într-o măsură mai mare decât a preţurilor”, a declarat Octavian Bădescu, fondatorul Freedom Group. 

Potrivit concluziilor acestui studiu, aproape 70% dintre agenţi îşi aduc clienţii prin recomandări şi din oportunităţi venite din diferite surse şi doar 35% lucrează şi în „piaţa rece”, adică prin abordare directă, fără vreun alt sprijin. În general, serviciile agenţilor imobiliari sunt bine percepute, peste o treime dintre cei chestionaţi în cadrul cercetării considerând că majoritatea clienţilor i-ar recomanda mai departe. Doar 20% sunt de părere că nu ar putea obţine mai mult de 10 recomandări. Totuşi, în ciuda imaginii bune pe care o au agenţii, rezultă că 42% dintre aceştia au identificat printre principalele nevoi necesitatea garanţiei încasării comisionului. 

„Procentul mare de agenţi imobiliari care au temerea că nu îşi vor primi banii arată existenţa unei probleme de etică la nivelul pieţei locale. Clienţii sunt insuficient educaţi în ceea ce priveşte tranzacţionarea imobiliară şi de aici rezultă lipsa de încredere a agenţilor. Acest sentiment vine de cele mai multe ori din experienţele prin care au trecut. Astfel că, în mod paradoxal, deşi sunt bine văzuţi de către clienţii proprii, veniţi pin recomandări, şi intermediază un volum mare de tranzacţii, aproape 60% fiind implicaţi în vânzarea unui număr mai mare de 15 imobile anual, agenţii trăiesc cu frica de a nu-şi lua comisioanele de la clienţi. Un alt neajuns este valoarea relativ mică a proprietăţilor, circa 50% având preţuri sub 100.000 euro, şi doar aproximativ 15% fiind tranzacţionate la peste 250.000 euro”, a adăugat antreprenorul. 

În afara garantării comisionului, cele mai importante nevoi identificate de agenţii imobiliari mai includ: (1) necesitatea unor oportunităţi de business primite din partea agenţiei (53% dintre respondenţi); (2) accesul la programe de training şi mentorat; (3) suportul pentru promovarea proprietăţilor listate; (4) punerea la dispoziţie a unor instrumente tehnologice pentru eficientizarea activităţii; (5) facilitarea oportunităţilor de colaborare cu alţi agenţi; (6) existenţa unui suport juridic puternic; precum şi (7) a unuia administrativ şi de racordare la informaţiile din piaţă. 

„Un aspect foarte interesant este că relativ puţini dintre participanţii la studiu (sub 30%) au identificat printre nevoi şi crearea unui brand personal sau poziţia de proprietar al unei agenţii sau reţele. Cred că acest fapt demonstrează o oarecare decuplare de la ideea de antreprenoriat în stare pură, cu toate că profesia de agent imobiliar este eminamente una liberală”, a mai punctat Octavian Bădescu.

Studiul a fost realizat în martie 2020 pe un număr de circa 150 de agenţi imobiliari care îşi desfăşoară activitatea în Bucureşti, dintre care  20% sunt independenţi, 25% sunt proprietari de agenţie, iar 55% lucrează în cadrul unei agenţii imobiliare. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite